Ortalık kızıştı, herkes siyaset derdinde. Bu süreçte kimileri adaylık, kimileri de akıntıdan ganimet derdinde. Ortalık “danışman” kaynıyor, “tv programcısı” ve “sosyal medya uzmanlığı” tarafını da unutmayalım.
Songül Başkaya’ya Ankara yolunda başarı diliyoruz. Hem nüfus, hem seçmen sayısında oran %50 iken bu rakamın temsile yansımasını, Antalya’dan en az 8 tane kadın vekili Ankara’ya yollamak istiyoruz. Ama biz bugün Başkaya’yı “pas” geçip turizmi yazalım. Valilik “Perge Yılı” derken, Avrupa Troya kalıntılarının keşfinin 150. Yılında “Turizmde Troya Yılı” derken, bizimkilerinde turizm fuarlarında “Troya” tarafını es geçip tahta tüfekli manken askerlerle savaşçılık” oynarken yazalım.
Geçtiğimiz günlerde bişey duydum. Şaşırmamaya çalıştım, olmadı. Bolca bolca yapılan, kıyıları hem milletten uzaklaştırıp hem doğal dokuyu öpen bol yıldızlı otellerin mevcut haliyle turizme değil sisteme hizmet ettiğini, devletten destek alarak istihdam yarattığını, yıl sonunda zarar gösterip vergiden kaçtığını, bu arada turizm dışı altyapı ihaleleri ile ihya olduklarını biliyoruz ya.
Kaç ülkeyi kapsar bilmiyorum. “Sağlık Turizmi’nde büyüyoruz” diyorlar ya. Her “tedavi için geldim” diyene uygulanır mı bilmem. Ama 5 gün için gelene 2 gün konaklama devletimizdenmiş. (Onları hastanede yatırıyoruz da otel mi sanıyorlar?)
Zaten “herşeydahil” deyip kalitesini düşürdüğümüz turizmi bir de böyle siyasi manevralara teslim edersek sonuç bu. Bu arada “tanıtım” bütçesini bana son 15 yıl kalem kalem veren biri olursa söz yayınlayacağım.
Ve bu yazıyı kaleme almamıza vesile olan haber, İspanya’dan.
“Son yıllarda yapılan yeni otel yatırımları ve özellikle mevcut otellerin bugünkü müşteri talepleri doğrultusunda yenilenmesi, artık Mayorka Adası´nın turizm endüstrisini daha verimli ve kar bırakıcı yollar aradığını göstermekte. Mayorka artık daha çok para bırakmayan ve kazandırmayan turisti açıkça istemiyor.
Özellikle Mayorka halkının yoğun turizme (overtourism) gösterdiği tepkiler ve adanın belirli tarihlerde günlük yaşamı zorlayacak kadar turistlerle dolması, öbür taraftan da Avrupa´da ucuz fiyatlı ve lastminute satışları konusunda kıyasıya bir rekabetin yaşanması, Mayorka Adası´nı bu seçici turist arayışına zorluyor.
Mayorka ve diğer Balear Adaları´nda sezonda turistlerden alınan vergi, geçen yıla göre iki kat artırılacak. Buna göre her turist, kaldığı otelin kalitesine göre, her gece için 1 ila 4 Euro olmak üzere turizm vergisi ödemek zorunda kalacak.
Balear Adaları´ndaki yetkililer, artırılan vergiden yıllık 120 milyon Euro gelir bekliyor. Bu da geçen yılda alınan vergi gelirinin üç katı anlamına geliyor. Turizm vergisinden alınan gelirler, çevre koruma projeleri ve kültürel etkinlikler için harcanacak.
İyi bir ülkede, iyi bir yönetim anlayışıyla, daha iyi bir demokrasi, daha iyi kişisel hakları aldığımız, daha iyi turizmi ve ekonomisi olan refah insanların yaşadığı bir ülke istesek çok mu ileri gitmiş oluruz.
Pardon.
Bilgi: Mayorka, İspanya'nın en büyük adasıdır. Akdeniz'de bulunur. Merkezi Palma'dır. Diğer Balear Adaları olan İbiza, Formentera, ve Minorca gibi önemli bir turizm merkezidir. İsminin kökeni, Latince insulamaior, "büyük ada"'dır.