Son zamanlarda kredi kartı aidatlarında gözle görülür bir artış yaşandı. Artık bazı kredi kartlarının yıllık aidatları 500 liranın üzerine çıkabiliyor. Türkiye genelinde kredi kartı sahipleri, yıllık ortalama 62,5 milyar lira gibi büyük bir meblağı bankalara ödüyor. Bu durum, tüketicilerin bütçelerini zorlamakta ve kredi kartı sahipleri bu konuda haklarını sorgulamaya başlamış durumda.
Bankalar Aidatsız Kart Sunmak Zorunda
Milliyet'te yer alan habere göre, Tüketici Konfederasyonu (TÜKONFED) Başkan Vekili Avukat İbrahim Güllü, bankaların kredi kartı aidatlarını tüketiciye yansıtabilmesi için belirli şartları yerine getirmesi gerektiğini belirtti. 6502 sayılı Tüketici Kanunu’nun 31. maddesine göre, bankalar tüketicilere aidatsız kart seçenekleri sunmak zorundadır. Güllü, “Bankalar, aidatsız kart sunduklarını ispat edemediklerinde, tüketiciler ödedikleri aidatları geri alabilirler” şeklinde konuştu.
Sigorta ve Ekspetiz Ücretleri
Kredi kullanımı sırasında zorunlu olarak yaptırılan sağlık sigortası ve ekspertiz ücretleri de geri alınabilir. Tüketiciler, bankanın sunduğu sigorta şirketini seçme zorunluluğunun bulunmadığını ve ödenen sigorta ücretlerinin geri alınabileceğini bilmelidir. Yargıtay’ın emsal kararlarına göre, bu tür ücretlerin geri alınması mümkündür.
Ekspertiz Ücretleri ve Dosya Masrafları
Ekspertiz ücretleri, bankalar tarafından tüketiciye fatura edilmelidir. Tüketicilerin, net bir fatura almak ve bu fatura üzerindeki ücretlerin makul olduğunu doğrulamak zorunda olduklarını vurgulayan uzmanlar, ekspertiz ücreti ve dosya masraflarının bankaların belirlediği sınırları aşmaması gerektiğini belirtiyor. 2014’te yürürlüğe giren Finansal Tüketiciden Alınacak Ücretler Yönetmeliği, dosya masraflarını kullanılan kredinin binde 5’i ile sınırlandırmıştır.