SEDDK, Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası'nda (zorunlu trafik sigortası) 2023 Aralık ayında duyurduğu hasar maliyet endeksi uygulamasına bugün itibarıyla başladı. Değişen ekonomik koşulları göz önünde bulunduran SEDDK, sigortalının menfaatlerinin korunması ve hasar prim dengesinde sürdürülebilirliğinin sağlanması amacıyla söz konusu uygulamaya geçti.
Hasar Maliyet Endeksi Nasıl Belirlenecek?
Zorunlu trafik sigortası primlerinin belirlenmesinde referans noktası olacak endeks, her ay asgari ücret, yedek parça, bakım-onarım ve motorlu araçlardaki fiyat değişimleri dikkate alınarak hesaplanacak. Böylece ödenecek prim miktarında, araçların modeli, yaşı ve ikamet edilen bölgenin yanı sıra endeksi oluşturan fiyatların değişimleri de etkili olacak.
Hasar Maliyet Endeksinin Hesaplanması
Hasar maliyet endeksinin hesaplanmasında aylık olarak, asgari ücret artış oranının yüzde 45'i, Türkiye İstatistik Kurumunun açıkladığı harcama endeksinde yer alan yedek parça ve aksesuarlar fiyat artış oranının yüzde 30'u, aynı endeksteki motorlu araçlar fiyat artış oranının yüzde 15'i ve kişisel ulaştırma araçlarının bakım ve onarım fiyat artış oranının yüzde 10'u dikkate alınacak.
Sigorta Primlerindeki Artış Oranı
SEDDK'nin yayımladığı genelgede, hasar maliyet endeksine göre hesaplanan mayıs ayı prim artışı azami yüzde 3 olarak belirlendi. Böylece sigorta şirketleri, zorunlu trafik sigortası poliçe fiyatlarında mayıs ayında azami yüzde 3 artış yapabilecek.
Sektör Temsilcilerinden Gelen Talepler
İstanbul Ticaret Odası (İTO) Sigortacılık Meslek Komitesi Başkanı Özgür Yılmaz, hasar maliyet endeksinde asgari ücret artışının en önemli kalem olduğunu belirterek, şunları kaydetti:
"Hasarlar mevcut asgari ücret düzeyine göre belirleniyor. Bir işçinin maaşının artıyor olması, tüm maliyetlere yansıdığı için hasar onarım fiyatı da otomatikman artmış oluyor. Hükümetten yapılan açıklamaya göre, asgari ücrete ara zam olmayacak. Bu zammın olmaması hasar maliyet endeksini artırmayacağı için zorunlu trafik sigortasında primlerin çok fazla yükseleceğini düşünmüyorum."
Özgür Yılmaz, trafik sigortalarında belirlenen prim oranının sektördeki şirketlere olumsuz etkilerinden bahsederek, kaskoda olduğu gibi serbest tarifeye geçilmesi gerektiğini savundu. Kaza yapmayan, hasarsız sürücülerin de yüksek prim ücretleriyle karşı karşıya kaldığını belirten Yılmaz, serbest tarifeye geçilmesiyle sigortalının daha uygun primlerle poliçeye ulaşabileceğini ifade etti.
Yılmaz, sektörün serbest tarife öncesi yarı serbest tarifeye geçilmesi önerisini değerlendirirken, üst sınırın devlet tarafından belirleneceği bir tarifenin uygulanmasının daha mümkün olduğunu belirtti. Bu tarife ile sigorta şirketlerinin hasardan elde edilen zararı kurtarabilmek adına primlendirmesini kendi yapabileceği bir aralık hakkı tanınabileceğini belirten Yılmaz, sektör temsilcilerinin bu taleple ilgili çalışmalarını sürdürdüğünü ifade etti.