İKLİM DÖNÜŞÜMÜ ile ilgili finansman ihtiyacı, süper zenginlere uygulanacak servet vergisi tartışmalarını alevlendirdi.
Tax Justice Network (Vergi Adaleti Ağı) tarafından yayımlanan rapora göre, dünya genelindeki hükümetlerin servet vergisini uygulaması 2 trilyon dolardan fazla bir birikim sağlayabilir. Artan sayıda ülke, ultra zenginler üzerindeki vergileri artırma eğiliminde. Raporda, İspanya'daki en varlıklı yüzde 0.5'lik hane halkına uygulanan "hafif" vergiden elde edilen gelirin, küresel ölçekte trilyonlarca dolara ulaşabileceği belirtiliyor.
İspanya’nın Servet Vergisi Modeli
İspanyol hükümeti, Pedro Sanchez liderliğinde, 2022'nin sonunda, geliri 3 milyon euroyu aşan bireyler için geçici bir "dayanışma" servet vergisi uygulamaya koydu. Bu vergi, en zengin yüzde 0.5'lik hane halkına uygulanacak. Tax Justice Network, dünya çapında en zengin yüzde 0,5'lik hane halkına yüzde 1,7 ile yüzde 3,5 arasında bir oranla benzer bir vergi uygulanmasının yaklaşık 2,1 milyar dolar toplayacağını açıkladı. Britanya'da ise yılda 31 milyar dolar civarında bir gelir elde edilebileceği öngörülüyor.
Brezilya, Fransa, Almanya ve Güney Afrika'daki Tartışmalar
Brezilya, Fransa, Almanya ve Güney Afrika gibi ülkelerde servet vergisi tartışmaları devam ediyor. Ancak, bu ülkelerde bir anlaşmaya varılması muhtemelen uzun yıllar alacak ve birçok ülkede ciddi muhalefetle karşılaşacak. Tax Justice Network'te araştırma görevlisi olan Alison Schultz, "Zengin ülkelerin azınlığı, mevcut fırsatları değerlendirmekte tereddüt ediyor gibi görünüyor. İklim değişikliği ve dünya halkları bekleyemez" şeklinde konuştu.
Süper Zenginler Vergiden Kaçabilir mi?
Vergi getirilmesiyle ultra zenginlerin başka yerlere taşınabileceği yönündeki endişelere rağmen, Tax Justice Network daha önce yapılan reformların süper zenginlerin yer değiştirmesiyle sonuçlanmadığını belirtti. Norveç, İsveç ve Danimarka'daki servet vergisi reformlarından sonra, en zengin hanelerin sadece yüzde 0,01'i yer değiştirirken, Britanya'da yapılan bir çalışmada 2017'deki non-dom kurallarındaki değişikliklerin yüzde 0,02 gibi düşük bir göç oranına yol açtığı tahmin ediliyor.