İYİ Parti Antalya Milletvekili Hasan Subaşı, Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından yapımı planlanan dünyaca ünlü Finike portakalının yetiştirildiği verimli ovadan ve 11 Arkeolojik Sit Alanı içinden geçecek olan 4 şeritli “Finike-Demre- Kaş-Kalkan Devlet Yolu”nun gerçekleşmesi halinde doğa katliamı gerçekleşeceğini, UNESCO’nun koruması altındaki SİT alanlarının tahrip edileceğini belirterek, “yandaşa para kazandırmak için yapılacak 4 şeritli otoyol kime hizmet edecek?” diye sordu. Subaşı 4-5 milyar liraya mal olacak projeden derhal vazgeçilmesini istedi.
Hasan Subaşı,
Çevre ve Şehircilik Bakanı Murat Kurum tarafından cevaplandırılması istemi ile
konu ile ilgili TBMM Başkanlığına bir soru önergesi verdi. Subaşı, önergesinde bölgenin
bir profilini çizerek şöyle dedi:
“Bakanlığınız ve Karayolları Genel Müdürlüğü plan ve
projelerine göre, dünyaca ünlü Finike Portakalının yetiştirildiği verimli
ovadan ve 11 Arkeolojik Sit Alanı içinden geçecek olan 4 şeritli ‘Finike-Demre-
Kaş-Kalkan Devlet Yolu’ yapılmak istenmektedir. Projeyle ilgili olarak 29 Mart
2019’da başlatılan ÇED süreci, 4 Haziran 2020 tarihinde sonlandırılmıştı. Bu
kararın ardından Karayolları 13. Bölge Müdürlüğü, Finike-Demre bölünmüş yol
projesini, ÇED Gerekli Değildir kararı Haziran 2019’da mahkemece iptal edilen
Kaş-Kalkan bölünmüş yol projesi ile birleştirerek yeni bir ÇED süreci başlattı.”
FİNİKELİLER YOLU İSTEMİYOR
Subaşı, Finike kamuoyunun
yapılacak yolun binlerce dönüm portakal bahçesini yok edeceğini belirleterek
yapılacak yola tepki gösterdiğini hatırlatarak şöyle devam etti:
“Bunun üzerine Karayolları
13. Bölge Müdürlüğü 21 Haziran 2021 tarihinde ‘Finike ilçesi sınırlarındaki bölünmüş yol projesi, yöre halkının
gösterdiği tepki ve talepleri üzerine bölünmüş yol projesi kapsamı dışına
çıkarılmıştır. Daha önce belirlenen güzergâhın Finike ilçesi sınırlarında kalan
kesiminde herhangi bir proje çalışması yapılmayacak, mevcut yol olduğu gibi
kullanılacaktır. Ayrıca bu kesim devam eden Finike-Demre-Kaş Yolu ÇED sürecinin
de dışında tutulacaktır” şeklindeki
yazıyı Valilik ve ilgili kurumlara gönderdi.
Finike güzergâhının
çıkarılmasıyla mevcut projeye göre Demre’nin Beymelek sahilinden başlayacak
olan bölünmüş yol projesi, Köşkerler, Gürses, Kapaklı ve Yavu mahallelerinden
geçerek Kaş sınırlarına giriyor. Kaş’ta ise Sarılar, Ağullu, Pınarbaşı,
Çukurbağ, Yeniköy, Gökçeören ve Sarıbelen mahallelerinden geçerek Kalkan’da son
buluyor. Demre-Kaş arası 36,3 kilometre,
Kaş-Kalkan arası ise 28,7 kilometre (toplam 88 km.) olarak projelendirilen
bölünmüş yol projesi, orta Likya coğrafyası olarak anılan ve doğal peyzaj ile
kültürel mirasın iç içe geçtiği hat boyunca ilerliyor”
DOĞAYA, TARİHE ZARAR VERECEK
Likya uygarlığının
zengin kültürel mirasını barındıran ve Antalya-Muğla illerinin sınırlarında
bulunan antik kentlerin, 2009 yılında UNESCO Dünya Kültür Mirası Geçici
Listesine girdiğini hatırlatan Hasan
Subaşı, bu projenin cinayetten farkı olmadığını dile getirerek şöyle devam
etti:
“Otoyol projesi,
Myra, Sura, Istlada, Hoyran, Kyaneai ve Phellos gibi orta Likya kentleri ve
bunlara bağlı yerleşimlerinin bulunduğu 11 farklı Arkeolojik Sit Alanı
bölgelerden geçiyor. Planlanan Kaş-Kalkan güzergâh üzerinde, Kültür ve Turizm
Bakanlığı'nın ‘Duyarlı Alanlar’ haritasına göre 11 hassas alan bulunmaktadır.
Bunlar, Likya Orkidesi Dağılım/Koruma Alanı, 1. Derece Doğal Sit statüsündeki
Kalkan Güney Yamaçları ve 9 arkeolojik sit alanıdır. ÇED dosyasında verilen
listede 454 bitki adının yer alması, proje güzergahı ve etki alanındaki bitki
(flora) çeşitliliğinin ne denli zengin olduğunu kanıtlamaktadır. Bu zenginlik,
bölgenin bugüne kadar görece koruna gelmiş olması sayesindedir’’
TARIM ARAZİSİ ÇALILIK ALAN GÖSTERİLDİ!
Karayolları 13. Bölge Müdürlüğü tarafından
hazırlanan raporlarda maki ve çalı olarak gösterilen bölgenin aslında 1. Sınıf tarım
arazileri ya da dünyada sadece bu bölgede yaşayan ‘yok olma tehlikesi altında
olan endemikler bitkiler’ kategorisinde bulunan sürmeliçiğdemi, Likya orkidesi
ve Kaputaş andızotunun yaşadığı bölge olduğunun altını çizen hasan Subaşı,
‘’yangından mal kaçırır gibi, önce ihale edilen, sonra araştırma bile
yapılamadan hayata geçirilmek istenen otoyola, diğer kamu kurumları da karşı
çıkmış, Orman ve Su İşleri Bakanlığı 6. Bölge Müdürlüğü'nün
yol projesiyle ilgili 27.4.2016 tarihli ilk görüşünün de dikkate alınmadığı
görülmektedir. Yazıda, ‘…belirlenen
güzergahta bölgenin en önemli turizm değeri olan peyzaj bütünlüğüne ve alanda
yaşayan yaban keçisi gibi nesli tehlike altında olan türlerin habitat
bütünlüğüne zarar vereceği, bu güzergahın, alanın kuzeyinde hali hazırda yöre
halkı tarafından kullanılan hatta kaydırarak projenin yeniden modellenmesi
gerektiği…’ şeklinde önemli sakıncalar dile getirilmiştir’’ diye
konuştu.
MAHKEME KARARLARI DİNLENMİYOR…
Kaş-Kalkan arasında
yapılması planlanan ancak tarım alanları, arkeolojik ve doğal sitler ile nesli
tehdit altındaki bitki ve hayvan türlerini yaşam alanından geçen otoyol projesi
için Antalya Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü 22 Haziran 2017’de ‘ÇED Gerekli
Değildir’ kararı verdiğini anlatan Antalya İYİ Parti Milletvekili Hasan Subaşı,
“yöre halkı ve sivil toplum örgütlerinin açtığı dava sonucu bu karar iptal
edilmişti. Davaya bakan
Antalya 2. İdare Mahkemesi’nin 19 Haziran 2019 tarihli iptal kararında, alternatif güzergâh
veya mevcut yolların iyileştirilmesi ile dokunun en az olumsuz etkiye maruz
kalacak şekilde korunması için yeterince araştırma yapılmadığına işaret edildi”
dedi.
TURİZME DE EKONOMİYE DE KATKISI YOK
Hasan
Subaşı önergesinde, hazırlanan ÇED
dosyasında yolun turizme, ekonomiye katkı sağlayacağının iddia edildiğini de
dile getirerek şunları söyledi:
“Oysa, sürdürebilir nitelikteki turizmi, dolayısıyla
ekonomisi deniz, doğa ve tarihe dayalı olan bölge, otobanın yaratacağı ciddi
boyuttaki doğa ve peyzaj tahribatı, tarım ve sit alanlarının kaybıyla nasıl bir
kazanım elde edecektir?
11 Arkeolojik Sit Alanının yanı sıra tarihi Likya
yoluna müdahale edilecek ve dünyaca ünlü Kaputaş plajının yer aldığı Kaputaş
Kanyonu ise viyadükle aşılacaktır. Hızlı seyahat ve ‘Yol konforu’ gerekçe
gösterilerek yapılacak proje, geri dönülemeyecek bir çevre tahribatına neden
olacağı bilirkişi raporunda ve mahkeme kararında açıkça bellidir. Kaldı ki
mevcut Finike-Kaş kıyı yolu oldukça yeterlidir. 5/6 yıl önce yüksek proje
bedelleriyle kıyı yolu iyileştirilmiş ve genişletilmiştir. Finike-Demre-Kaş-Kalkan
(Finike kısmı iptal edilmiştir) güzergahını içeren otobanın maliyeti
2.165.698.077 TL'dir. Ancak bilirkişiler maliyetin 4-5 milyara, inşaat
süresinin ise 4-5 yıla çıkacağını öngörmektedir.”
Akdeniz Gerçek Haber Merkezi