Türkiye’de havayolu ile seyahat eden yolcuların sayısı her geçen yıl artarken, şikayet başvurularındaki ciddi artış dikkat çekti. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) Yolcu Hakları Koordinatörlüğü verilerine göre, 1 Ocak–31 Aralık 2024 tarihleri arasında toplam 27 bin 490 yolcu şikayet başvurusu alındı.
Başvuruların; 21 bin 593’ü çevrimiçi form aracılığıyla, 5 bin 655’i CİMER üzerinden, 153’ü posta yoluyla, 89’u ise Bimtakip sistemiyle gerçekleştirildi.
Şikayetler 2023'e Göre 3 Kat Arttı
2023 yılında çevrimiçi form ile yapılan şikayet sayısı 7 bin 499 olarak kayıtlara geçmişti. 2024’te ise bu rakam yaklaşık üç katına çıkarak 21 bin 593'e ulaştı.
Çevrimiçi yapılan başvuruların içeriği ise şu şekilde dağıldı Uçuş iptalinde 6 bin 604 başvuru, Uçak rötarında (tehiri) 13 bin 463 başvuru, Uçağa kabul edilmeme de bin 388 başvuru, Alt/üst sınıfa yerleştirme de 138 başvuru yapıldı.
3 Saatten Fazla Gecikmede Tazminat Ödenecek
SHGM’nin “Havayolu ile Seyahat Eden Yolcuların Haklarına Dair Yönetmelik”inde yapılan düzenlemeye göre, teknik ve operasyonel nedenlerle oluşan gecikmelerde tazminat ödenmesi zorunlu hale geldi. Yolcunun planlanan varış noktasına 3 saat veya daha fazla gecikmeyle ulaşması halinde havayolu şirketi belirlenen tazminat tutarlarını ödemekle yükümlü.
İşte yeni tazminat ücretleri İç Hat Uçuşlarında 100 Euro, Dış Hat Uçuşlarında 0–1.500 km arası 250 Euro, 1.500–3.500 km arası 400 Euro, 3.500 km ve üzeri 600 Euro ödenecek. Ödenecek tazminatların Türk lirası karşılığı, ödeme yapılan güne ait TCMB döviz satış kuru üzerinden hesaplanacak.