Sağ Dikey Reklam Alanı Genişlik: 160px Yükseklik: 600px
Antalya Haberleri
Akdeniz Gerçek Siyaset “Scooterlar ölüm makinalarına dönüştü”

“Scooterlar ölüm makinalarına dönüştü”

CHP Antalya Milletvekili ve Sanayi ve Ticaret Komisyonu Üyesi Çetin Osman Budak, son dönemde ölümle sonuçlanan elektrikli scooter kazalarının araştırılması için CHP’li milletvekillerinin imzalarıyla TBMM Başkanlığı’na bir araştırma önergesi sundu.

3 Dakika
OKUNMA SÜRESİ
“Scooterlar ölüm makinalarına dönüştü”

Antalya’da scooter kullanırken geçirdikleri trafik kazasında 18 yaşındaki iki evladımızın hayatlarını kaybetmelerinin tüm ülkeyi yasa boğduğunu ifade eden Budak, “Elektrikli scooterler iki tekerlekli ölüm makinelerine dönüştü. Elektrikli scooter kullanımı, ülkedeki trafik koşulları dikkate alınmadan hazırlanmış, ‘ithal’ bir yönetmelikle düzenlenmiş durumda. Acilen bu araçların kullanımına yönelik kanuni bir düzenleme yapılmalı, denetimler arttırılmalı’’ dedi.

 

 

“SCOOTERLAR DA YÖNETMELİK DE İTHAL”

 

“Kiralık e-scooter işletmeciliğini ve kullanımını düzenleyen yönetmelik, Ulaştırma ve Altyapı, İçişleri ve Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlıkları tarafından 14 Nisan 2021 tarihinde resmi gazetede yayımlanarak yürürlüğe girdi” diyerek hatırlatmada bulunan CHP Milletvekili Çetin Osman Budak, “Üç Bakanlık yönetmeliği, ülkemizin özgün koşullarını dikkate almadan, ABD ve AB ülkelerinden tercüme yaparak hayata geçirdi. Bu araçların öncelikle bisiklet yollarında kullanılması, bisiklet yolu yoksa hız limiti 50 km olan taşıt yollarında kullanılması, azami 25 km hızla ilerlemesi, kask, dizlik ve gözlük gibi koruyucu ekipmanların zorunlu olmaması gibi şartlar AB ülkeleri ve ABD’de kopya çekilerek alındı.  Ülkemizde yeterli bisiklet yolların olmaması ve ölümlü kaza oranlarının çok daha yüksek olması gibi özgün koşullar dikkate alınmadan yapılan düzenlemeler yeterli olmaktan çok uzak. Bu konunun ivedilikle TBMM gündemine alınması, ilgili yasal düzenlemelerin ülke koşulları göz önünde bulundurularak hayata geçirilmesi gerekiyor” ifadelerini kullandı.

 

 

“KASK, GÖZLÜK, DİZLİK GİBİ ZORUNLULUKLAR YOK”

 

Son dönemde şehir içi ulaşımda sıkça tercih edilen e-scooter araçların kullanımı, 14 Nisan 2021’de resmi gazetede yayımlanan Elektrikli Skuter Yönetmeliği ile belli kurallara bağlanmıştır. Ancak yapılan düzenlemede e-scooterlerin bisiklet gibi değerlendirilmesi nedeniyle, bu araçları kullanacak kişilerin ehliyet ya da yetkinlik belgesi almaları zorunluluk haline getirilmemiştir. Herhangi bir kask, gözlük, dizlik gibi bir koruyucu tertibat alma şartı da zorunluluk olarak düzenlenmemiştir. 

 

 

“ÖZEL ALANLAR OLMALI”

 

“E-scooterlere yönelik düzenlemelere rağmen ölümlü ve yaralanmalı kazaların önüne geçilememektedir” diyen Milletvekili Budak, “22 Ekim 2022 tarihinde yaşanan trafik kazasında söz konusu araçları kullanan 18 yaşlarındaki iki gencimiz maalesef hayatlarını kaybetmişlerdir. Yaya yolunda-kaldırımda kullanılması yasaklanan e-scooterler, bisiklet yolunun olmadığı yerlerde azami hız sınırı 50 km altında olan taşıt yollarında kullanılabilmektedirler. Ülkemizdeki bisiklet yolları dünyaya kıyasla çok gerilerde kalmıştır. Türkiye’de bisikletin ulaşımdaki payı yalnızca yüzde 2’dir. Türkiye’de bulunan taşıt yollarında ise e-scooterlerin seyir edebileceği özel alanlar bulunmamaktadır” diye konuştu.

 

 

“YETERSİZ DÜZENLEMELER CAN KAYIPLARINA NEDEN OLUYOR”

 

“TÜİK tarafından yayımlanan Karayolu Trafik Kaza İstatistiklerine göre, 2021 yılında gerçekleşen trafik kazalarında 5 bin 362 yurttaşımız hayatlarını kaybetmiştir” ifadelerini kullanan Milletvekili Budak, Türkiye’de 1 milyon kişi başına vefat sayısının 65 olduğunu belirterek, “Bu oran Avrupa Birliğine üye olan ülkelerde 44’tür. Ülkemizde bir yılda trafik kazalarında hayatını kaybeden kişi sayısı, AB üyesi ülkelerden yüzde 47 daha yüksektir.  Trafik kazalarında ölüm oranı Türkiye’den yüksek olan sadece dört AB üyesi ülke bulunmaktadır (Romanya, Bulgaristan, Letonya, Hırvatistan). Trafik kazalarında ölüm oranı bu derece yüksekken, yetersiz düzenlemeler altında yaygın e-scooter kullanımı, can kayıplarının artmasına neden olmaktadır.  Bu nedenlerle, e-scooter kullanımının yaygınlaşmasının yarattığı sorunların araştırılması, yaygınlaşan e-scooter kullanıcılarının karıştığı kazaların nedenlerinin ve olası çözüm önerilerinin belirlenmesi amacıyla Anayasanın 98’inci ve İçtüzüğün 104’üncü ve 105’inci maddeleri gereğince Meclis Araştırması açılması konusunda gereğini arz ve teklif ederiz” diye konuştu.

 

Haber Merkezi

 

 

 

 

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *
Lisede yangın paniği

Lisede yangın paniği