Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu,
İstanbul’da düzenlenen Antalya Havalimanı Projesi Kamu-Özel İşbirliği ihalesi
kira peşinatı ödeme törenine katıldı. Türkiye’nin coğrafi konumunun avantajını
kullanmak zorunda olduğunu belirten Karaismailoğlu, bu avantajı kullanmak için
de yatırımların ona göre planlandığını söyledi. 2002
yılından bugüne kadar 153 milyar avroluk yatırım yapıldığını vurgulayan
Karaismailoğlu, bunun yüzde 22’sinin kamu-özel işbirliği ile yüzde 78’ni kamu
bütçesiyle yapıldığına dikkati çekti.
“YAPTIĞIMIZ İŞİN ARKASINDAYIZ”
DEDİ
Ulaştırma Bakanlığı’ndan yapılan açıklamaya göre Yavuz
Sultan Selim Köprüsü, 1915 Çanakkale Köprüsü ve Avrasya Tüneli gibi
Yap-İşlet-Devret modeliyle yapılan projelerden örnekler veren Ulaştırma Bakanı
Karaismailoğlu, bu model ile ilgili yapılan eleştirilere de yanıt verdi:
“Yaptığımız işin arkasındayız, yapmaya da devam edeceğiz.
Kamu-Özel işbirliği projelerin hepsi açık projelerdir. Bu işi yapabilecek
kabiliyette olan yerli, yabancı bütün firmalar ihaleye girebilir. Bazıları
diyor ki; ‘sözleşmeler gizli’. 24 tane firmanın dosya aldığı bir ihalenin
sözleşmesi gizli olabilir mi? O da afaki söylenen bir laftır. Bu projelere
birden fazla teklif olduğu için bir yarışma içerisinde ve kamu açısından en
uygun teklif tercih edilmektedir. O yüzden ‘yatırım maliyeti yüksek bunun’
deniliyor mesela. Burada bir yarışma oldu. Bunların hepsi İhale Kanunun verdiği
yetkiler doğrultusunda yapılmış ihaleler. Geçmediğimiz yola neden para ödüyoruz
diyor. O zaman Adıyaman Havalimanı’nı kullanmıyorsunuz diye Adıyaman’a
Havalimanı yapmasa mıydık? 57 tane havalimanımız var. Bunları 84 milyonun
kullanması tabi mümkün değil. Dedikodu siyasetiyle bu kadar teknik konuları
karalamaya çalışıyorlar.”
İHALE BEDELİ İLE 2
BOĞAZ KÖPRÜSÜ YAPILABİLİYOR
Antalya Havalimanı’nın kapasitesini doldurduğunu ve 765
avroluk bir yatırım yapılması gerektiğini aktaran Karaismailoğlu, projenin iç
hatlar ve 2. dış hatlar terminallerinin büyütülmesi, 3. dış hatlar terminali ve
genel havacılık terminali, VIP terminali ve Devlet Konukevi yapımı, apron
kapasitesinin artırılmasına yönelik yatırımlar, yeni teknik blok, kule ve
verici istasyonu yapımı, akaryakıt depolama ve dağıtım tesisi yapımı gibi
yatırımları içerdiğini söyledi. 2025 yılı sonrası 25 yılın işletme ihalesine
çıkıldığını anımsatan Karaismailoğlu, tamamen açık, uluslararası firmaların ve
birden fazla yüklenicinin katıldığı bir ihale olduğunu belirtti. Devlete 25 yıl
içinde ne kadar para ödeneceği ve bunun yüzde 25’inin de 28 Mart’ta ödeme
şartıyla ihalenin düzenlendiğinin altını çizen Karaismailoğlu, ihale sonucunda
işi alan yüklenicinin 8 milyar 55 milyon avroluk kira ödemesini garanti
ettiğini, 765 milyon avroluk yatırımı da yine yüklenicinin yapacağını ifade
etti. 765 milyon avroluk yatırıma başlandığını ve 2025 yılına kadar bitirileceğini
aktaran Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, 2 milyar 138 milyon avroluk
kira peşinatının da bugün alındığını bildirdi.
2 milyar 138 milyon avro peşinat bedeli ile neler yapılabileceğine
örnekler veren Karaismailoğlu, peşinat bedeli ile 2 Boğaz Köprüsü’nün
yapılabileceğine, şu anda Boğaz Köprüsü’nün yapım bedelinin 1 milyar avro
olduğuna işaret etti. Bir tane Çanakkale Köprüsü artı 3 tane Tokat Havalimanı,
2 Avrasya Tüneli yapılabileceğini ifade eden Karaismailoğlu, bu projelerin uzun
soluklu düşünülmesi gerektiğini vurguladı.
Haber Merkezi