İMO Başkanı Oğuz, 1989 yılında Subaşı ile başlayan Ulaşım Master Planı çalışmalarının üzerinden 23 yıl geçtiğini ve halen bir sonuç alınamadığını belirterek, "Akaydın döneminde, bize göre yanlıştı, ancak 2009 yılında Ulaşım-Art Ltd. Şti. Erhan Öncü'ye Antalya Ulaşım planlaması verildi. Bu sözleşme de feshedildi. Antalya yine Ulaşım Master Plansız kaldı" dedi.
İnşaat Mühendisleri Odası (İMO) Antalya Şube Başkanı Cem Oğuz, Büyükşehir Belediyesi tarafından yaklaşık 2,5 yıl önce başlatılan Ulaşım Master Planı çalışmalarının yılbaşında açıklanacağının söylendiğini, ancak bunun Haziran ayına ertelendiğini belirterek, "Haziran ayını da geçtik. Ancak gelinen süreçte halen bir açıklama yok. Bu çalışma 2009 yılında Büyükşehir Belediye Başkanı Mustafa Akaydın tarafından Ulaşım-Art Ltd. Şti. Erhan Öncü'ye Antalya Ulaşım planlaması verilmiş, çalışma halen devam etmektedir. Bize göre bu yanlıştı. Ancak aldığımız son bilgilere göre; şu an da Erhan Öncü hoca ile yapılan sözleşme feshedildi. Yanlıştan dönüldü. Ancak biran önce Ulaşım Master Planı hazırlanmalı. Halen daha bir Ulaşım Master Planımız yok. Olması gerekiyor" dedi.
"ANTALYA'NIN KADERİ HALİNE GELDİ"
"Kentimizde ulaşım insanlar için sorun olmaya başlamış ve bu sorun gün geçtikçe artmaya devam etmektedir" diyen İMO Başkanı Oğuz sözlerini şöyle sürdündü: "Bu duruma çözüm bulmak için Antalya Ulaşım Master Planı hazırlanmalıdır. Ancak, bu planın hazırlanması zaman alacağı için, bu plan hazırlanana kadar uzmanların görüşü alınarak kısa vadeli çözümler yapılmalıdır. Plandan sonra da uzun vadeli çözümlere geçilmelidir. Antalya turizm kenti olmasının yanında ikliminin elverişliliği nedeniyle de hızla büyüyen bir kenttir. Bu büyüme ile çarpık ve plansız şehirleşme Antalya'nın kaderi haline geldi. Son yıllarda artan trafik sıkışıklığı cadde ve sokakların yetersizliğini, yeni yollar ve yeni trafik sistemlerinin gerekliliğini de gündeme getirmiştir. Antalya'da 20 yılı aşkındır hizmet veren minibüsler ve zamanla modernleşen halk otobüsleriyle, caddelerde trafik sıkışıklığı daha da artmıştır. Özel araç sahipliğindeki artışla birlikte ulaşım sorunu kentimizin en büyük sorunu haline gelmiştir. Sıkışan trafik aynı zamanda hava kirliliğine neden olmakta; insan sağlığını olumsuz yönde etkilemekte, enerji ve zaman yönünden büyük kayıplar ortaya çıkarmaktadır."
"BELEDİYELER ULAŞIM SORUNUNU ÇÖZEMEDİ"
Yerel yönetimlerin bugüne kadar kent içi ulaşım sorununu çözemediğine de dikkat çeken Başkan Oğuz, "İlk ulaşım sorunu ile ilgili çalışma 1989 yılında dönemin belediye başkanı Hasan Subaşı tarafından Akdeniz Üniversitesinden Prof. Dr. Mete Sümer'e yaptırılmıştır. Daha sonra 1995 yılında Prof. Dr. Cüneyt Elker ve ekibine yaptırılan ulaşım planlama çalışması sonucu üç ciltlik bir rapor hazırlanmıştır. 1998 yılında Bechtel international inc. tarafından yapılan Antalya hafif raylı sistem projesi de uygulanamamıştır. Bu kez 1999 yılında Boğaziçi Üniversitesi Yapı Teknolojisi Uygulama Araştırma Merkezinden Prof. Dr. Semih Tezcan ve ekibine 'Antalya Ulaşım Güncellemesi' adında bir çalışma yaptırılmıştır. 2000 yılında dönemin belediye başkanı Bekir Kumbul tarafından LRT Planlama danışmanlık Rıfat Türkkan'a Antalya ve yakın çevresi ulaşım etüdü ve ulaşım nazım planı çalışması başlatılmış ancak tamamlanamamıştır. Daha sonra dönemin belediye başkanı Menderes Türel tarafından MNL Ltd. Şti.'ne Ulaşım Master Planı çalışması verilmiş, 17 Şubat 2005'de başlayan çalışma 17 Haziran 2005'de tamamlanarak Büyükşehir Meclisi'nden onay almıştır. Ancak diğer çalışmalar gibi bu çalışmadan da bir sonuç alınamamıştır" dedi.
"23 YIL GEÇTİ HALEN BİR SONUÇ YOK"
2009 yılında Büyükşehir Belediye Başkanı Mustafa Akaydın tarafından Ulaşım-Art Ltd. Şti. Erhan Öncü'ye Antalya Ulaşım planlamasının verildiğini de dikkat çeken Oğuz, "Erhan Öncü hoca ile yapılan sözleşme de feshedildi ve Antalya yine Ulaşım Master Plansız kaldı. 1989 yılında başlayan çalışmalardan yaklaşık 23 yıl gibi bir süre geçmesine karşın hala daha sonuç alınamamıştır. Umarım bu son çalışmalar Antalya'nın ulaşım sorununu çözer, yoksa Antalya için kaos haline gelen çözümsüz kent içi ulaşımıyla baş başa kalacağız. Ulaşım, inşaat mühendisliğinin ana konusudur. Diğer meslek odalarının da ilgilendiği taraflar vardır. Ancak bugüne kadar belediyeden planla ilgili bilgiye ulaşamadık. Kent profili değişiyor. Önceki Başkan Menderes Türel buna benzer bir planlama çalışması yaptı ve hiçbir meslek odasına danışmadı. Sonuçlarını hepimiz görüyoruz. Mustafa Akaydın'ın Türel'den tek farkı, planla ilgili yarım saat brifing vermesi oldu" dedi.
"BU İŞLER YAP-BOZ'LA YAPILACAK İŞLER DEĞİL"
Antalya'da bugüne kadar 6 Ulaşım Master Planı hazırlandığını, ancak bunların hiç birinde mutlu sona ulaşılamadığını dile getiren Cem Oğuz, "Akaydın tarafından yaptırılacak bu plan 7'nci olacak. Bu işler yaz boz ile yapılacak işler değildir. Geçmişte yapılan hatalardan ders alınmadı. Master plan yapılıyor ama şehir durmuyor. Antalya çok hızla büyüdüğü için bir plan bitmeye yakın iken kentin profili değişiyor. Erhan Öncü Hocamız ile bir planlama çalışması yürütüldü, ancak sözleşme feshedildiği için ortada bir veri yok ve ortada bir belirsizlik havası hakim. Plan beklenildiği gibi olmazsa Antalya'yı büyük bir kaos bekler. Çünkü tekrar bir planlama yapma şansınız yok. Ulaşım kaosu büyüyerek gidiyor. Belediye başkanını uyarıyoruz. Menderes Türel danışmadı, paldır küldür 'yapıyorum' dedi. Ortaya bir plan çıktı. Ancak sorunları çözmüyor. Bu belirsizliğin giderilmesi gerekiyor" diye konuştu.
"PLANLAR BİR BÜTÜN OLMALI"
"Kentsel dönüşüm konularından önce her kentin Deprem Master Planı, Ulaşım Master Planı olması gerekiyor" diyen İMO Başkanı Oğuz sözlerini şöyle sürdürdü: "Kentsel Dönüşüm Yasası yaşanan sorunların kaynağına müdahale etmediği için çözüm sunulamayacak. Bütüncül anlayışla Kentsel Dönüşüm yapılacağını düşünüyordum. Ancak geçtiğimiz haftalarda Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü'nde yapılan toplantıda, Altyapı ve Kentsel Dönüşüm Finansman ve Koordinasyon Hizmetleri Genel Müdürlüğü Daire Başkanı Hasan Akçin'in açıklamasıyla, dönüşümün tekil anlayışla yapılacağını anladık. Kentsel dönüşüm konularından önce her kentin Deprem Master Planı, Ulaşım Master Planı olması gerekiyor. Bu planlar kapsamında da bütüncül bir planlama yaparak kentsel dönüşüm uygulanması gerekir" dedi.
Editör: TE Bilisim