Dünyada bir milyon insan ölüyor her yıl trafik kazalarından. Ülkemizde nasibini alıyor. Türkiye’de geçtiğimiz yıl trafik kazalarında hayatını kaybedenlerin sayısı 6 bin 548. Aslında bu rakam Türkiye'deki birçok ilçenin nüfusuna denk geliyor. Yani her yıl, adeta bir ilçeyi trafik kazalarında kaybediyoruz. İşin ekonomik boyutu da çok vahim. Trafik kazaları kaynaklı ekonomik kayıp tam 18 milyar TL. Bu neredeyse bir bakanlığımızın yıllık bütçesine denk geliyor.
Günümüzde artık her yere daha çabuk, daha hızlı ve daha kısa zamanda gitmeye çalışıyoruz. Zamana karşı yarış halindeyiz. Bu yarış sebebiyle çok hızlı hareket eden otomobiller, motosikletler kısacası makineler ürettik. Küçücük bir alet, binlerce beygirlik güç... İnsanoğlu bu, güce ulaşınca onu zaptedemiyor. Onun üzerine oturunca da akıl almaz bir güç zehirlenmesine uğruyor ve günlük hayatta melek gibi sakin olan insanlar direksiyon başına geçtiğinde tanınmaz bir hale geliyor. Bu da maalesef trafik kazaları olarak karşımıza çıkıyor. Çünkü trafik kazalarının yüzde 90 oranında insan unsurunun etkili olduğunu bütün kaynaklar söylüyor.
Sevgili okurlar, Türkiye'de her gün ortalama 3 bin 600 trafik kazası meydana geliyor. Bu da normal hayatımıza devam ederken her an bir tehlikeyle karşı karşıya olduğumuz anlamına geliyor. 2023 yılında trafik kazalarında 6 bin 548 rakamı, aslında Türkiye'deki birçok ilçenin nüfusuna denk geliyor. Yani her yıl, adeta bir ilçeyi trafik kazalarında kaybediyoruz. Yaralanan insan sayısını gösteren 350 bin rakamı da en az ölümler kadar çarpıcı. Bu sayı, komşu ilimiz Burdur’dan ya da Alanya, Manavgat, Konyaatltı, Döşemealtı gibi pek çok Antalya’nın ilçelerinin nüfusundan daha fazla. Başka bir deyişle, her yıl bir ilimizin ya da çok büyük bir ilçemizin nüfusunu trafik kazalarında yaralıyoruz.
Bir korkunç istatistiki veri de şöyle: Türkiye'de trafik kazalarında bir yakınını kaybeden veya yaralananların oranının 7'de 1 oluşu. Yani maalesef her 7 kişiden birinin bu trafik terörüne bir yakınını kurban vermiş. Peki işin ekonomik boyutuna ne demeli? Orası daha da vahim sevgili okurlar… Trafik kazalarının ekonomik boyutununun büyüklüğü 18 milyar TL. Bu kayıp ise, neredeyse bir bakanlığımızın yıllık bütçesine denk geliyor.
Türkiye’de motosiklet kullanımı da çok fazla. Hele ki Antalyamız da…Yaklaşık 500 bin motosiklet var Antalya’da…Motosiklet kazalarında da hızlı bir artış var maalesef. 2022’de otomobil kazalarında toplam 830 sürücü, motosiklet kazalarında da 696 sürücü öldü. Otomobil sürücülerinin ölüm oranı yüz binde 6 iken motosiklet sürücülerinde yüz binde 17’ye çıkmış, yani motosiklet sürücülerinde üç kat daha fazla ölüm vakası gerçekleşiyor.
Öfke! Kazaların En Büyük Sebebi…
Uzmanlara göre, trafik kazalarının en büyük problemi insan kaynaklı. Bunun da temelinde öfke kontrolü olmaması! Yani trafikteki kazaların en büyük sebebi öfkeli oluşumuz. Uzmanlara göre öfke kontrolu eğitimi okullardan itibaren verilirse trafik kazaları yüzde 50’den fazla azalır yönünde. Trafikle ilgili sürüş eğitimlerinin okullarda bir ders olarak okutulması ve öfke kontrolü becerilerinin kazandırılması şart. En azından öfke kontrolü sağlanırsa birçok problem önlenebilir.
Kazadan, beladan uzak bir gün dileğiyle…
Sevgi&Saygı