Oxford Üniversitesi Reuters Enstitüsü'nün 2024 Dijital Haber Raporu, dünya genelinde haberleri takip etmeyenlerin sayısında artış olduğunu ortaya koyuyor. Raporda, her 10 kişiden yaklaşık 4'ünün (yüzde 39) haberlerden uzak durduğu belirtiliyor. 2017 yılında bu oran yüzde 29'du.
Haberlerden Kaçınma Eğilimi Yükselişte
BBC'nin haberine göre; raporun yazarları, Ukrayna ve Orta Doğu'daki savaşların, insanların haberlerden uzak durma eğilimlerine katkıda bulunduğunu belirtiyor. Ayrıca, haberlerden kaçınma düzeyinin rekor seviyelere ulaştığı da vurgulanıyor.
Seçimler Genel İlgiyi Artırsa da Eğilim Düşüşte
YouGov araştırma şirketi tarafından 47 ülkede 94 bin 943 yetişkinle yapılan görüşmeler sonucunda hazırlanan rapor, dünya genelinde ulusal ve bölgesel seçimlerin yapıldığı bir dönemde gerçekleştirildi. ABD dahil birkaç ülkede seçimlerin haberlere ilgiyi artırdığı tespit edilse de genel eğilim düşüş yönünde.
Haber Takibi ve İlgi Oranları
Dünya çapında yapılan araştırmaya katılanların yüzde 46'sı, haber takibiyle çok ya da aşırı derecede ilgili olduklarını belirtti. 2017'de bu oran yüzde 63'tü. Rapora göre, kadınlar ve gençler, haberlerin yoğunluğundan dolayı kendilerini daha fazla yorgun hissetme eğilimindeler.
Haberlere Güven Oranı
Rapor, haberlere güvenin yüzde 40 oranında sabit kaldığını, ancak koronavirüs pandemisi dönemine kıyasla bu oranın yüzde 4 oranında azaldığını gösteriyor.
TikTok Bazı Ülkelerde X'i Geçti
Oxford Üniversitesi Reuters Enstitüsü'nün 2024 Dijital Haber Raporu'nda, son 10 yılda TV ve yazılı basın gibi geleneksel haber kaynaklarının izleyici kitlesinin keskin bir şekilde düştüğü belirtiliyor. Gençler haberleri internet veya sosyal medya aracılığıyla almayı tercih ediyor.
Sosyal Medya ve Haber Kaynakları
YouTube ve WhatsApp birçokları için önemli haber kaynakları olmaya devam ediyor. TikTok da yükselişte ve İngiltere gibi bazı ülkelerde ilk kez X'i (eski adıyla Twitter) geride bıraktı. İngiltere'de 18-24 yaş arasındakilerin yüzde 23'ü, haber takibi için TikTok'u kullanıyor.
Video İçeriklerin Yükselişi
Rapora göre, özellikle genç gruplar için internette videonun daha önemli bir haber kaynağı haline geldiği, en çok ilgi çekenlerin kısa haber videoları olduğu kaydediliyor.
Yapay Zekaya Şüphe Artıyor
Raporda, yapay zekanın özellikle siyaset veya savaş gibi ciddi konularda habercilikte nasıl kullanılabileceği konusunda kamuoyunda yaygın bir şüphe olduğu vurgulanıyor. Nic Newman'a göre, tüketiciler videoyu kullanımı kolay olduğu ve geniş bir yelpazede ilgi çekici içerik sunduğu için benimsiyor. Ancak geleneksel haber merkezlerinin yazılı metin temelli bir kültüre dayandığı ve bu nedenle yeni tekniklere uyum sağlamakta zorlandıkları belirtiliyor.
Podcastler Parladı
Raporun bir diğer bulgusu, yayıncılar için haber podcastlerinin parlak bir nokta olduğu. Ancak podcastlerin genellikle iyi eğitimli izleyicilerin ilgisini çeken bir 'azınlık etkinliği' olarak nitelendirildiği belirtiliyor.
Türkiye'de Son Durum
Türkiye'de haberler daha çok online olarak takip ediliyor. Haber kaynağı olarak internetin kullanım oranı yüzde 70. Bu rakama sosyal medya platformları da dahil. Televizyon yüzde 56, sosyal medya yüzde 45, yazılı basın ise yüzde 19 ile son sırada yer alıyor.
Türkiye'de Sosyal Medya Kullanımı
Türkiye'de en popüler sosyal medya platformları sırasıyla YouTube (yüzde 60), Instagram (yüzde 59), WhatsApp (yüzde 62), Facebook (yüzde 45), X (yüzde 29) ve TikTok (yüzde 20). Bu platformların haber için kullanım oranları ise YouTube (yüzde 38), Instagram (yüzde 38), WhatsApp (yüzde 29), Facebook (yüzde 27), X (yüzde 22) ve TikTok (yüzde 10).