4
yıl aradan sonra Antalya Uluslarası Piyano Festivali ile yine iç içeyim.
Festivalin basın toplantısı için “Kubi” haber verdiğinde epey heyecan yaptım.
Toplantı için otele gittiğimde festivalin Genel Sanat Yönetmeni Gürer Aykal ile
karşılaştık. Aynanın karşısında, sanki bir konsere çıkıyormuşçasına kıyafetini
düzeltiyordu. (Sanatçı hassasiyeti işte.)
Yakaladım
ya kaçırır mıyım? Hemen sordum: “Etkinlik sayısının azalmasını “nitelik olarak
açıklayabilir miyiz hocam?”
“120
civarında sanatçıyla festival yapılıyordu, bu yıl 480 sanatçı var. Evet nitelik
önemli” dedi. Uzatıp meşgul etmedik. Nasılsa toplantıda da soru- yanıt bölümü
olacaktı. Önce “piyano çalan başkan” Menderes Türel anlattı, sonra Aykal.
Aykal
salon serzenişinde bulundu, atlamadım. Sorumu buradan sordum: “Bir klasik müzik
konseri salonu en fazla kaç kişilik olmalı akustik açısından? (Ben 600- 800
diye biliyordum. AKM 1997’de yapılırken “Türkiye’nin en iyi akustiğine sahip
salon” olduğu otoriteler tarafından kabul edilmişti ve 800 kişi sayısına vurgu
yapılmıştı.)
Aykal
“800- 1.000 kişi. Ama artık 1.200 kişilik salonlarda yapılıyor. Evet ‘1.400’
hatta ‘1.600’ diyen var ama ben doğal akustik açısından bunu kabul etmiyorum”
dedi.
Şimdi
gelelim sanatın siyasete kurban giden tarafına.
Menderes
Türel, 18 yaşına girip rüştünü ispat eden festivalin tam yarısının, yani 9
yılının kendi başkanlığında geçtiğini, hatta “uluslarası” statüye kendi
döneminde karar verildiğini hatırlattı.
Benim
çok sevdiğim, ülkemizin “umut veren genci” olarak tanıyıp sevdiğim Emre Elivar
bu yılki festivalin en anlamlı konserinde çalacak. 10 Kasım günü; “Cumhuriyet
Dönemi Bestecileri” etkinliği olarak hazırlanan gecede Ulvi Cemal Erkin’in
eserlerini çalacak.
Erkin
mi?
“Türk Beşleri” arasında yer alan çağdaş müzik
bestecisi ve müzik öğretmeni. Birinci kuşak çağdaş Türk müziği bestecileri
arasında yer alan Erkin, opera dışında hemen bütün formlarda yapıtlar vermiş
verimli bir bestecidir.
“Türk Beşleri”
nerden mi çıktı?
Ulvi Cemal Erkin,
Cemal Reşit Rey, Ahmet Adnan Saygun, Hasan Ferit Anlar ve Necip Kazım Akses.
Taptaze Cumhuriyetin pırıl pırıl yetenekleri.
En bilinen eseri
“Köçekçe.” Size bişey anımsatmadıysa buyurun linki. https://www.youtube.com/watch?v=yY3wAeGzzR8
Bu festivalde Kepez
Belediyesi’nin çocuk kemancıları da var. Ama beni en çok ilgilendiren
etkinliklerden biri de 1997 yılında hayatımızda ilk kez gördüğümüz çift piyano
performansını AKM açılış programında izlediğimiz Pekinel kardeşleri tam 20 yıl
sonra yeniden izleyecek olmak.
Sen bilirsin.