McDonald’s, İsrail’in Gazze’ye karşı başlattığı savaş nedeniyle boykot edilen firmalar arasında yer almasının satışlarını olumsuz etkilediğini duyurdu.
Boykotun Etkileri
Fast food devi McDonald’s, dört yıl sonra ilk defa geçen çeyrek satış hedeflerini uluslararası birimindeki zayıflama nedeniyle kaçırdığını belirtti. Şirketin hisseleri bu duyurunun ardından yüzde 4 düştü.
Batı Şirketleri ve Boykot
McDonald’s, Starbucks ve Coca Cola gibi İsrail’i eleştirenlerin boykot ettiği Batı şirketleri arasında yer alıyor. Şirket, İsrail’in Gazze’ye açtığı savaşın 2023 yılının son çeyreğinde bazı piyasalardaki performansını anlamlı bir şekilde etkilediğini duyurdu.
Satışların Durumu
Orta Doğu, Çin ve Hindistan’ın aralarında bulunduğu biriminde dördüncü çeyrekte satışların büyümesi yüzde 0,7’de kaldı; bu da piyasa beklentisinin çok altında. McDonald’s CEO’su Chris Kempczinski, Malezya, Endonezya ve Fransa’daki satışların etkilendiğini; en büyük etkinin ise Orta Doğu’da görüldüğünü belirtti.
Gelecek Beklentileri
Kempczinski, “Savaş devam ettiği müddetçe bu piyasalarda bir iyileşmenin olmasını beklemiyoruz” dedi. Küresel olarak 40 bin dükkânı olan şirketin şubelerinin yüzde 5’i Orta Doğu’da bulunuyor.
Eleştiriler ve Açıklamalar
McDonald’s, İsrail’deki işletmecisinin İsrail ordusuna binlerce bedava yiyecek dağıtmasının ardından eleştirilerin odağına oturmuştu. Şirketin Kuveyt, Malezya ve Pakistan’daki işletmecileri ise bu birim ile bağlarının olmadığını vurgulayan açıklamalar yayınlamıştı. Geçen hafta da Starbucks yıllık satış öngörüsünü düşürdü; bunda Orta Doğu’daki şubelerine daha az kişinin gelmesinin etkisi olduğunu belirtti.