Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğü, Gelir İdaresi Başkanlığı'nın akaryakıt sektöründe usulsüz fatura kullanımından kaynaklanan vergi kayıplarını önlemek için 1 Ocak 2025'te zorunlu hale getireceği 'Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi'ne (UTTS) ilişkin toplantı düzenledi.
UTTS Nedir ve Nasıl Çalışacak?
UTTS, akaryakıt istasyonlarında plaka bilgilerinin elle girilmesini engelleyerek plakaların otomatik olarak sisteme aktarılmasını sağlayacak bir sistemdir. Bu sistem, akaryakıt istasyonlarında yaşanan vergi kaçaklarını önlemeyi hedeflemektedir.
8 Milyon Aracı İlgilendiriyor
Ülkemizde trafiğe kayıtlı olan 29 milyon taşıttan yaklaşık 8 milyonu, vergi indirimi elde etmek için akaryakıt harcamalarını gizlice gösteren vergi mükelleflerine hizmet vermektedir. Bu taşıtlar, 5 Ekim 2023 tarihli UTTS Tebliği ile UTTS'ye dahil olma zorunluluğu getirilen gruplar arasındadır. Aksi halde, söz konusu taşıtların akaryakıt alımlarında UTTS kapsamında düzenlenmeyen belgeler, vergi beyannamelerinde gider olarak gösterilemeyecek.
TTB Cihazları ve Montajı
TTB'ler, araçtan söküldüğünde kullanılamayacak ve yeniden montaj gerekecek. Ayrıca, taşıt sahiplik veya plaka bilgisinde değişiklik olduğunda, yeni bir TTB takılması gerekecek. Bu montaj işlemleri sadece yetkilendirilmiş Taşıt Montaj Firmaları tarafından gerçekleştirilecek.
Akaryakıt harcamalarını gider olarak gösteren vergi mükellefi olan gerçek ve tüzel kişilerin taşıtlarının UTTS'ye geçiş zorunluluğu bulunuyor. Yeni sistemin, yıllık yaklaşık 15 milyar Türk Lirası'na varan vergi kaybını önlemesi beklenmektedir.