İstanbul ve Antalya'da bu hafta içinde yaşanan uçak kazaları, Amerikalı uçak üreticisi Boeing'e yönelik 'ihmal' iddialarını yeniden gündeme getirdi. İstanbul'da bir kargo uçağı, Antalya'da ise bir yolcu uçağı, iniş takımlarındaki teknik arızalar nedeniyle gövdesi üzerine iniş yapmak zorunda kaldı. Her iki kazada ölen ya da yaralanan olmazken, bu olaylar sonrasında gözler yeniden şirkete çevrildi.
Uçak Mühendisi ve Havacılık Uzmanı Muhammed Yılmaz'ın Değerlendirmesi
Uçak Mühendisi ve Havacılık Uzmanı Muhammed Yılmaz, yaşanan olayları değerlendirdi. Türkiye'de yaşanan kazalar ile daha önce yaşananların aynı olmadığını belirten Yılmaz, şunları söyledi:
"Son dönemde yaşanan olaylar pek çok farklı uçak tipinde meydana geldi. İstanbul Havalimanı'nda yaşanan sorunlu kargo uçağı 767 tipindeyken, Antalya'daki olay yolcu uçağı ve 737'nin bir önceki nesline aitti. Önceki olayda Alaska Havayolları'na ait uçağın kapısı koparken, bu seferki durum teknik bir arızaydı. Dolayısıyla her bir olayın ayrı ayrı değerlendirilmesi gerekiyor. Standart teknik arızalar, günlük operasyonlar sırasında uçakların başına gelebilecek durumlar arasındadır."
Boeing'in Ticari Savaşı ve İddialar
Boeing'in tedarikçi firmalarından birinde çalışan bir görevlinin ifşaatı ve şirket aleyhine açılan davalar, şirketin gözden kaçan kusurlarıyla ilgili tartışmaları alevlendirdi. Yılmaz, şunları ekledi:
"Havada uçağın kapısının kopmasıyla ilgili yaşanan olaylar, üretim sırasındaki kusurların gizlenmesiyle ilgili bir meseleyi ortaya çıkardı. Boeing ve Airbus arasında yoğun bir ticari rekabet var. Boeing, pazar payını korumak için bazı üretim kusurlarını görmezden geldiği iddiaları ortaya atıldı. Ancak güvenlik konusunda net olmalıyız; uçakların detaylı kontrolleri yapıldıktan sonra güvenli bir şekilde kullanılmaya devam edilmelidir."
Türkiye'deki Uçaklar Kontrol Edildi
Türkiye'de 737 Max serisi uçakların kullanıldığını belirten Yılmaz, uçakların detaylı kontrollerden geçirildiğini vurguladı. Muhammed Yılmaz, "737 Max serisi uçaklar Türkiye'de kullanılıyor, farklı firmalarda toplamda 25'in üzerinde uçak var. Bu uçaklarla ilgili dünyada olduğu gibi uçaklar detaylı şekilde kontrolden geçirildi. Özellikle kapının patlaması olayından sonra kapının gövdeye bağlandığı bağlantı parçaları ile ilgili problemler vardı. THY de uçakları bakıma alıp, ortalama her bir uçak için 8 saat süren kontroller yaptıktan sonra bu uçakları kullanmaya devam etti. Dolayısıyla bu uçaklar şu anda uçmaya devam ediyor Türkiye'de ve dünyada" ifalerini kullandı.
Uçuş Rakamları Düştü
Yılmaz, uçuş sayısına bakıldığında ise bu rakamların çok düşük olduğuna dikkat çekti. Yılmaz, "Bu uçaklar dünyada en fazla kullanılan uçak tipleri. Açık söylemek gerekirse 737 Max ortalama her bir buçuk saniyede bir dünyada havalanıyor. Çok fazla tercih edilen bir uçak tipi olduğu için yaşanan bu münferit olaylar çok büyük bir yüzde ifade etmiyor. Dolayısıyla güvenli bir şekilde uçamamızda herhangi bir sakınca yok fakat bir uçak kazasından sonra insanlarda büyük bir korkuya da neden oluyor. Bu süre içerisinde insanlar uçmaktan tereddüt ediyorlar. Uçak kapısı koptuktan sonra da benzer olaylar yaşandı. İnsanlar biletlerini iptal etti ya da Airbus ile yapılacak bir başka uçuşla değiştirdiler. Ancak her gün o kadar fazla Boeing uçağı uçuş gerçekleştiriyor ki... Bir günün içerisinde yüz binin üzerinde ticari uçuş gerçekleşiyor, bunun da hemen hemen yarısı Boeing uçağı. Bunların birkaç tanesinde bu sorunlar yaşanıyor. Uçakların rutin bakımlarının düzenli olarak yapılması, havacılıkta kuralların çok ciddi şekilde esnetilmeden uygulandığı düşünülürse yolcuların güvenli bir şekilde uçtuğunu düşünebiliriz. Dolayısıyla korkulacak bir durum olduğunu söyleyemeyiz." dedi.