Eğitim
İş Antalya Şube Başkanı Fatin Iltar, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından
öğretmenlerin mesleki yeterliliklerini arttırmak için uygulanacağı iddia edilen
performans değerlendirme sisteminin eğitimin hiçbir sorununu çözemeyeceğini
kaydetti.
Eğitim ve Bilim İşgörenleri Sendikası
(Eğitim-İş) Antalya Şube Başkanı Fatin Iltar, eğitim sisteminin kangren haline
gelmiş birçok sorunu barındırdığını belirterek, asıl görevi bu sorunlara çözüm
bulmak olan Milli Eğitim Bakanlığı’nın her uygulaması ile ‘eğitim sisteminin en
önemli öznesi’ olan öğretmenleri hedef tahtasına koyduğunu açıkladı. Iltar, şöyle
konuştu: “Üzerine düşen sorumluluğu yerine getirmekte yetersiz kalan Milli
Eğitim Bakanlığı, eğitimdeki yanlış politikaların sonucunda ortaya çıkan
başarısızlığı üzerinden atmaya ve sorumluluğu öğretmenlere yıkmaya
çalışmaktadır. Öğretmenleri ALO 147, BİMER, CİMER gibi uygulamalarla veliyle ve
öğrenciyle karşı karşıya getiren, sürekli baskı altında tutan MEB, son olarak
ise 9 Haziran 2017 tarihli Resmi Gazetede yayınlanarak yürürlüğe giren “Ulusal
Öğretmen Strateji Belgesi ”hedefleri arasında eğitimde performans değerlendirme
uygulamasına da yer vermiştir. 12 ilde pilot uygulaması yapılan öğretmen
performans sisteminden sonra yeni bir yönetmelik taslağı yayınlanmış, yakın
zamanda da yürürlüğe gireceği ifade edilmektedir.”
HİÇBİR
SORUNU ÇÖZEMEZ
Milli Eğitim Bakanlığı tarafından
öğretmenlerin mesleki yeterliliklerini arttırmak için uygulanacağı iddia edilen
performans değerlendirme sisteminin eğitimin hiçbir sorununu çözemeyeceğini, tam
tersine yeni sorunların doğmasına sebep olacağını iddia eden Iltar, “Öğretmenlerin
performansı için yapılacak değerlendirmede ortaya çıkacak olan performans notu
okul müdürü, zümre öğretmenleri, zümre dışı öğretmenler, veliler, öğrenciler ve
öğretmenin öz değerlendirmesi sonucunda elde edilecektir. 4 yılda bir yapılacak
sınav notunun da %30 u o yıl değerlendirmeye eklenecektir. Eğitimin niteliği,
hiçbir bilimsel karşılığı olmayan performans değerlendirmesi ile değil,
öğretmene değer vererek, velinin, öğrencinin ve toplumun gözünde öğretmenin
mesleki saygınlığını arttırarak sağlanabileceği açıkken, öğretmeni her an
'diken üstünde' tutacak bu yöntem asla kabul edilemez. Milli Eğitim
Bakanlığının performans değerlendirme uygulaması öğretmenlerin birbirine ve
öğrencilerine karşı güvensizliğini arttıracak, sürekli performans baskısı ve
tehdit altında çalışmasının önünü açacaktır” dedi.
DÜNYADA
BENZERİ YOK!
Milli Eğitim Bakanlığının uygulamaya
çalıştığı performans değerlendirme yönteminin dünyanın hiçbir yerinde benzer
bir örneği olmadığını da hatırlatan Fatin Iltar, şöyle devam etti: “Performans
değerlendirmesi bahanesiyle öğretmenleri; öğrenciler ve velilerle karşı karşıya
getirecek, öğrenci ve veliyi 'memnun edilecek müşteri' ; öğretmeni ‘satış
görevlisi’ olarak gören bu uygulamayı kabul etmemiz mümkün değildir! Bilimsel
ve objektif karşılığı olmayan performans değerlendirme sonuçlarının “görevde
yükselme, yer değiştirme, sözleşmenin yenilenmesi, hizmet puanına katkı,
ücretlerin belirlenmesi” gibi alanlarda kullanılması birçok mağduriyetin
doğmasına ve hak kayıplarına sebep olacaktır. Özel sektörün işten çıkarmalarda
hukuki belge olarak kullanmaya devam ettiği performans sisteminin ileriye dönük
olarak iş güvencemizi tehlikeye soktuğu görülmektedir. Öğretmen yetiştirmedeki eksiklikler, atanma
sorunları, çalışma koşulları, iş güvencesi açısından yaşanan kaygılar
mesleğimizi itibarsızlaştırmıştır. Öğretmenlik mesleğini daha da itibarsız hale
getirecek olan eğitimde performans değerlendirme uygulamasına karşı hiçbir
ayrım gözetmeksizin bütün eğitim çalışanlarını, sendikaları, tüm öğrenci ve
velileri ortak mücadeleye çağırıyoruz.” Senem
KÖR