Engelliler Araştırma Enstitüsü öğretim üyelerinden Dr. Öğr. Üyesi Erkan Kurnaz tarafından tasarlanan 'Afotizma: Afet ve Acil Durumlarda Otizmli Bireylerin Direncini Artırmaya Yönelik Simülasyona Dayalı Oyun Tasarımı' projesi, TÜBİTAK 1812 - Yatırım Tabanlı Girişimcilik Destek Programı (BiGG Yatırım) kapsamında mükemmeliyet mührü alarak desteklenmeye değer görüldü.
Projede Yenilik ve Eğitim Bir Arada
Dr. Erkan Kurnaz, projenin önemini ve yenilikçiliğini şu sözlerle vurguladı: 'Bu ödül, projemizin önemini ve yenilikçiliğini bir kez daha gösteriyor. Amacımız, otizmli bireylerin ve ailelerinin eğitim sürecini kolaylaştırarak yaşam kalitelerini artırmak. Bu oyun, eğitimde teknolojiyi verimli kullanarak önemli bir boşluğu dolduracak.'
Türkiye'de İlk Girişimcilik Projesi
Türkiye'de ilk kez gerçekleştirilen ve özel eğitim alanında kabul edilen ilk girişimcilik projesi olan 'Afotizma', otizmli bireyler ve aileleri için geliştirilen simülasyona dayalı eğitim oyunuyla büyük yankı uyandırmayı hedefliyor. Pandemi süreciyle birlikte artan ihtiyaçlara cevap vermeyi amaçlayan bu proje, otizmli bireylerin ve ailelerinin yaşam kalitesini artırmayı amaçlıyor.
Otizmli Bireyler İçin Teknolojik Uygulama
Proje yürütücüsü Dr. Öğr. Üyesi Erkan Kurnaz, projenin detaylarını şu sözlerle anlattı: 'Pandemi süreci, otizmli bireylerin ve ailelerinin yaşamında birçok değişikliği beraberinde getirdi. Uzman yardımlarına erişimde yaşanan zorluklar, ailelerin çocuklarına bazı davranışları nasıl öğreteceklerini bilememesi gibi durumlar, teknolojik uygulamaların önemini bir kez daha ortaya koydu.'
Uygulamalı Davranış Analizi (ABA) Yöntemleri
Proje kapsamında bilimsel olarak etkisi kanıtlanmış Uygulamalı Davranış Analizi (ABA) yöntemleri kullanılacak. Bu yöntemler, otizmli bireylerin ve ailelerinin başa çıkma becerilerini geliştirmelerini ve acil durumlarda sergilenmesi gereken davranışları öğrenmelerini sağlayacak.
Simülasyona Dayalı Eğitim Oyunu
Oyun, 3 boyutlu bir karakter aracılığıyla, kullanıcıların yönergelerine tepki verecek şekilde tasarlandı. Bu sayede, kullanıcılar sınırsız şekilde pratik yaparak becerilerini geliştirebilecekler. Geliştirilen oyun, kullanıcı dostu bir arayüzle aileleri ve otizmli bireyleri karşılayacak. Simülasyon, ev bölümü içerisinde hareket ederek otizmli karaktere yaklaşacak ve kullanıcılar, yapmak istedikleri işlemle ilgili seçenekleri seçecekler. Uygulama, kullanıcının tepkilerini kaydederek görsel raporlar sunacak ve kullanıcıların kendi ilerlemelerini takip etmelerini sağlayacak.
Gelecek Planları ve Geniş Kitlelere Hitap Etme
Projenin gelecek planları arasında, başlangıçta otizmli bireyler için tasarlanan uygulamanın ilerleyen aşamalarda farklı yetersizliklere sahip bireyler için de uyarlanabilir hale getirilmesi bulunuyor. Bu sayede, daha geniş bir kitleye hitap edilmesi hedefleniyor.