İyi bir tüketici olarak haklarımızı bilmek önemlidir. Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 3. Maddesine göre tüketici: “Ticari veya mesleki olmayan amaçlarla hareket eden, gerçek veya tüzel kişiyi ifade eder.”

Ülkemizin de taraf olduğu Birleşmiş Milletler Evrensel Tüketici Hakları Bildirgesine göre 9 temel evrensel tüketici hakkı mevcuttur. Bunlar:

1- Temel ihtiyaçların karşılanması hakkı

2- Sağlık ve güvenlik hakkı

3- Bilgi edinme hakkı

4- Seçme hakkı

5- Temsil edilme, örgütlenme, sesini duyurma hakkı

6- Zararın giderilmesi hakkı

7- Eğitilme hakkı

8- Sağlıklı bir çevreye sahip olma hakkı

9- Ekonomik çıkarların korunması hakkı.

Eğer herhangi bir alışverişinizde size ayıplı mal satılmış ise, size tanınan 4 seçimlik haktan birini tercih edebilirsiniz. Bunlar:

1- Satılanı vermeye hazır olduğunu bildirerek sözleşmeden dönme.

2- Satılanı alıkoyup, ayıp oranında satış bedelinden indirim isteme.

3- Aşırı bir masraf gerektirmediği takdirde, bütün masrafları satıcıya ait olmak üzere, satılanın ücretsiz onarımını isteme.

4- İmkan varsa, satılanı ayıpsız benzeri ile değiştirilmesini isteme.

Cayma hakkı:

Fakat, satın aldığınız ürün, ayıplı olmasa dahi, cayma hakkınız var. Teslim tarihinden itibaren taksitle satış sözleşmelerinde 7 gün içinde, mesafeli satış sözleşmelerinde ise 14 gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeden ve cezai şart ödemeden sözleşmeden cayma hakkınız var!

Tüketicilerin anlaşmazlık halinde Tüketici Hakem Heyetleri ya da Tüketici Mahkemelerine başvurmaları gerekiyor!

Biliyorsunuz 15 Mart “ Dünya Tüketici Hakları Günü” dür. 1985 yılında Birleşmiş Milletlerin aldığı bir kararla kutlanmaya başlamıştır. Ayrıca Birleşmiş Milletler aynı yıl, “ Tüketici Hakları Evrensel Beyannamesini” de kabul etmiştir. Unutmayın: İnsan haklarından biri olan “ Tüketici Hakkı” nı bilmek; bizi daha iyi tüketici yaparken, üreticilerin de, daha kaliteli ürünler yapmasını sağlar zorunlu olarak…