Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Bakü-Tiflis-Kars (BTK) Demiryolu Hattı'nın yeniden faaliyete geçtiğini duyurdu. Mayıs 2023'te yapılan bakım çalışmalarının ardından hattın tekrar açılmasıyla, bölgesel ticarette önemli bir adım atıldı.
1 Milyon 470 Bin Ton Yük Taşındı
Bakan Uraloğlu, Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattı üzerinden bugüne kadar toplam 1 milyon 470 bin ton yük taşındığını belirtti. Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattı, 'Tek Yol Tek Kuşak' girişiminin önemli bir parçası olarak tarihi İpek Yolu'nun canlandırılmasına katkı sağlıyor. Uraloülu, '“Bu rakamlar dahi bu hattın bölge için ne kadar önemli bir demiryolu hattı olduğunu gösteriyor. Toplam 757 kilometre uzunluğundaki Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattı’nın 429 kilometresi Azerbaycan, 220 kilometresi Gürcistan ve 79 kilometresi Türkiye sınırları içerisinde yer alıyor. Hatta ilk ticari taşıma 30 Ekim 2017 tarihinde Kazakistan-Türkiye arasında 4 bin 700 kilometrelik mesafede başladı. Hatta Rusya, Gürcistan, Azerbaycan, Türkmenistan, Kazakistan, Özbekistan, Kırgızistan ve Çin’e yük taşımacılığı gerçekleştiriliyor' dedi.
Orta Koridor ve Zengezur Koridoru
Bakan Uraloğlu, Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattı'nın yanı sıra Orta Koridor ve Zengezur Koridoru'nun da bölgesel ticaretteki etkisine değindi. Bakan Uraloğlu, 'Zengezur Koridoru, Azerbaycan’ın batı kısımları ile Nahçıvan Özerk Cumhuriyeti Ermenistan üzerinden Zengezur Bölgesi’nden geçecek kara ve demiryolu hatlarını birleştirecek. Zengezur Koridoru’nun işlerlik kazanmasıyla beraber, Orta Koridor’un demiryolu ve karayolu yük taşıma kapasitesi artacak, bu da Pekin’den Londra’ya uzanan Doğu-Batı ticaretinin artışına olumlu katkı sağlayacak. Orta Koridor’un etkinliğinin artmasıyla hem Azerbaycan ile Hazar Denizi üzerinde geliştirilebilecek projeler hem de Nahçıvan ve Rusya ile ulaşım ve enerji alanında sağlanabilecek iş birlikleri ile ülkemizin bölgedeki stratejik konumunun önemi artacak.' diye konuştu.
'Yılda bin 500 blok tren işletmeyi ve 6,5 ton yük taşımayı hedefliyoruz'
Bakan Uraloğlu, Türkiye ile Çin arasında Orta Koridor ve Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattı üzerinden yıllık bin 500 blok tren işletme ve 6,5 ton yük taşıma hedeflerinin olduğunu söyledi. Ayrıca, Türkiye'nin lojistik altyapısını güçlendirmek için çalışmaların devam ettiğini vurguladı: 'Uzun vadede ise, Orta Koridor ve Bakü-Tiflis-Kars güzergâhından yılda bin 500 blok tren işletmeyi ve 6,5 ton yük taşıması yapılmasını hedefliyoruz. Ayrıca Türkiye ile Çin arasındaki toplam seyir süresini 10 güne düşürmeyi planlıyoruz.'