İki yıldan bu yana Akdeniz'in şirin ilçelerinde olan Korkuteli'ni şehircilik, alt yapı, toplumsal durum, genel manada insan yaşamı üzerindeki çevresel etkileri açısından, çok yönlü inceleyerek, kentte çağdaş ölçü ve kriterler bakımından sürdürülebilir toplumsal yaşamın vaziyetini temaşa edip bir rapor hazırlamayı uygun buldum.
Bu nedenle İlçemizin sorunlarını şöylece özetleyebilirim:
1) Korkuteli kurulurken bu ilçenin 50-75 ve 1000 yıllık geleceği dikkate alınarak hesaplar yapılmamış
2) O süreçten günümüze kadar ilçe farklı bir profil oluşturarak bu günkü haline geldiği anlaşılmaktadır
3) Şimdi, bundan sonra ne yapılması gerekir noktasında hesaplarımızı yapmalıyız. Bu nedenle, ifade olunduğu gibi öncelikle ilçemiz için bir mastır kalkınma planı hazırlanmalıdır. Plan kısa-orta ve uzun dönemli olarak ele alınmalıdır. Öncelikle ilçemizde tespit ettiğimiz sorulan öylece sıraladığımızda:
a) imar, alt yapı ve kentleşme; Maalesef günümüzdeki haliyle birinci derecede çarpık bir kentleşme modeliyle karşı karşıya olduğumuza üzülerek tanık olmaktayız.
Bu nedenle iki yıldan bu yana ilçemizde yaptığımız çalışmaları raporlar halinde kent yöneticilerine iletmekteyim. Yollar sokaklar dar ve çağdaş kentçilik anlayışına uyum sağlamamaktadır.
b) Trafik durumu :Herkesin bildiği ve gördüğü gibi, tabir yerindeyse tam bir arap saçı karmaşıklığında Özellikle mevsimlik yazlıkçı vatandaşların da ilçeye intikaliyle onlarca araç kentte adeta bir metal yığını görüntüsü içinde bir manzara arz etmektedir. İlçenin otopark ve depolama alanlarının olmayışı, Sürücülerin kısa mesafeler içinde bile araçlarıyla şehir merkezine gelmeleri trafik sorununu büyütüyor. Ayrıca yüzlerce arabanın şehir merkezinde konumlanmasıyla metal yığınından radyal ısı iletişimi ile ilçede hava sıcaklığının 3-5 santigrat derecelere yükseldiği de bilimsel bir gerçektir.
c) Yaya trafiği açısından: Kent içi sokak, cadde ve kaldırımlarda ileri derecede işgallerin olduğu, evrensel yaya hakları ilkesi ve diğer ilgili yerel mevzuatlar dikkate alındığında kent içinde güvenli yürüme ve bir noktadan başka bir noktaya ulaşmanın risk altında olduğu fark edilmiştir.
d) Hava ve gürültü kirliliği: Kent içinde motorlu araçların atmosfere salınım yaptığı 10 çeşit kanserojen parametre kimyasal moleküller kamu sağlığı açısından ciddi bir risk faktörüdür. Araç hareketlerinin anaforundan, inşaat faaliyetleri sonucunda yakın atmosfere savrulan toz toprak ve partiküller hava kirliliğini ayrıca önemsemekteyiz. Bunun için tutarlı bir araç envanteri hazırlanarak ilçe dahilinde ve çevresinde kalıcı bir otokontrol mekanizması kurulmasında yarar fardır. İnşaat faaliyetleri ve araç hareketlerinden dolayı arzu edilmeyen gürültü kirliliği sorunu mevcuttur.
4) Katı atı-çöp ve konteynır sorunu: ilçe boyutunda tüm konteynırların kapaklarının sürekli açık bırakıldığı, bu nedenle çevrede, mekanlarda karasinek salgını oluştuğu, bu nedenle çöp kapaklarının daha hafif bir malzemeden imal edilerek (alüminyum gibi) kapak revizyonuna gidilmesi,
5) Semt pazarlarındaki tespitlerimiz: 1593 sayılı U.H.K.ve gıda maddelerini koruma yönetmeliğine göre yıkanmadan ve pişirilmeden yene n gıda maddelerinin açıkta satışı yasaktır. Ayrıca Pazar
yerleriyle ilgili bir yönetmelik mevcuttur. Pazar yerlerinde çok sayıda eksikliklerin tespiti için anılan meri mevzuatların uygulanması gereklidir. Esnafın sağlık karnesi, feçes ve akciğer muayenesi gibi sağlık kontrollerinin de yapılmasında toplum sağlığı bakımından yararlar vardır. Rutine dayalı genel bir gıda kontrolü yapılması kanuni mecburiyettir.
6) Tarım ilçe Müdürlüğü, Sağlık Müdürlüğü ve Belediye olarak makul bir iş birliği, dayanışma sağlanarak söz konusu hizmetlerin yürütülmesinde zaruret mevcuttur.
7) Denetim görevinde bulunacak personelin eğitim bakımından bir eksikliği varsa tamamlanmalıdır.
SONUÇ OLARAK: Öncelikle kentte sosyal yaşamın planlanarak toplumun yaşam kalitesinin yükseltilebilmesi için çok yönlü bir envanter çalışması yapılarak veri cetveli hazırlanmalıdır. 1593 sayılı UHK (Umumi Hıfzıssıhha kanunu) ve 2872 sayılı çevre kanunuyla ortaya konulan ana ve ara hükümler gereğince her ay ilçede Kaymakamımızın başkanlığında ilçe Hıfzıssıhha kurulu ve MÇK (mahalli çevre kurulu ) toplantıları yapılarak yukarıda tespiti yapılan kentsel sorunlar görüşülüp karara bağlanarak çözümler üretilmesi yasayla ön görülmüştür. Bu konuların çözümü için İl ve İlçelerimizde, özellikle emekli bürokratlarımızdan gönüllü danışmanlar temin edilerek (danışmanlık masası oluşturularak) hizmetlerin daha hızlı ve bilimsel yaklaşımlar içinde çözüm üretilmesi mümkündür.