Dostlarım, başımıza büyük hem de çok büyük sorunlar açacak olan 4. Etap raylı sistem projesini başlama aşamasından önce ciddi olarak tartışmaya açmak için Hollanda yazımı ileriki günlere erteledim.
Bu, 4 Etap raylı sistemde; proje çizdirilmiş, maliyet hesaplattırılmış, ihaleye çıkılmış, firma seçilmiş sözleşme yapılmış, para (kredi) verecek finans kuruluşu - bakanlık – belediye pazarlıkları aşamasında olan bu yatırımın güzergahını, kent konseyi raporunu incelediğimde ve basında çıkan yazıları okuduğumda gerçekten şok oldum.
Konunun neresinden başlayacağımı gerçekten bilemiyorum. Ama bildiğim bir şey var, battı- çıktıların bu gün başımıza nasıl bela olduğudur.
O battı çıktıları yaptıran Belediye Başkanı’nın Mevlana Kavşağı’nın açılışında “Buradan, Migros Kavşağı arasını dört dakikaya indirdim” diye bağırışı ve çılgınca alkışlayanları gözümün önünden hiç gitmez… Onu seyrederken ağzımdan refleks olarak çok affedersiniz “iyi b.. yedin” lafı çıktı. Beni tanıyanlar bilir, benim lügatimde böyle kelimeler yoktur. Ama demek ki o kadar üzülmüş ve sinirlenmişim ki kendim de hayret ettim.
Biz ulaşımcılar, kent içinde özel araç kullanımını teşvik eden her çalışmaya karşıyızdır. Sizler o günlerdeki o rahatlığa bakıp haklı olarak o gün için iyi oldu diye düşünmüş olabilirsiniz. Evet geçici bir rahatlık sağlar ama bir sonraki ışıklı kavşak yığılacaktır. ‘Hadi oraya da yapalım’ demek zorunda kalırsınız. Ve 10-15 tane yapılmak zorunda kalındı. O bey gittikten beş sene sonra raylı sistemler projelendirilemiyor. Raylı sistemin geçmesi gereken ana yollardaki battı çıktılar yüzünden raylı sisteme ara sokaklarda yer aranıyor ya da 30 metre aşağılardan geçmesi planlanmaya çalışılıyor. Böyle projeler kabul edilemez. Yıkın battı çıktıları, tekniğin, bilimin ön gördüğü çalışmalar yapın. Bütün alt yapı tesislerin altında bu çatlaklı, kırılgan kayada milyon dolarlar harcanacak. 2,5 kilometre durak aralı, 200 basamak merdivenli toplu taşım araçlarına müşteri gelsin de kredi borcunu ödeyeyim diye beklenecek! Hafif raylı sistemlerde tek yönde saatte 7000 ile 10.000 yolcu işletme masrafını karşılamakta, 10.000 üzeri yolcu kredi borcunu ödemektedir. Bu etap bu yolcu satısına kaç 10 yıl sonra ulaşır!!! Bu güzergahta otobüsleri devre dışı bırakamayacağınıza göre 10 yıllarda bile mümkün görünmüyor. Fizibilitesiz yapılan yatırımlar vatandaşın başına bela olmuştur. Her 3 etapta da kredi borcunu ödeyemezken Antalyalıyı yeni bir borca, hem de teknik çok büyük bir risk taşıyan akıl ve bilim dışı bir yatırıma sokmak cinayettir. Ayrıca Konyaaltı bölgesindeki kavşak geçişleri teknik açıdan kabul edilemez durumdadır.
Bu konuda basında bir yazı okudum. Yazı aynen “18 kilometre uzunluğundaki 4. Etap Raylı Sistemin 5,5 kilometresi 30 metre yeraltından geçerek Antalya'nın ilk metrosu unvanını alacak. Antalya 4. Etap Raylı Sistemi'nin ihalesine 5 firma katılmış, ihaleyi 12 milyar 435 milyon lira ile Makyol firması kazanmıştı. Antalya Büyükşehir Belediyesi ile yüklenici Makyol firması arasında sözleşmenin imzalanmasının yapımına Ağustos içerisinde başlanılması planlanan 4. Etap Raylı Sistemin yapımı aşamasında belediyeni kasasından para çıkmayacak, proje için gerekli olan krediyi yüklenici Makyol firması bularak inşaat başlayacak. Antalya Büyükşehir Belediyesi, sistemin yapımının tamamlanması ve projenin devreye girmesinden sonra yolcu taşıma gelirleriyle projenin geri ödemesini gerçekleştirecek” demektedir. Bu bilgileri basına bir yetkili vermiştir. “Sözleşmenin imzalanması” ifadesinden sonra kurulan cümlenin tamamı ALDATMACA… Vatandaşı neden aldatma ihtiyacı duyuyorsunuz???
Yapım sırasında mutlaka çıkacak ilave işler nedeniyle 20 milyar lirayı geçecek bu projeye dünyada hiç bir finans kuruluşu, müteahhit firmaya “kazandıkça ödersin” diye para vermez. Ya devlet garantörlüğü ya da belediye ipoteği ile belediyeye öder. Belediye de yapılan işlerin bedelini firmaya yaptıkça öder. Firma bitirir gider veya işletme de firmaya verilebilir ama kredi ödeme belediyenin yani vatandaşın boynundadır.
İşletme tarihinde başlayacak 10 yıl taksitlendirmeli kredi için çok basit bir hesap yaparsak, yolcu ücretini bu günkü kurala göre 30 Lira deseniz, işletme masraflarını düşerek 20 Lira’sını krediye ayırarak kredi borcunu ödeyebilmeniz için bu 4. etapta İKİ MİLYAR kişi taşımanız gerekir.
Bu yolcu, yani bu para bulunamayacağı için işe başlamak için Ağustoslar gelir geçer… Ancaaaak su faturaları bu günkü kurla hane başına 2.000 Lira’ya çıkacak olursa bu para bulunabilir. Firmamıza da aksatmadan ödenir. O da altımızı oyar…
Kent konseyinin organizatörlüğünde ilgili tüm meslek kuruluşlarının da katıldığı toplantılarda proje hakkında tüm soruları cevaplama yetkisine sahip görevliler ile proje anlatılmalı, vatandaş bilgilendirilmelidir.
Eğer sorulacak bu soruların net cevapları siz de de yok ise ihale iptal edilerek önce imar, altyapı, ulaşım ve deprem master planları yaptırılmalıdır. Bu planların ön gördüğü yıllarda, hangi yollarda hangi ulaşım tedbirleri alınarak hareket edilmesi gerekir ise onlar uygulanmalıdır.
Gelecek güzel günler için mücadeleye devam dostlarım…