CİDDİ KAYIPLAR YAŞADIK

Batı Akdeniz İhracatçılar Birliği (BAİB) Yönetim Kurulu Başkanı Ümit Mirza Çavuşoğlu, düzenlediği basın toplantısında iki yıldan bu yana pandemi nedeniyle büyük sorunlardan geçerek bugünlere geldiklerini belirterek pandemide yaşanan  sıkıntıların hala devam ettiğini vurguladı. Çok iyi bir yıl beklerken en fazla etkilenen bölge olduk diyen Çavuşoğlu, “Pandemiyle beraber lojistik konusunda ciddi sorunlar yaşadık. Bu konu özellikle ihracatımızı olumsuz yönde etkiledi. Gerek devlet olarak gerek ihracatçımız olarak ciddi çabalar harcayarak bu süreçten en az zararla çıkmayı başardık. Geldiğimiz noktada bir yıl önce Rusya ile Ukrayna arasında yaşanan ve hala devam eden savaş nedeniyle ülkemiz ve bölgemiz ciddi kayıplar yaşadı. İhracat kısmında sıfıra yakın ihracat yaptık. Bölgemizde sanki savaşın merkezi bizmişiz gibi etkilenen bir bölge olduk. Türkiye’yle çok paralel gitmiyoruz. Bölgesel olarak yaşadığımız problemler çok fazla” dedi.

BÖLGE OLARAK YÜZDE 16 KAYBIMIZ VAR

2022 Yılında çok daha yüksek rakamlar beklerken hedeflerin gerisinde kaldıklarını söyleyen Ümit Mirza Çavuşoğlu, “2022 yılı çok zorlu geçti ama buna rağmen ihracatımızı artırarak yılı tamamladık. Bu anlamda 2022 yılı ihracat rakamımız 2 Milyar 562 Milyon Dolar olarak gerçekleşti. Bir önceki yıla göre 0.68’e yakın ihracat artışı oldu. Yüzde bire yakın artış oldu.  Bu bizler için çok yeterli bir sonuç değil. Çok daha yüksek rakamlar beklerken bahsettiğim sebepler dolayısıyla hedeflerimizin gerisinde kaldık. Burada üzerinde durmamız gereken ana tema, ihracatımızın ilk kez bu rakamları görmesidir. Fakat bizler için yetersizliğin ana sebebi ise kilo gram olarak düşüş yaşamamız. Bölge olarak yüzde 16 civarında bir kaybımız söz konusu. Bunu ciddi anlamda çalışarak mevcut ülkelerimizde derinleşerek öncelikle kilogramları eski seviyesine getirmeliyiz. İhracatımızı beklenilen seviyeye getirmemiz gerekiyor” diye konuştu.

TİCARİ HEYETLER DÜZENLİYORUZ

Yeni pazarlar bulmak zorunda olduğumuzun altını çizen Başkan Mirza Çavuşoğlu, “Sektörel olarak baktığımızda yaş sebze ve meyve ilk sırada yer alıyor. Maden sektörü ikinci, ağaç orman ürünleri üçüncü, kimyevi maddeler dördüncü, demir ve demir dışı ürünler de beşinci sırada yer alıyor. Ülkeler olarak baktığımızda ise ilk sırayı Rusya alıyor. İkinci Almanya, üçüncü Çin. Onları Hollanda ve Amerika takip ediyor. Çin uzun yıllardır devam eden birinci sıradaki yerini kaybetti. Bu yıl içerisinde blok mermer anlamında ithalatı neredeyse sıfıra geldi. Bu da özellikle bölgemiz açısından çok büyük kayıpların yaşanmasına yol açtı. Özellikle mermer ocaklarının bazıları durma noktasına geldi, bazı ocaklarda işçi çıkarmak zorunda kaldı. Eğer Çin kapısı kapanırsa bunun devam edeceğini düşünüyoruz. Bunun önüne geçmek için, farklı ülkelerde Çin’deki eksiği kapatabilmek ticari heyetler düzenliyoruz. Bunlarla eksiğimizi gidermeye çalışıyoruz” dedi.

KİLOGRAM ANLAMINDA DÜŞÜŞLER YAŞANIYOR

Başkan Mirza Çavuşoğlu, “2022 yılında ürün bazında baktığımız zaman ilk sırayı ağaç orman ürünleri 228 milyar Dolar’la aldı. İkinci ürün ise ferro krom 174 milyon Dolar’la aldı. Domates ise üçüncü sırada 177 milyon Dolar, dördüncü sırayı blok mermer ile 165 milyon Dolar, beşinci sırayı ise 142 milyon Dolar’la biber aldı. Aslına baktığımızda farklı ürün çeşitliği bizler için çok iyi fakat mevcut ürünlerimizde küçülmelerde hiç işimize gelmeyen bir şey. Bu anlamda ağaç orman ürünleri ağaç orman ürünleri sevindirici oldu. Fakat orada bile kilogram anlamında düşüşler yaşıyoruz. Özellikle bundan sonra ne yapmamız gerekiyor, beklentilerimiz ne olacak, Nasıl bir çalışma yapacağız onu belirliyoruz ve hedefliyoruz” dedi.

ANALİZ 2 KATINA ÇIKTI

İhracatçı firmaların finansman anlamında ciddi sıkıntılar yaşadığını da hatırlatan Çavuşoğlu, “ihracatçılar olarak en büyük sıkıntımız Finansmana erişim. Bunu her geçen gün artarak duymaya devam edeceğiz. Öncelikle bunu aşmamız lazım. Kredi garanti fonunun ciddi bir çalışması söz konusu. Fakat net açıklama yok. Açıklamadan sonra bir nefes olacağını düşünüyoruz. Bu rakamlar piyasayı rahatlatmak için yeterli rakamlar değil. İhracatçı olarak ikinci yaşadığımız problem ise kurlar. Özellikler kurların baskılanması neticesinde rekabette zorluk yaşıyoruz. Maliyetlerimiz kurtarmıyor. Burada ciddi bir beklentimiz var.

Özellikle tesisler anlamında firmalar sigorta yaptıramamaktan ve maliyetlerden muzdarip. Özellikle sigorta şirketlerinin risk anlamında çekincelerinden muzdarip. Bunu zaman içinde göreceğiz. Umuyorum bununda üstesinden geleceğiz. En azından maliyet anlamında biraz rahatlarsak belki ihracatımızda artışlar yaşanabilir. Örneğin, Cuma günü yayınlanan analize tabi ürünlerde yayınlanan rakamlarda artış yaşandı. 2 bin TL’ye yapılan analiz 4 bin TL’ye çıktı. Her TIR’da 8-10 çeşit ürün olduğu göz önüne alındığında 30 bin-40 bin sadece analiz ücretleri bile bizleri sıkıntıya sokuyor ve işin içinden çıkılamaz hale geliniyor. El birliği ile acilen bugün sektör paydaşlarını toplantıya çağırdık. Bakanlığa gidip çözüm arayışlarımız devam edecek. İhracatçılar olarak belli maliyetlerin altından kalkamıyoruz. Ciddi desteklere ihtiyacımız var” dedi.

ZİYA NUR SEZEN

Editör: Haber Merkezi II