ABD'de son zamanlarda TikTok'a yönelik bir yasak tartışması yürütülüyor ve platformdaki içeriklerle ilgili endişeler dile getiriliyor. Ancak uzmanlar, ABD'deki potansiyel bir TikTok yasağının Apple, Tesla ve diğer Amerikan şirketleri için sorun yaratabileceğini belirtiyor.
Temsilciler Meclisi, ByteDance'in TikTok'u yaklaşık altı ay içinde Çinli olmayan bir kuruluşa satmasını gerektiren bir yasayı kabul etti. Aksi takdirde, ABD'deki uygulama mağazalarında yasakla karşı karşıya kalacaklar.
Bir TikTok sözcüsü, tasarının önceden belirlenmiş bir sonuç olduğunu ve TikTok'un Amerika Birleşik Devletleri'nde tamamen yasaklanacağını söyleyerek bir satışın olası olmadığını öne sürdü. Ancak analistler, tasarının geçmesi durumunda Çin'in de misilleme yapabileceğini söyledi.
Çin Dışişleri Bakanlığı, TikTok yasağı girişimlerinin eninde sonunda geri tepeceği konusunda uyardı.
Deepwater Asset Management yönetici ortağı Gene Munster, TikTok yasağının gerçekleşme ihtimalinin yüzde 25 olduğuna inandığını söyledi. Ancak eğer gerçekleşirse, Apple ve Tesla gibi bazı şirketlerin Çin'deki faaliyetlerini olumsuz etkileyebileceğine de dikkat çekti.
Munster, Çin hükümetinin markalara zarar verecek propaganda kampanyaları başlatarak misilleme yapabileceğini söyledi. Ayrıca çalışma saatlerini sınırlayarak veya yeni projeler için izinleri engelleyerek operasyonları da engelleyebileceğini belirtti.
Wedbush Securities genel müdürü ve kıdemli hisse senedi analisti Dan Ives, yasağın ABD ile Çin arasındaki gerilimi artırabileceğini belirtti. Ayrıca, Çinli tüketicilerin giderek daha fazla vatanseverlik duygusuyla satın aldığını, hükümetin güvenlik kaygılarını öne sürerek devlet çalışanları arasında iPhone kullanımını azaltmak için harekete geçtiğini ve bunun yerine yerel tedarikçi Huawei'nin cihazlarını teşvik ettiğini ifade etti.
Munster, bu tip bir senaryoda özellikle de Apple'ın etkilenebileceğine dikkat çekiyor. TikTok yasağının olduğu bir dünyada, Çin iPhone karşıtı kampanyasını genişletebileceğini belirtiyor.
Apple için Çin toplam işlerin yaklaşık yüzde 18'ini oluşturuyor. TikTok'tan ilham alan bir ticaret savaşında bu sayı yüzde 12 ila yüzde 15'e düşebilir.