İstanbul'da bir müşteri, bir bankadan kredi kartı alırken "aidatsız kart seçeneği sunulmadan" verilen karta yansıtılan 473 liralık aidat ücretini tüketici hakem heyetine başvurarak geri aldı. Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Mahmut Şahin, bankaların tüketicilerden kredi kartı aidatı alma hakkının 2014 yılına kadar olmadığını belirtti. Şahin, bankaların bu ücreti almaları halinde tüketicinin itiraz hakkı bulunduğunu ve tüketici hakem heyetine başvurup parasını alabildiğini ifade etti.
Kanunda Belirlenen Şartlar Doğrultusunda Hak Edilen Bir Hakkın Kullanımı
Hakkın kazanılması için kanunda belirli şartlar sunulduğunu söyleyen Şahin, tüketicilere iki alternatif sunulması gerektiğini vurguladı. Birisi aidatlı kredi kartı, diğeri aidatsız kredi kartı. Tüketicinin bu konuda bilgilendirilmesi ve kendi tercihini yapması gerektiğini belirten Şahin, tüketici hakem heyetine başvurarak aidat ücretini geri alabilme hakkına sahip olduğunu aktardı.
Bankaların İspat Yükümlülüğü ve Tüketicinin İtiraz Hakkı
Tüketicinin herhangi bir şeyi ispat etme zorunluluğunun olmadığını belirten Şahin, bankanın tüketicilere aidatsız kart alternatifini sunup sunmadığını ispat etmek zorunda olduğunu ifade etti. Bankanın bu yükümlülüğü yerine getirememesi durumunda tüketici hakem heyetinin lehine karar verebileceğini söyledi. Özellikle aidatsız veya aidatlı seçeneğinin sunulmaması durumunda, aidatların geriye dönük 10 sene için tamamının iade edilebileceğini belirten Şahin, tüketicilere hakem heyetine başvurmalarının yeterli olacağını ekledi.
Tüketici Hakem Heyeti Kararının Gerekçesi
Kartal Tüketici Hakem Heyeti'nin kararının gerekçe bölümünde, banka tarafından sunulan kredi kartının tüketicinin ücretsiz kullanımına sunulması gereken bir kart olmadığı ve sözleşmenin tüketiciye verilmediği ifade edildi. Bu nedenle tüketici talebinin kabul edilmesine karar verildiği belirtildi.