İstanbul'da İDO ve BUDO Seferleri İptal Edildi İstanbul'da İDO ve BUDO Seferleri İptal Edildi

SORUN AŞILIYOR

Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nca 15 Nisan 2014 tarihinde 1/100.000 ölçekli Çevre Düzeni Planı, 19 Haziran 2014’te de resen 1/25.000 ölçekli Nazım İmar Planı onaylanan Konyaaltı İlçesi Karaman Çayı- Çandır Çayı arasındaki yaklaşık 160 hektar alan yarın Antalya Büyükşehir Belediye Meclisi’nin gündeminde. Yıllardır tartışılan ve geçtiğimiz dönem Mustafa Akaydın ve Muhittin Böcek arasında tartışmalara neden olan Batı Çevreyolu sorunu Menderes Türel döneminde yoğun imarla aşılıyor.

Batı Çevre Yolu üzerinde Karaman Çayı ve Çandır Çayı arasında kalan, bir bölümü tarım arazisi, bir bölümü de dere yatağında olan yaklaşık 160 hektarlık alan 1998 yılında yapılan planlamanın 4 katı emsalle bu kez 0.80’le planlanıyor. Yarın Antalya Büyükşehir Belediye Meclisi gündemine gelecek planlamada konut ve ticari alanlar için öngörülen emsal 0.80.

YOLBOYU TİCARET GELİYOR

Antalya Büyükşehir Belediyesi’nin 12 Kasım Çarşamba günü yapılacak meclis gündeminin 12. ve 13. maddesinde Batı Çevreyolu’na ilişkin 1/25 binlik ve 1/5 binlik planlar yer alıyor. Mecliste ve kamuoyunda tartışma yaratacağı düşünülen Batı Çevreyolu planlarında ticari alanlarda ve konut alanlarında emsal 0.80. Konut alanlarında minimum ifraz koşulu 2 bin 500 metrekare, ticari alanlarda minimum ifraz koşulu 5 bin metrekare, Hmax: 13.50 olarak bildirilmiş. Konut alanında 4 kat yapılaşma izni veren planlamada “Daire başına 1 otopark düşecek şekilde otopark ihtiyacı kendi parseli içerisinde karşılanacaktır” plan notu da yer alıyor. Tüm katların ticaret alanı olarak kullanılacağı, üst katlarda konutun yer alamayacağı ticaret alanlarında, otopark ihtiyacı kendi parselinde karşılanacak. Plan notlarına göre bu alanlarda büyük alan kullanımı gerektiren uzmanlaşmış iş merkezleri ve büro, iş hanı, ticaret, showroom, özel sağlık, özel eğitim tesisleri, banka, çok katlı mağaza, hipermarket, idari, sosyal ve kültürel tesisler yer alabilecek. Sözkonusu alana ilişkin İmar Komisyonu tarafından hazırlanan komisyon raporlarda kararlar oybirliği alınırken mecliste grupların nasıl bir tavır alacağı merak ediliyor.

SÜREÇ NASIL İŞLEDİ?

Alana ilişkin Hasan Subaşı’nın başkanlığı döneminde Antalya Büyükşehir Meclisi’nde 1/5000 ölçekli Nazım İmar Planı kabul edilmişti. 30.07.1998 tarih ve 36 sayılı Antalya Büyükşehir Belediye Meclis kararı ile onaylanan 1/5000 ölçekli Nazım İmar Planı’na uygun olarak hazırlanan, 1/1000 ölçekli Uygulama İmar Planları da Konyaaltı Belediye Meclisi’nin 14.04.1998 gün 128 sayılı kararı ile uygun bulunmuş ve Antalya Büyükşehir Belediye Başkanlığı’nca 17.12.1998 tarihinde onaylanmıştı. Söz konusu planlarda Batı Çevre Yolu’nun doğusu, 0.20 emsalli, tarımsal niteliği korunacak alanlarda düşük /az yoğunluklu konut+günübirlik tesis tercihli kullanış alanları (KG)” olarak planlanmış ve plan hükümleri “Tarımsal niteliği korunacak özel mahsul/düşük yoğunluklu konut alanlarında aynı yoğunluğu korumak ve hmax=6.50 m. ’yi aşmamak üzere konutun yanı sıra günübirlik tesisleri de yapılabilir” şeklindeydi. 1/1000 ölçekli Uygulama İmar Planlarına göre 5216 sayılı yasanın 7/c maddesi gereği, 3194 sayılı İmar Kanunu’nun 18. ve 19. maddelerine göre yapılan parselasyon planı, 13/05/2010 gün ve 258 sayılı Büyükşehir Belediyesi Encümeni kararı ile onaylanmıştı. Ancak söz konusu parselasyon işleminin dayanağı Encümen kararına ve bu işlemin dayanağı olan 1/1000 ve 1/5000 ölçekli planların iptali ve yürütmenin durdurulması istemiyle çeşitli davalar açılmış ve dava konusu işlemlerin iptaline karar verilmişti.

Mustafa Akaydın’ın Başkanlığı’ndaki geçtiğimiz dönemde ise alanın emsalinin 0.40 mı, 0.20 mi olması gerektiği yönünde tartışmalar olmuştu. Akaydın, emsalin 0.20’de kalmasını önermişti.

KURUM GÖRÜŞLERİ

Batı Çevreyolu ile ilgili kurumların görüşleri şu şekilde yer almakta; “DSİ; 24 Eylül 2012 tarihli görüşünde, Planlama alanında yer almakta olan Kuruçay ve Karaağaçlık Eğrek derelerine ilişkin yatak-kesit hesabı verilmiştir. Bu görüşünde ayrıca planlama alanında, taşkın sahasında kalan parsellere ilişkin yapılaşmayı önleyici nitelikte plan notu eklenmesi önerilmektedir. 7 Aralık 2012 tarihli görüşlerinde ise; Boğaçayı’na ait ıslah güzergâhının planlara aynen işlenerek, korunması her iki sahilinde 50 metre genişliğinde yeşil alan ayrılması gerektiği belirtilmiştir. AEDAŞ’ın 24 Ekim 2014 tarihli görüşünde planlama alanında yer alan elektrik iletim hattının bulunduğu bölgenin yeşil alan veya yola bırakılması gerektiği ifade edilmektedir. Orman Su ve İşleri VI. Bölge Müdürlüğü Antalya Şube Müdürlüğü’nün 19 Ekim 2012 tarihli görüşünde; 3506 sayılı görüşünde anılan parsellerin kısman daimi akışlı Çandır ve karaman Çaylarında kalan bölümlerinin yeşil alan olarak bırakılmasına yönelik önerisi bulunmuştur. Defterdarlık Milli Emlak Dairesi Başkanlığı Batı Emlak Müdürlüğü 8 Kasım 2012 tarihli ve 7321 sayılı yazısında DOP oranı yüzde 40 geçmeyecek şartı koşmuş olup, Hazine taşınmazlarını kapsayan alanlarda yapılacak olan imar planı çalışmalarında, Hazine taşınmazları üzerinde belirlenecek yeşil alan olarak bırakılmasına yönelik önerisi olmuştur. Milli Savunma Bakanlığı Batı Bölge Birinci İşletme Müdürlüğü’nün ise, Nato Akaryakıt Boru Hattı İstimlak şeridi içerisinde (Boru hattı 5 metre sağı ve 5 metre solu) herhangi bir çalışma yapılmayacağı üzerinde ağır tonajlı iş makineleri gezdirilmeyeceği belirtilmiştir. ASAT: 15 ocak 2013 tarihli 964 sayılı görüşünde; mevcut kanalizasyon hatları ve Dünya Bankası Kredili İşler kapsamında yapılması planlara kanalizasyon hatları dikkate alınmasına yönelik ifadeler yer almaktadır.”

MÜHÜBE DEMİRBAŞ

Editör: TE Bilisim