Siyaset dünyasının aktörleri arasında anket şirketleri de
var.
İşini iyi yapan, tahminleri uçuk kaçık olmayan firmaları
sözümüz yok.
Ancak kamuoyu araştırması gibi önemli bir konuda ayak
oyunları yapanlara da iyi gözle bakmak olanaksız.
Mesela SONAR’ın
sahibi Hakan Bayrakçı..
Hiçbir tahmini tutmadı, kimlerle, nerede nasıl anket
yaptığı belirsiz olan Bayrakçı, iktidar partisine yaranmak adına mesleğine
ihanet ettiği gibi, anket şirketlerine olan güvenin de sarsılmasına neden oldu.
Bir ara gözde bir kamuoyu araştırmacısıydı..
Televizyon
televizyon dolaşıyor, laf ebeliği ile kamuoyunu ve seçmeni kendi görüş ve
doğrultusunda yönlendirmeye çalışıyordu.
Foyası ortaya çıkınca da gözden düştü..
Şimdilerde haber
ve yorumları ile vatandaşın psikolojisini bozan yandaş kanallarda arzı endam
ediyor.
Gelelim son
günlerdeki anket oyunlarına..
Kuşku yok ki 31 Mart yerel seçimleri ve yenilenen
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı seçimleri pek çok şeyi değiştirdi.
İktidar partisi
AKP ve yandaşları gibi kamuoyu anket şirketleri de son yerel seçim
sonuçlarından rahatsız oldu..
CHP’nin iktidara gidişin işareti olan yerel seçimlerdeki
yükselişi onları da hem üzdü, hem de kaygılandırdı..
Çünkü ortada bir
büyük pasta vardı, herkes payını alıyordu ve herkes halinden memnundu..
31 Mart yerel
seçimleri pek çok kişi kuruluşları olduğu gibi onları da olumsuz etkiledi.
Bu durumda ne yapmak lazımdı ?
CHP’ye gaz vermek, oylarının yükselişini sürdürdüğü
izlenimini yaratarak rehavet duygusunu aşılamaktı..
İktidar partisi ve yandaşları ‘bir şey yapmalı’ diye düşündüler..
Devreye de AKP’ye yakınlığı ile bilinen Avrasya Kamuoyu
Araştırma Şirketi girdi..
Avrasya’nın
Başkanı Kemal Özkiraz, yaptıkları son anketlerinde CHP’nin uzun yıllar sonra
birinci parti çıktığını açıkladı..
Özkiraz, bu muhteşem anketinin sonuçlarını sosyal
medyadan paylaştı.
Öyle buyurdu Avrasya’nın patronu :
“1-7 Eylül tarihleri arasında yaptığımız
araştırmamızda CHP uzun yıllar sonra ilk kez birinci parti… Cumhur
ittifakı hâlâ 43-45 bandında görünmesine rağmen MHP tamamen AKP seçmenlerinden
aldığı oylarla yükselişte”
Özkiraz’ın iddialarına göre AKP ve en başta MHP olmak
üzere dün partiler oy kaybı yaşıyor..
Şöyle diyor Avrasya’nın Başkanı Kemal Özkiraz:
“İsraf ve
yolsuzluk algısı, ekonomik kriz etkisi ile birleşiyor, AKP hiç bir adımı ile bu
oy kaybını durduramıyor. Mülteci problemi de düşüşte büyük etken. İşsizlik ise
krizin en büyük sonucu olarak etkili.İstanbul seçimlerinde yaşananlar ve
haksızlık yapıldığı algısı da çok büyük kırılma meydana getirmiş. 23 Haziran
seçimleri bir genel seçim olsaydı aynı tepki tüm yurtta oluşacaktı. Hukuksuzluk
algısı AK Parti'nin her yerde oy kaybetmesine sebep olmuş”
Avrasya şapkadan tavşan çıkarır da AKP’ye yakın diğer
anket şirketi ORC boş durur mu ?
Onlar da bir kamuoyu anketi patlattı..
ORC, anketinde “Bu
Pazar milletvekili genel seçimi yapılsa hangi partiye oy verirsiz diye
sorduğunu, seçmenlerin yüzde 30.6’sının AKP, yüzde 26.5’nin CHP yanıtını
verdiğini belirtti.
ORC, elbette parti kurma aşamasında olan Ali Babacan’ı da sorma gereğini duymuş
anketinde, Babacan’ın partisine oy vereceğini söyleyenlerin oranının yüzde 11.6 olduğunu da ilan etmiş.
Şimdi yanıt beklenen soru şu :
CHP, bu anket oyununa gelir mi ?
‘Nasıl olsa ilk
seçimde birinci parti olacağız” diyerek rehavete kapılıp; yan gelip yatar mı ?
Özellikle de CHP’li belediyeler anket yanlışlığına düşer
mi ?
Bekleyip göreceğiz..