SÜLEYMAN GEZİCİ
2017’de zirveye ulaşan küresel akıllı telefon pazarında 700’den fazla marka, kıyasıya rekabet ederken geçen yıllar içerisindebu rekabette yaprak dökümü yaşandı. 70’ten fazla önemli ülkede bu markaların satışlarını takip eden Küresel Telefon Modeli Satış Takibi’ne göre, 2023 yılına gelindiğinde aktif marka sayısı üçte iki oranında azalarak neredeyse 250’ye düştü.
Olgunlaşan kullanıcı tabanı, artan cihaz kalitesi, daha uzun değiştirme döngüleri, ekonomik sıkıntılar, tedarik zinciri darboğazları ve 4G’den 5G’ye geçiş gibi büyük teknolojik geçişler, yıllar içinde aktif markaların sayısını ve hacimlerini kademeli olarak azalttı.
Aktif marka sayısındaki düşüş büyük ölçüde yerel markalardan kaynaklanırken, küresel markaların sayısı çoğunlukla sabit kaldı. Yerel markaların çoğu daha düşük fiyat bantlarında ve Asya-Pasifik, Latin Amerika ve Orta Doğu ve Afrika gibi geniş coğrafyalarda parçalı pazarlara sahip bölgelerde faaliyet gösteriyor. Hızla gelişen akıllı telefon sektöründe, küçük markalar birçok alanda büyük markalara ayak uydurmakta zorlandı. Büyük markalar Ar-Ge, üretim ve kapasite artırımına yatırım yapmaya devam ederken, küçük markalar büyük ölçüde beyaz etiketli cihazlara bağımlı kaldı.
Ayrıca, büyük markalar için büyük tanıtım ve pazarlama etkinliklerinde sporcu veya oyuncu reklam yüzleri kullanabiliyor. Çoğu küçük markanın bunu yapacak kaynakları yok. Küçük yerel markaların başarısız olmasına yol açan başka pek çok neden de var:Daha iyi özellikler, tasarım, marka değeri ve ekosistem entegrasyonu için pazar talebine ayak uyduramama, son derece güçlü Çinli markalar, COVID-19 salgını ve çip krizi gibi sektörel sıkıntılar. Ekonomik kriz devam ederken ilerleyen yıllarda birçok marka daha sektörden çıkacak. İeride akıllı telefon pazarındaki marka sayısı 100’ün de altına düşebilir.