Antalya'nın Gazipaşa ilçesi Aydıncık, Aydın, Beyobası, Cumhuriyet, İstiklal, Pazarcı, Yeni, Bakılar, Koru, Ekmel, Esentepe, Gazi, Macar ve Sarıağaç olmak üzere 14 mahalleyi yakından ilgilendiren ‘İmar Revizyon Planı’ ile ilgili tartışmalar geçtiğimiz yıllarda gündeme gelmişti. Gazi Mahallesi 102 ada 99 parselle ilgili açılan dava sonrası Antalya 5. İdare Mahkemesi tarafından karara bağlanmış ve iptal edilmişti. Gazipaşa Belediyesi Meclisi’nin 03.07.2023 tarih ve 79 sayılı kararı ile uygun bulunan ve Antalya Büyükşehir Belediye Meclisi’nin 07.08.2023 tarih ve 612 sayılı kararı ile onaylanan tadilat kararının iptali için Antalya İdare Mahkemesi nezdinde açılan dava kabul edilmiş ve Belediyenin yapmış olduğu imar işlemi iptal edilmişti. Yarın görüşülecek olan tadilat değişikliği talebini İmar ve Bayındırlık Komisyonu uygun buldu.
Gazipaşa Hepimizin Platformu Eski Tadilata İtiraz Etmişti
Geçtiğimiz yıllarda yargı kararı ile iptal edilen tadilatlara ilişkin Gazipaşa Hepimizin Platformu, 2023 tarihli açıklamasında konuyla ilgili olarak, “Gazipaşa Hepimizin Platformu olarak Antalya Büyükşehir Belediye Meclisinin 07.08.2023 tarih ve 612 sayılı kararıyla “Gazipaşa Belediye Meclisinin 03.07.2023 tarih ve 79 sayılı kararı ile uygun bulunan, Aydıncık, Beyobası, Cumhuriyet, İstiklal, Pazarcı, Yeni, Bakılar, Koru, Ekmel ve Macar Mahallelerini kapsayan alana ilişkin hazırlanan 1/1000 “ Ölçekli Uygulama İmar Planı Revizyonu” ve aynı tarihte 613 sayılı kararıyla kabul edilen 2 mahalle ile ilgili ‘Uygulama İmar Planı Değişikliği’ Belediyesinden geldiği şekliyle, oylamaya katılanların oy çokluğu ile kabul edilmiştir. Kamu yararına, şehircilik ilkelerine, planlama usul ve esaslarına aykırı olan bu iki revizyon planına ilişkin itirazlarım ve revizyonların iptal edilmesine karar verilmesi istemim hakkında Gazipaşa İlçesinde uygulanmakta olan ilçenin İmar Planı üzerinde iki ayrı bölgede Revizyon İmar Planı hazırlanmış, ilçe ve büyükşehir meclislerinde onaylanmıştır ve şu anda 1/1000 ölçekli yeni revizyonlar askı sürecindedir. Bu revizyonlara açıkladığım nedenlerle itiraz ediyoruz. Revizyon Planlar hazırlanırken ve ilçe meclisinde oylanacağı güne kadar hangi nedenlerle bir revizyon planlamasına gidildiği halkla hiçbir ortamda paylaşılmadığı gibi, hem ilçede, hem büyükşehirde kamuoyuna ve oy kullanacak olan meclis üyelerine, oylama günü de dahil olmak üzere, tüm ilçeyi ilgilendiren 1/1000 ölçekli revizyon planlarla ilgili yazılı hiçbir evrak, plan, plan açıklama raporu sunulmamıştır. Dolayısı ile hem ilçe meclisinde, hem büyükşehir meclisinde ilgili planlar karara bağlanırken karar vermek için gerekli bilgilerden yoksun olarak meclis üyelerince ilgili maddeler karara bağlanmıştır. Bu durum yerel yönetimlerde, kent yönetiminde etik bir sorun olduğu gibi yasal olarak da sorunlu bir durumdur. Bir ilçenin bütününü, ülkenin verimli tarım topraklarını ilgilendiren bu kararın bu şekilde alınmasına itiraz ediyoruz. Bu revizyon planlarla, tarımsal kimliğini koruyan, yoğun tarımsal üretimin yapıldığı özellikle Bakılar ve Koru bölgesinde önemli değişiklikler olmaktadır. Nüfusu hızla artan dünyada sağlıklı gıdaya erişimin zaman geçtikçe zorlaştığı, tarımsal üretimin, verimli toprakların ne kadar değerli olduğu çok daha iyi anlaşılmaktadır. Bakılar ve Koru bölgesi ilçe içinde çok geniş bir alanı kapsamaktadır ve özünde tarım alanı olan bu topraklar Gazipaşa Belediye Meclisi’nin 01.03.2006 tarih ve 063 numaralı kararıyla “Toprak koruma kurulu kararı” olmadan, ama bununla birlikte “Tarım alanı yapılaşma koşullarını korumak kaydı ile” tarım alanından çıkartılmış ve düşük yoğunluklu konut alanı yapılmıştır. Yani bölge, bugüne kadar, değişmeyen parsel büyüklükleri ve dokusu ile tarımsal üretimini devam ettirirken, yapılaşmada da “Tarım alanı yapılaşma koşullarını” resmi olarak korumuştur. Bu bölgelerin bitişiğindeki özellikle Pazarcı Mahallesinde 10 katlı binalarla ilçenin geldiği betonlaşma durumu ortadadır. Bu 10 kat izni de, bölgesine ve emsal oranına göre bir ayrım yapmadan yine bir meclis kararı ile bütün ilçeyi kapsayacak şekilde alınmıştır. Dolayısı ile Koru ve Bakılarda tarım alanı yapılaşma koşullarından, arsanın büyüklüğüne göre 10 kata kadar yapılaşmanın önü açılmaktadır. Özellikle Bakılar ve Koru bölgesinde, revizyon alanının denize en yakın yol boyuna ticaret kararı getirilmiş, bu kararla oluşacak yüksek katlı binalar verimli tarım topraklarımızı kaybetmemizle birlikte, görsel beton kirliliğinin yanında o bölgenin tamamının deniz havasını da kesecektir. Bu durum bölgenin iklimini bozacak, tropikal üretime çok uygun topraklarımızda yetişen ürün koşullarını olumsuz yönde değiştirecektir. Tüm imar planımızın sağlık tesisleri, yeşil alanları, kültürel tesisleri gibi sosyal donatı alanları sembolik rakamlara bile ulaşamayacak kadar düşüktür. Dolayısı imar planımız üzerinde artan her emsal oranı, artan nüfus olacağından bu sosyal donatı alanları daha da yetersiz hale gelecektir. 1/1000 ölçekli plan revizyonlarının plan açıklama raporu bu planlar onaylanırken açıklanmamıştır. Dolayısıyla ilçenin bütününü kapsayan diğer bölgelerde hangi değişikliklere gidildiğini öğrenememekteyiz. Bu nedenle de bu planların kesinleşmesine itiraz ediyoruz. Ayrıca Burhan ve Sarıağaç bölgesinde yapılan düzenlemeye de kıyıya çok yakın alanlara, koruma amaçlı imar planları sınırlarının hemen bitişiğinden başlayarak, tarım yapılan alanlara, o bölgedeki iki çayın kıyıları gibi çok özel korunması gereken bölgelere yoğun bir şekilde “toplu işyeri alanları” kararı getirilmesine itiraz ediyoruz. Tüm bu nedenlerle, ülkemizde çok özel bir iklime sahip, açıkta muz üretiminin yapılabildiği, yoğun sebze ve meyve yetiştirilen, tropikal meyvelerin üretildiği, zeytin bahçelerinin olduğu bu bölgeleri ilgilendiren bu revizyon imar planlarına itiraz ediyoruz. 2006 yılında alınan yukarıdaki meclis kararının yasal olup olmadığının araştırılmasını istiyoruz. Bu meclis kararı yasal değilse ki öyle görünüyor, Tarım İl Müdürlüğünün verdiği görüş yazısı da hükmünü yitirecektir. Kaldı ki Cumhuriyet Halk Partili yerel yönetimlerden beklediğimiz tarım alanlarının hatalı meclis kararları dayanak yapılarak yok edilmesi değil, hatalı meclis kararlarından tarım alanlarımızı koruyarak geri dönülmesidir. Bakılar ve Koru alanlarının yeniden tarım alanı yapılmasıdır. Tüm bu nedenlerle askıdaki ilçenin bütününü kapsayan Revizyon İmar Planlarına itiraz ediyoruz” denilmişti.
2040 Projeksiyonu Hazırlandı
Son olarak iptal edilen tadilatta ismi geçen mahallelerin büyük bir bölümü ile ilgili hazırlanan 25 binlik plan yarın görüşülecek. Kurum görüşlerinin de alındığı tadilatta yaklaşık 1110 hektar büyüklüğündeki alanı kapsadığı ifade edildi. Alt ölçekli tadilatların mahkeme kararı ile iptal edilmesi nedeniyle alt ölçekli imar planlarının; iptale yönelik yargı kararı kazanıldığı ve hakların esas alınarak 2040 yılı projeksiyonu ile yeniden hazırlanma süreci başladığı ifade edildi. Yayınlanan raporda şu ifadelere yer verildi:
“Mevcut durum, sorun-olanaklar, kurum-kuruluş görüşleri, araştırma-analiz-değerlendirme çalışmaları, üst ölçekli plan kararları, demografik, sosyo-ekonomik ve sektörel yapısı ile sorunları da dikkate alınarak 2040 plan hedef yılı doğrultusunda plan kararlarının oluşturulması, Bölgenin gelecek dönemdeki gelişiminin düzenli, sağlıklı ve planlı bir yapıda olmasına imkân sağlayacak, gelişme seyrine yön verecek koruma ve kullanma dengesini kurmaya yönelik plan kararlarının oluşturulması, bölgedeki doğal, tarihi, arkeolojik ve kültürel değerlerin, orman, tarım alanları, su kaynakları vb. doğal kaynakların ve çevresel değerlerin, enerji kaynak alanlarının korunması, sürdürülebilirliğinin sağlanması, Fonksiyonların yer seçimi, büyüklük ve dağılımıyla ilgili mekânsal kararlar ile makro ölçekte nüfus dağılımı ve yoğunluk kararlarının belirlenmesi, plan kapsamında kalan alanlarda, arazi kullanımı ve yapılaşmanın plan, fen, sanat, sağlık ve çevre şartlarına uygun olarak oluşmasının temin edilmesi, çevresel risklerin ve afet etkilerinin azaltılması, doğal, tarihi, kültürel çevrenin ve ekosistemlerin korunması, yaşatılması ve geliştirilmesi, kent içi ulaşım kademelenmesinin yat limanı, havalimanı gibi yatırımlar dikkate alınarak güçlendirilmesi, eksikliği tespit edilen sosyal ve teknik altyapı alanı kararlarının iyileştirilmesi ve yargı kararlarının içerik yönünden incelenerek şehircilik ve planlama ilkeleri doğrultusunda yeniden düzenleme suretiyle yerine getirilmesi.”