HAFİF YAĞMUR
Akdeniz Gerçek Teknoloji NASA'nın Perseverance Keşif Aracı Mars'ta eski yaşam izleri buldu

NASA'nın Perseverance Keşif Aracı Mars'ta eski yaşam izleri buldu

NASA'nın Perseverance keşif aracı, Mars'ta bulduğu 'Cheyava Şelalesi' adlı kayada eski yaşam belirtisi olabilecek işaretler keşfetti.

KAYNAK: AA

NASA'nın Perseverance keşif aracı, Mars yüzeyinde önemli bir keşfe imza attı. Aracın, gezegenin Büyük Kanyon bölgesinde tespit ettiği 'Cheyava Şelalesi' isimli kaya, milyonlarca yıl önce mikrobik yaşam izleri taşıyabilecek potansiyel belirtiler içeriyor. Bu bulgular, Mars'ın geçmişte yaşanabilir bir ortam olup olmadığını anlamak için önemli bir ipucu olabilir.

Cheyava Şelalesi: Kayanın İlginç Özellikleri

'Cheyava Şelalesi' adını, Büyük Kanyon'daki bir şelaleden esinlenerek aldı. Bu kaya, Mars'ın geçmişte mikroskobik yaşam barındırıp barındırmadığına dair bazı önemli özellikler taşıyor. Perseverance'ın aletleriyle yapılan analizler, kayanın 1 metre boyunda ve 60 santimetre eninde olduğunu ve eski yaşam belirtilerine dair izler içerdiğini ortaya koydu.

Eski Su İzleri ve Kimyasal Yapılar

Perseverance ekibi tarafından yapılan araştırmalar, kayanın milyarlarca yıl önce akan suyun izlerini taşıdığını gösterdi. Ayrıca, kimyasal izler ve yapılar, bu alanın muhtemelen yaşam formaları tarafından etkilenmiş olabileceğini işaret ediyor. Bu durum, Mars'ın tarihindeki su varlığı hakkında daha fazla bilgi edinmemizi sağlayabilir.

Organik Bileşikler ve Mineraller

Cheyava Şelalesi, 21 Temmuz'da Jezero Krateri'ne akan su tarafından oyulmuş Neretva Vallis'in kuzey kenarında keşfedildi. Gezgindeki SHERLOC cihazı, kayanın birkaç defa taranmasının ardından organik bileşikler içerdiğini ortaya koydu. Ancak, bu karbon bazlı moleküller biyolojik süreçlerin ürünü olabileceği gibi, biyolojik olmayan süreçlerle de oluşmuş olabilir.

Cheyava Şelalesi'nde Sürpriz Bulgular

California Teknoloji Enstitüsü'nden Ken Farley, 'Cheyava Şelalesi, Perseverance tarafından incelenen en karmaşık ve potansiyel olarak en önemli kaya. Organik maddeler, mikrobik yaşamın enerji kaynağı olabilecek kimyasal reaksiyonları gösteren renkli noktalar ve yaşam için gerekli suyun kayanın üzerinden geçtiğine dair ilk ikna edici bulguları elde ettik. Ancak, kayanın oluşum süreçlerini tam olarak anlamak için daha fazla çalışma yapmamız gerekiyor' dedi.

Kayanın Yapısındaki İlginç Özellikler

Kayanın üzerinde, beyaz kalsiyum sülfat damarları ve hematit ile belirtilen kırmızımsı mineraller bulunuyor. Ayrıca, leopar desenine benzeyen siyah maddelerle çevrili, milimetrik boyutta kirli beyaz lekeler de tespit edildi. Perseverance'ın PIXL cihazı, bu siyah lekelerin hem demir hem de fosfat içerdiğini belirledi.

Biyolojik ve Jeolojik Açıklamalar

Queensland Üniversitesi'nden David Flannery, bu tür özelliklerin genellikle yeraltı mikroplarının fosilleşmiş kalıntıları ile ilişkilendirildiğini belirtti. Ancak, olivin kristalleri ve sülfat gibi elementlerin, magmanın kristalleşmesi sonucu oluşmuş olabileceği ihtimali de mevcut. Bu bağlamda, leopar desenleri biyolojik değil, jeolojik süreçlerle açıklanabilir.

Bilim insanları, Cheyava Şelalesi'nde tespit edilen izleri detaylı olarak incelemeye devam ediyor.

Mersin'de bahçe yangını ormanı tehlikeye attı