Antalya’da futbol demek sadece Antalyaspor ya da Alanyaspor anlamına gelmiyor…Aynı zamanda 100 milyon Euro’luk ek gelir anlamına da geliyor. Nasıl mı? Dünyanın önemli futbol takımlarının hazırlık çalışmaları için tercih ettiği Antalya, Nisan ayına kadar yaklaşık 40 yakın ülkeden bini aşkın spor kulübüne ev sahipliği yapacak. Bu da Antalya’nın kaba bir hesapla ortalama futbol ekonomisinden 100 milyon Euro gelir elde edeceği anlamına geliyor. 

FUTBOL TURİZMİ…

Hani ağızlara pelesenk olmuş bir laf vardır ya “Turizmi 12 aya yaymalıyız ve turizmi çeşitlendirmeliyiz” işte bu futbol turizmi de tam buna uygun bir tanım. Turizmde ‘Deniz-Kum- Güneş’ üçgeni ile ülkemizin ve de Antalyamızın bir yere gidemeyeceğini anlayalı çok oldu. Golf, kültür, sağlık, inanç, kongre derken Antalyamız için çok önemli bir alan daha doğdu: Futbol Turizmi…

Futbol takımlarının hazırlık çalışmaları için tercih ettiği Antalya, ocak- nisan ayı arasındaki süreçte yaklaşık 1500 kamp faaliyetine ev sahipliği yapacak. Dört mevsim spor yapılmasına elverişli iklim koşullarına, kaliteli otel ve sahalara sahip Antalya'da, yaklaşık 200’ü kamu kurumlarına, 800’ü özel sektöre ait olmak üzere bine yakın spor tesisi bulunuyor. Antalya’mızdaki FIFA standartlarındaki 200 futbol sahasını, 500 takım aynı kamp döneminde kullanabiliyor.

Bu ilimiz için çok önemli bir gelişme, bu konuda Antalyamız özellikle de Belek Bölgesi’ndeki otellerimiz çok önemli tesislere ve altyapıya sahip. Zaten iklim koşulları olarak bir sıfır öndeyiz. İşki buna biraz daha ağırlık vermek gerekir. Neden 100 milyon Euro ikiye üçe katlanmasın. Rakamlar 2025 yılı spor turizmi açısından çok güzel geçeceğini gösteriyor. Ama şimdiden 2030 yılını hatta 2040 ve 2050 yılını kurgulamak ve planlamak lazım. 

Ülke turizmi ve Türkiye'nin tanıtımı açısından spor turizminin önemi büyük. Çünkü; takımların kamp döneminde yaptığı antrenmanların kendi ülkelerinde izlenmesiyle milyonlarca dolarla ölçülebilecek tanıtıma imkan sağlanıyor. Takımlarının Antalya’da kamp yaptığını öğrenen milyonlarca taraftar böylelikle Antlaya’nın ve hatta Türkiye’nin adını öğrenmiş oluyor. 

Antalya’yı kamp dönemleri için tercih eden ülkelerin başında; Rusya, Ukrayna, Özbekistan, Kazakistan gelirken bu ülkelere son yıllarda; Letonya, Estonya, Gürcistan, Ermenistan, Azerbaycan gibi ülkelerde eklenmiş durumda. Ayrıca; Hırvatistan, Slovenya, Makedonya, Hırvatistan, Çekya, Polonya'dan üst ve alt liglerden çok yoğun rezervasyon da edindiğimiz bilgiler arasında. 

Bu ülkelerin sayısı neden daha fazla artmasın özellikle Avrupa pazarına yönelmek çok önemli. Avrupa futbolun dahası futbol ekonomisinin başkenti durumda. Pek çok uzmana göre Avrupa takımlarının başarılarında Antalya’daki kamp döneminin faydası oldu gibi bir algı ve pr çalışması yapılsa işler kendiliğinden gelir görüşü hakim. Bu nedenle futbolun bu anlamda fabrikası olan Almanya, Belçika, Hollanda, İngiltere, Fransa, Danimarka gibi ülkelere özel tanıtım yapılması futbol turizminin gelişmesi için ciddi bir katkı sağlayacaktır. Tabi buna yeni destinasyonları da eklemek gerek. Örneğin; Arap ülkeleri, Çin, Kore ve Japonya'dan az sayıda da olsa takımların gelmesinin spor turizmi açısından çok önemli katkı sağlayacaktır. 

Her konuda olduğu gibi bu önemli pazarda da ülkemizin önemli rakipleri var ve onlar da boş durmuyor.  Futbol kamp turizminde Türkiye'nin rakibi ülkeler bizdeki krizi fırsat bilerek atağa geçti. Modern tesis ve tanıtım yaptılar. Teşviklerle destekleme yapıldı. Birleşik Arap Emirlikleri, Katar, Kıbrıs, İspanya Portekiz futbol kamp turizminde önemli konuma geldiler. Bizler ülke olarak tanıtımımızı artırıp, spor turizminde en önemli tanıtım olan turnuvalar yapmalıyız. Ülke tanıtımına katkı sağlamak amacıyla kamp döneminde futbol takımları arasında turnuva düzenlemeliyiz. Çünkü artık futbol 11 kişinin karşılıklı bir topun peşinde koştuğu bir spor değil milyar dolarlık bir endüstri ve bizim bu büyük endüstiriden daha çok pay almamamız için hiçbir sebep yok…Sevgi&Saygı…([email protected]