Antalya’da scooter kullanırken geçirdikleri trafik kazasında 18
yaşındaki iki evladımızın hayatlarını kaybetmelerinin tüm ülkeyi yasa boğduğunu
ifade eden Budak, “Elektrikli scooterler iki tekerlekli ölüm makinelerine
dönüştü. Elektrikli scooter kullanımı, ülkedeki trafik koşulları dikkate
alınmadan hazırlanmış, ‘ithal’ bir yönetmelikle düzenlenmiş durumda. Acilen bu
araçların kullanımına yönelik kanuni bir düzenleme yapılmalı, denetimler arttırılmalı’’
dedi.
“SCOOTERLAR DA YÖNETMELİK DE İTHAL”
“Kiralık e-scooter işletmeciliğini ve
kullanımını düzenleyen yönetmelik, Ulaştırma ve Altyapı, İçişleri ve Çevre,
Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlıkları tarafından 14 Nisan 2021 tarihinde
resmi gazetede yayımlanarak yürürlüğe girdi” diyerek hatırlatmada bulunan CHP
Milletvekili Çetin Osman Budak, “Üç Bakanlık yönetmeliği, ülkemizin özgün
koşullarını dikkate almadan, ABD ve AB ülkelerinden tercüme yaparak hayata
geçirdi. Bu araçların öncelikle bisiklet yollarında kullanılması, bisiklet yolu
yoksa hız limiti 50 km olan taşıt yollarında kullanılması, azami 25 km hızla
ilerlemesi, kask, dizlik ve gözlük gibi koruyucu ekipmanların zorunlu olmaması
gibi şartlar AB ülkeleri ve ABD’de kopya çekilerek alındı. Ülkemizde yeterli bisiklet yolların olmaması
ve ölümlü kaza oranlarının çok daha yüksek olması gibi özgün koşullar dikkate
alınmadan yapılan düzenlemeler yeterli olmaktan çok uzak. Bu konunun ivedilikle
TBMM gündemine alınması, ilgili yasal düzenlemelerin ülke koşulları göz önünde
bulundurularak hayata geçirilmesi gerekiyor” ifadelerini kullandı.
“KASK, GÖZLÜK, DİZLİK GİBİ ZORUNLULUKLAR YOK”
“Son dönemde şehir içi ulaşımda sıkça tercih edilen e-scooter
araçların kullanımı, 14 Nisan 2021’de resmi gazetede yayımlanan Elektrikli
Skuter Yönetmeliği ile belli kurallara bağlanmıştır. Ancak yapılan düzenlemede
e-scooterlerin bisiklet gibi değerlendirilmesi nedeniyle, bu araçları
kullanacak kişilerin ehliyet ya da yetkinlik belgesi almaları zorunluluk haline
getirilmemiştir. Herhangi bir kask, gözlük, dizlik gibi bir koruyucu tertibat
alma şartı da zorunluluk olarak düzenlenmemiştir.
“ÖZEL ALANLAR OLMALI”
“E-scooterlere yönelik
düzenlemelere rağmen ölümlü ve yaralanmalı kazaların önüne geçilememektedir”
diyen Milletvekili Budak, “22 Ekim 2022 tarihinde yaşanan trafik kazasında söz
konusu araçları kullanan 18 yaşlarındaki iki gencimiz maalesef hayatlarını
kaybetmişlerdir. Yaya yolunda-kaldırımda kullanılması yasaklanan e-scooterler,
bisiklet yolunun olmadığı yerlerde azami hız sınırı 50 km altında olan taşıt
yollarında kullanılabilmektedirler. Ülkemizdeki bisiklet yolları dünyaya
kıyasla çok gerilerde kalmıştır. Türkiye’de bisikletin ulaşımdaki payı yalnızca
yüzde 2’dir. Türkiye’de bulunan taşıt yollarında ise e-scooterlerin seyir
edebileceği özel alanlar bulunmamaktadır” diye konuştu.
“YETERSİZ DÜZENLEMELER CAN KAYIPLARINA NEDEN OLUYOR”
“TÜİK tarafından
yayımlanan Karayolu Trafik Kaza İstatistiklerine göre, 2021 yılında gerçekleşen
trafik kazalarında 5 bin 362 yurttaşımız hayatlarını kaybetmiştir” ifadelerini
kullanan Milletvekili Budak, Türkiye’de 1 milyon kişi başına vefat sayısının 65
olduğunu belirterek, “Bu oran Avrupa Birliğine üye olan ülkelerde 44’tür.
Ülkemizde bir yılda trafik kazalarında hayatını kaybeden kişi sayısı, AB üyesi
ülkelerden yüzde 47 daha yüksektir.
Trafik kazalarında ölüm oranı Türkiye’den yüksek olan sadece dört AB
üyesi ülke bulunmaktadır (Romanya, Bulgaristan, Letonya, Hırvatistan). Trafik
kazalarında ölüm oranı bu derece yüksekken, yetersiz düzenlemeler altında
yaygın e-scooter kullanımı, can kayıplarının artmasına neden olmaktadır. Bu nedenlerle, e-scooter kullanımının
yaygınlaşmasının yarattığı sorunların araştırılması, yaygınlaşan e-scooter
kullanıcılarının karıştığı kazaların nedenlerinin ve olası çözüm önerilerinin
belirlenmesi amacıyla Anayasanın 98’inci ve İçtüzüğün 104’üncü ve 105’inci
maddeleri gereğince Meclis Araştırması açılması konusunda gereğini arz ve
teklif ederiz” diye konuştu.
Haber Merkezi