Finike – Demre – Kaş – Kalkan Devlet Yolu Projesi’ne karşı tepkiler artıyor. SOL Parti Antalya İl Başkanı Aysel Aydın, projenin hem tarihe hem de doğal yaşama büyük zarar vereceğini belirtiyor.

SİT Alanları Tehlikede

Aydın, SİT alanlarının içinden geçecek olan projenin derhal durdurulması gerektiğini ifade ediyor. Kentlerimiz, topraklarımız, kamuya ve halka ait ne varsa AKP’nin Rantçı politikalarına kurban gitmektedir diyen Aydın, Finike – Kalkan arasında yapılmak istenen yol projesinin bu rantçı anlayışın bir tezahürü olduğunu belirtiyor.

Yeni Yapılaşma Alanları ve Rant Baskısı

Yapılacak otoyol ile yeni yapılaşma alanlarının artacağını, imar ve rant baskısı yaratacağını ifade eden Aydın, mevcut yolların yenilenerek ve güçlendirilerek ulaşım sorununun çözülebileceğini belirtiyor.

Aa-5

Halkın Tepkisi ve AKP’nin Politikaları

Aydın, otoyol projesini halkın istemediğini, ancak AKP’nin 21 yıldır halka değil, rant ve sermaye çevrelerine kulak verdiğini belirtiyor. Halkın değil, sermayenin çıkarını düşündüğünü ifade ediyor.

Doğaya Verilen Tahribat

Aydın, yol sorununun bir şekilde çözülebileceğini, ancak doğaya verilen tahribatın çözülemeyeceğini belirtiyor. AKP eliyle Antalya’nın doğasının yıllardır göz göre göre katledildiğini, önce HES’ler ardından maden ve taş ocaklarıyla Antalya’nın doğasına geri dönüşü olmayan zararlar verildiğini ifade ediyor.

Ankara’daki İncele Değerlendirme Komisyonu

Bugün Ankara’da yapılacak İncele Değerlendirme Komisyonu görüşmelerinde muhakkak otoyol konusunda olumsuz bir karar çıkması gerektiğini belirten Aydın, eğer bu yola olur verilirse Antalya’ya ihanet etmiş olacaklarını belirtiyor.

Piyasacılık ve Rantçılık

Piyasacılık ve rantçılık hem doğayı hem de insanı öldürüyor diyen Aysel Aydın, yaşanılabilir kentler için sosyal ve kamucu politikalara ihtiyaç olduğunu belirtiyor. Bu politikaların ve uygulamaların bütüncül ve kamusal bir anlayışla, üniversiteler, meslek kuruluşları ve ilgili toplum kesimlerinin katılımı ile yeniden oluşturulması gerektiğini belirtiyor. Aydın, SOL Parti olarak, suyu, toprağı, havayı, ormanları ve ekosistemleri piyasacı bir anlayışa teslim eden; emekçilerin yaşam alanları ve üretim koşulları üzerindeki haklarını gasp eden; doğal varlıkları turizm, maden, enerji ve kentleşme yatırımlarına açarak özelleştiren ve böylece doğada geri dönülmez tahribatlara yol açan, onları tüketen, kirleten, zehirleyen kapitalist ve emperyalist politikalara ve bu politikaların uygulayıcısı olan AKP’ye karşı mücadeleyi sürdüreceğiz dedi.

Ne Olmuştu?

Kaş - Kalkan Otoyolu Projesi’ne dair gelişmeler, halkın tepkisi ve hukuki süreçler hakkında bir özet sunuyoruz.

ÇED Kararı ve Açılan Davalar

Antalya Valiliği, 22 Haziran 2017 tarihli işlemde Kaş - Kalkan Otoyolu için ‘ÇED Gerekli Değildir’ kararı almıştı. Bu karara istinaden iki dava açılmıştı. İlk dava, otoban projesi için verilen ‘ÇED Gerekli Değildir’ kararına, ikincisi ise Kalkan Güney Yamaçları (Kaputaş Plajı) 1’nci derecede SİT alanından geçen 2842 metrelik güzergahta Antalya Tabiat Varlıkları Koruma Komisyonu’nun verdiği izne karşı açılmıştı.

Mahkeme Kararları

2018 yılında Antalya 4 İdare Mahkemesi, ‘kesin inşaat yasağı bulunan 1’nci derece doğal SİT alanında geri dönülemez tahribata sebep olabileceği ve bu yönüyle telafisi güç veya imkansız zarara yol açabileceği’ ifadelerine yer vererek yürütmeyi durdurma kararı vermişti. 2019 yılında ise Antalya 2 İdare Mahkemesi, bilirkişi raporuna dayanarak Antalya Valiliği’nin ‘ÇED gerekli değildir’ kararını iptal etmişti. 2020 yılında da Danıştay bu kararı onaylamıştı.

ÇED Toplantısı ve Halkın Tepkisi

Karayolları Genel Müdürlüğü, Finike - Demre hattını, Kaş - Kalkan hattı ile birleştirerek 1 Temmuz 2021 tarihinde ÇED (Çevre Etki Değerlendirme) toplantısı yapma kararı almıştı. Ancak Finike halkının tepkisi sonucu Finike ÇED toplantısı iptal edilmiş, Kaş’ta ise Akbel Mahallesinde ÇED toplantısı yapılmıştı. Toplantıya yoğun katılım gösteren halk, Kaş - Kalkan otoyoluna karşı çıkmıştı.

Gelecek Adımlar

Şimdi ise Karayolları Genel Müdürlüğü’nün özel bir firmaya hazırlattığı ÇED raporu, 04.01.2023’te Ankara’da İDK’da (İnceleme Değerlendirme Kurulu) görüşülecek. Eğer ÇED OLUMLU kararı çıkarsa ve Bakanlık oluruyla yolun yapımına başlanabilecek.

Kaynak: Sol Parti/Bülten