Araştırmalara göre, bir ofis çalışanı her gün ortalama 4 saatini e-postalarını okumak ve yanıtlamak için harcıyor. Gelen Kutusu'nda biriken onlarca okunmamış e-posta ve bu e-postalar yoluyla gelen yeni işler, çalışanlar için büyük bir stres ve anksiyete kaynağı olabiliyor. Uzm. Klinik Psikolog İlayda Kutevu, iş hayatında e-posta stresi ile başa çıkmak için önerilerde bulundu.
E-posta Trafiği Stresi ve Psikolojik Etkileri
E-posta, iş dünyasının vazgeçilmez bir iletişim aracı olmasına rağmen, e-posta trafiği doğru yönetilmediğinde bir stres kaynağına dönüşebiliyor. Sağlıklı bir dijital yaşam için, e-posta kullanımında bilinçli ve dikkatli olmanın büyük önem taşıdığını söyleyen Uzm. Klinik Psikolog İlayda Kutevu, 'e-posta stresi'nin neden olduğu bazı psikolojik sorunları anlattı. Kutevu, bu stresin baş ağrısı, uykusuzluk ve konsantrasyon güçlüğüne yol açabileceğini belirtti.
Hata Yapma ve Yanlış Anlaşılma Riski
Her gün yüzlerce e-posta almanın, yoğun bilgi yüklemesi ile birlikte bu bilgileri işleme konusunda zorluklara yol açabileceğine değinen Uzm. Klinik Psikolog İlayda Kutevu, şu ifadeleri kullandı:
'E-postalar, genellikle iş hayatında sürekli bir dikkat gerektirir ve bu da zaman yönetimini zorlaştırabilir. Çok sayıda e-posta almak, kişilerde zamanında yanıt verme baskısı oluşturabilir ve bu durum kaygıya neden olabilir. Ayrıca e-posta yoluyla iletişimde, ton ve niyetin yanlış anlaşılma riski de bulunmaktadır. İnsanlar yazdıklarının yanlış anlaşılmasından veya istemeden kırıcı ya da kaba görünmekten çekinebilir.'
E-Posta Stresi ile Nasıl Baş Edilir?
Eğer her gelen e-posta bildirimiyle irkiliyorsanız, e-posta yazarken geriliyorsanız, okunmamış e-postalarınızı gördükçe panikliyorsanız ve bu durum sizi kötü hissettiriyorsa, e-posta kutunuzu daha iyi yönetmenin zamanı gelmiş demektir. Uzm. Klinik Psikolog İlayda Kutevu, e-posta kaygısıyla başa çıkmaya yardımcı olacak şu önerilerde bulundu:
E-postalarınızı belirli zaman dilimlerine ayırın: Sürekli e-postaları kontrol etmek sizi gereksiz yere strese sokabilir. E-postalarınızı belirli zaman dilimlerinde kontrol ederek daha verimli olabilirsiniz.
İş yoğunluğunuzun farkında olun: Öncelikli işlerinizi tamamladıktan sonra acil olmayan e-postalara geçebilirsiniz.
E-posta cevaplarınızı kısa ve net tutun: Karmaşık cümleler kurmak veya gereksiz detaylara girmek hem sizi hem karşı tarafı strese sokabilir.
E-postaları düzenli arşivleyin: Gerektiğinde kolayca geri dönüp ulaşabilmek için düzenli arşivlemek önemlidir.
Net beklentiler belirleyin: Çalışma arkadaşlarınızla ve yöneticilerinizle, e-posta yanıt süreleri hakkında net beklentiler belirlemek baskıyı azaltabilir.
Olumsuz e-postalarla karşılaştığınızda sakin kalın: Hemen tepki vermek yerine düşünerek mantıklı bir cevap vermeye çalışın.
Şablonlar oluşturun: Sıkça yanıtladığınız türde e-postalar için şablonlar oluşturmak zaman kazandırır ve stresi azaltır.
Otomatik yanıtlar ayarlayın: Tatilde veya yoğun olduğunuz zamanlarda otomatik yanıtlar ayarlamak, sizinle iletişime geçenlerin beklentilerini yönetmenize yardımcı olabilir.