112 Acil Çağrı Merkezi, Türkiye'de acil durumlarda ilk yardım ve sağlık hizmetlerine ulaşmanın en hızlı yoludur. Bu merkez, sadece tıbbi acil durumlar için değil, aynı zamanda yangın, trafik kazası gibi diğer acil durumlar için de hizmet verir.
Kalp krizi şüphesi, inme şüphesi, şiddetli kanama, zehirlenme, boğulma, ciddi yanıklar gibi hayatı tehdit eden durumlarda 112 Acil Çağrı Merkezi hemen aranmalıdır. Çağrı sonrasında olay yerine en yakın ve en uygun ambulans hızla sevk edilir. 112 Ambulans Servisi insanların yaşamlarını kurtarmak ve sağlık sorunlarına hızlı bir şekilde müdahale etmek amacıyla kritik bir hizmet sunar. 112 ambulanslarında deneyimli 3 personel hizmet verir. Bunlar ekip sorumlusu olarak doktor veya paramedik , yardımcı sağlık personeli olarak acil tıp teknisyeni ve sürücüdür. Ambulans servisi personeli 24 saat nöbet esasına göre özverili çalışan personellerden oluşur.
112 Acil Ambulans servisi işleyiş süreci şu şekilde özetlenebilir:
1. Çağrı Alınması: 112'yi arayan kişi, acil durumu ve konumunu bildirir. 112 çağrı merkezi, durumu hızlı bir şekilde değerlendirir ve hangi tür ambulansın gönderileceğine karar verir.
2. Ambulans Gönderimi: Çağrı merkezi, hastanın durumuna göre en yakın ambulansı yönlendirir. Ambulanslar, tıbbi ekipmanlarla donatılmış ve acil müdahale yapabilecek sağlık personeliyle birlikte gönderilir.
3. Müdahale: Ambulans, olay yerine ulaştığında sağlık personeli, ilk yardım müdahalesini gerçekleştirir ve hastayı en uygun sağlık kuruluşuna yönlendirir.
4. Birimler Arası Koordinasyon: 112 Acil Servisi, hastanın en hızlı şekilde tedavi edilmesini sağlamak için hastane birimleri ve diğer sağlık ekipleriyle sürekli iletişim halindedir.
Bu aşamaların ilki olan çağrı alınması aşamasında hasta ve hasta yakınına çok büyük bir sorumluluk düşmektedir. Arayan kişinin doğru bilgi vermesi çok önemlidir. Ad, soyad, olay yeri (adres, bina numarası, kat) ve yaşanan acil durumu net bir şekilde anlatmalıdır. Verilen bilgiler sayesinde en uygun ve en yakın 112 ambulans ekibi hızlı bir şekilde sevk edilir.
Arayan kişinin sakin olup panik yapmaması bir çok olumsuz durumun önüne geçer. Uygun vakalarda ambulans ekibi olay yerine gelene kadar komuta kontrol merkezindeki doktorun yönlendirmesi ile ilk yardıma başlanabilir. Olay yerinde hasta yakınlarının, gelen ambulans ekibini hızlı bir şekilde karşılamaları ,ekibe verilen direktifler doğrultusunda yardımcı olmaları ve olayı doğru anlatmaları hastanın sağlık durumunun gidişatı için çok büyük önem arz eder.
Ancak bu hizmetin etkin bir şekilde çalışabilmesi için, ambulansların yalnızca gerçekten acil durumlar için kullanılması son derece önemlidir.
Gereksiz meşguliyetle, hem sağlık hizmetlerinin verimliliği azalır hem de hayati tehlike taşıyan hastaların ambulanslara ulaşması gecikebilir ve bu durum insanların yaşamlarını tehlikeye atabilir.
Sonuç olarak 112 acil ambulans bir gün hepimize lazım olabilir. Bu nedenle gerektiğinde nasıl kullanacağımızı iyi bilmeliyiz.
Dr. Hayrettin Kürklü