Muratpaşa Belediyesi’nin kamusal hizmete konu belediye hizmet alanını ticarete açarak mülkiyet değişikliğinin önünü açan plan değişikliği askıya çıktı. Askıdaki planlara çok sayıda itirazın gelmesi bekleniyor. Belediye, yap-işet-devret modeliyle emsal artışı yapılan alana hizmet binası ve ticari alanlar yaptırmak istiyor.
BAŞKAN 3. DÖNEMİNDE DÜĞMEYE BASTI
Belediye başkanlığının 3. döneminde Muratpaşa Belediyesi’nin rant değeri yüksek olan hizmet binasının olduğu alanını karma alanına dönüştürerek ticaret alanlar yaratmaya çalışan Ümit Uysal idaresinde belediye yönetimince hazırlanan plan değişikliği askıya çıktı. Yap-işlet-devret modeliyle hayata geçirilmek istenen proje için yapılmak istenen plan değişikliğine çok sayıda itiraz yapılması bekleniyor.
İMAR HUKUKÇULARI VE ŞPO UYARMIŞTI
Antalya’nın en büyük alışveriş merkezlerden biriyle komşu olan Demircikara Mahallesi 12601 ada 3 parselde bulunan belediye hizmet alanının 1/1000 ölçekli uygulama imar plan değişikliği 6 Haziran 2024’te gündemin 12’nci maddesi olarak Muratpaşa Belediye Meclisi’nde görüşülmüş ve 128 sayılı karar ile oyçokluğuyla uygun bulunmuştu. Nazım imar planı yapılmadan mevzuata aykırı yapılan uygulama imar planı değişikliği konusunda imar hukukçusu, eski belediye meclis üyesi Fahrettin Köken ve Cengizhan Gököz yetkilileri uyarmıştı. Belediye hizmet alanına farklı fonksiyonlar ekleyen plan değişikliği için konuşan Başkan Uysal, önce mali durumu gerekçe gösterirken, sonra 2005 yılında hizmete giren binanın ömrünü tamamladığını kaydetmişti.
ŞPO PLAN İÇİN UYARMIŞTI
Cumhuriyet Halk Partili Ümit Uysal’ın başkanı olduğu Muratpaşa Belediyesi tarafından yapılan, 10 Ekim 2024’te Muratpaşa Belediyesi Plan ve Proje Müdürlüğü’nde askıya çıkan plan değişikliği konusunda Akdeniz Gerçek’e özel açıklamada bulunan Şehir Plancıları Odası (ŞPO) Antalya Şube Yönetimi 8 başlıkta itirazlarını sıralamıştı.
ŞPO’NUN 8 İTİRAZI
"Antalya İli Muratpaşa İlçesi Demircikara Mahallesi 12601 Ada 3 parselde yer alan mülkiyeti Muratpaşa Belediyesi'ne ait hizmet binasının bulunduğu alan mevcut imar planında belediye hizmet alanı iken yapılmak istenilen imar planı değişikliğinde aşağıda belirtilen durumlar tespit edilmiştir;
1-Toplam inşaat alanında artış yapılmaktadır.
2- Kamu hizmetine ayrılan alan; Ticaret alanı eklenerek alanın bir kısmı kamu hizmetinden çıkartılmaktadır.
3- Yükseklik 15 kata çıkartılarak, etrafıyla uyumsuz bir yapılaşma yaratılmakta ve kamu hizmeti daha dar bir alana hapsedilmektedir.
4– Mülkiyetin tamamen belediyede olduğu alanda ticaret alanı yaratılarak mülkiyetin el değiştirilmesinin önü açılmaktadır.
5-Taban alanı sınırlaması kaldırılması ile ticaretin tabanda yayılmasına olanak verilmektedir. İnsan yoğunluğu zaten fazla olan kamu alanına ticari üniteler ile insan yoğunluğunun daha da artması söz konusu olup kamu güvenliğini de ortadan kaldıran bir durum yaratılmaktadır.
6- Planlama alanına getirilen yoğun ticarete ve yüksekliğe rağmen çevresel ilişkileri hiç dikkate alınmamış olup yapı yaklaşma mesafelerinin arttırması gerekirken 3 metre ve 5 metre şeklinde azaltılmıştır.
7- Belediye Hizmet Alanlarının (BHA)
Mekansal Planlar Yapım Yönetmeliği'nde tanımı şu şekildedir; Belediyelerin görev ve sorumlulukları kapsamındaki hizmetlerinin götürülebilmesi için gerekli itfaiye, acil yardım ve kurtarma, ulaşıma yönelik transfer istasyonu, araç ve makine parkı, bakım ve ikmal istasyonu, garaj ve triyaj alanları, belediye depoları, asfalt tesisi, atık işleme tesisi, zabıta birimleri, mezbaha, ekmek üretim tesisi, pazar yeri, idari, sosyal ve kültürel merkez gibi mahallî müşterek nitelikteki ihtiyaçları karşılamak üzere kurulan tesisler ile sermayesinin yarıdan fazlası belediyeye ait olan şirketlerin sahip olduğu tesislerin yapılabileceği alandır.
Bu durumda plan notu ile farklı bir kullanım fonksiyonu kararı getirilmesi yönetmeliğe ve kamu yararına aykırıdır.
8- Belediye Hizmet Alanlarının (BHA) bu şekilde ticariye dönüştürülmesinin önünü açmak; diğer kamu alanlarına örnek teşkil edeceği için kamusal alanların da eş değer alan aranmadan eksilmesine sebep olacaktır."