Ticaret Bakanlığı, Türkiye'nin 767 bin metrekare kapalı fuar alanı kapasitesiyle dünya fuar alanlarının yüzde 1,7'sine ev sahipliği yaptığını ve bu alanda küresel sıralamada 10'uncu, Avrupa'da ise 6'ncı sırada olduğunu açıkladı. Türkiye'nin fuarcılık sektöründeki büyüme potansiyeli ve uluslararası rekabet gücüne vurgu yapan Bakanlık, yeni fuar alanlarının geliştirilmesi ve mevcut alanların genişletilmesi için çalışmaların sürdüğünü belirtti.

Türkiye Fuarcılıkta Küresel Sıralamada 10. Sırada

Ticaret Bakanlığı tarafından yapılan araştırmaya göre, Türkiye'nin kapalı fuar alanı kapasitesi 767 bin metrekareye ulaşmış durumda. Bu kapasite ile Türkiye, dünya genelindeki fuar alanlarının yüzde 1,7'sine ev sahipliği yaparak küresel sıralamada 10'uncu sıraya yerleşti. Avrupa’da ise yüzde 4,54'lük pay ile 6'ncı sırada bulunuyor. Bu veriler, Türkiye’nin fuarcılık sektöründe önemli bir konuma sahip olduğunu gösteriyor.

Yatırım Ortamını İyileştirme Çalışmaları Devam Ediyor

Bakanlık, 2023-2024 dönemi Yatırım Ortamını İyileştirme Koordinasyon Kurulu (YOİKK) Eylem Planı kapsamında, “Yeni fuar alanlarının geliştirilmesi” konusunda kamu-özel iş birliği çerçevesinde alternatif modeller üzerinde çalışıldığını açıkladı. Sivil toplum kuruluşları ve kamu kurumlarıyla bir araya gelinerek, dünyada öne çıkan fuar alanlarının yapımında uygulanan modellerin raporlanacağı belirtildi. Bu doğrultuda hazırlanan rapor taslağının, Eylül ayında YOİKK Sekretaryası'na sunulması planlanıyor.

İstanbul Fuar Merkezi Genişletiliyor

Açıklamada, İstanbul Fuar Merkezi’nin genişletilmesi projesine de değinildi. Projenin tamamlanmasıyla birlikte İstanbul Fuar Merkezi, dünyanın en büyük 14. fuar alanı olacak. Bu genişleme, Türkiye’nin fuarcılık sektöründeki rekabet gücünü artırmayı hedefliyor.

Kasım'da Trafiğe Kaydı Yapılan Araç Sayısında Düşüş Kasım'da Trafiğe Kaydı Yapılan Araç Sayısında Düşüş

Fuarcılık Sektörü Türkiye Ekonomisinde Büyüme Potansiyeli Taşıyor

Fuarcılık sektörünün Türkiye ekonomisi için önemli bir büyüme potansiyeli taşıdığına dikkat çeken Bakanlık, 2023 yılı uluslararası hizmet ticareti istatistiklerine göre, fuarcılık sektörünün içinde bulunduğu “diğer hizmetler” ihracatının yüzde 19'luk artışla 4,7 milyar dolara ulaştığını belirtti. Geçtiğimiz yıl Türkiye’de düzenlenen fuarlara 9 bin 137 doğrudan yabancı katılımcı iştirak etti ve bu sayı toplam katılımcıların yüzde 14'ünü oluşturdu. Aynı dönemde Türkiye'deki fuarları yaklaşık 930 bin yabancı ziyaretçi ziyaret etti. İstanbul, toplam doğrudan yabancı katılımcı sayısının yüzde 87'si ile en fazla yabancı katılımcı çeken şehir oldu.

Yeni Destek Mekanizmaları ile Sektör Güçleniyor

Bakanlık, fuarcılık sektörünün ihracata doğrudan ve dolaylı katkı sağladığını ve uluslararası rekabet gücünü artırma hedefleri doğrultusunda Bakanlık desteklerinden yararlandığını açıkladı. 2022 yılında uygulamaya konulan yeni destek mekanizması ile fuarcılık firmalarının ve iş birliği kuruluşlarının, hizmet sektörlerine sağlanan birçok destekten ilk kez yararlanma imkanı bulduğu belirtildi. Desteklerle fuar organizatörlerinin rekabet güçlerini artırması ve yurt içinde ve yurt dışında marka fuarlar düzenlemelerinin hedeflendiği vurgulandı.

Uluslararası Akreditasyon ve Yetkilendirme Çalışmaları

Ağustos 2024 itibarıyla Türkiye’de Uluslararası Fuarcılık Birliği (UFI) belgeli fuar organizasyonu sayısının 59’a ulaştığı, UFI üyesi fuar şirketi sayısının ise 27 olduğu açıklandı. Bu rakamların önümüzdeki dönemde daha da artması bekleniyor. Ayrıca, 5 Mayıs 2024’te yürürlüğe giren “Yurt Dışı Etkinlik Organizatörlerinin Yetkilendirilmesine ve Değerlendirilmesine İlişkin Genelge” kapsamında, 21 Ağustos 2024 itibarıyla 7 organizatöre ‘geçici belge’ düzenlendiği belirtildi. Bu genelge ile yurt dışında düzenlenecek fuar, kongre, konferans ve benzeri etkinliklerin sağlıklı yürütülmesini teminen organizatörlerin yetkilendirilmesi, görev ve sorumluluklarının belirlenmesi ve faaliyetlerinin değerlendirilmesi sağlanıyor.

Kaynak: İHA