Gülsüm Kıldan: "Rant projelerine kurban edilmemeli” Gülsüm Kıldan: "Rant projelerine kurban edilmemeli”

Geçtiğimiz yıl haziran ayında özelleştirilen AKEDAŞ’ın yeni sahibi CLK Akdeniz Enerji, ilginç bir uygulama başlatıyor. 620 bin elektrik abonesinin bulunduğu Antalya kent merkezinde borcunu ödemeyen 125 bin aboneye ihbar gönderen, ayda 32 bin abonenin elektriğini kesen CLK yönetimi, kaçak elektrik kullanımı ihbarında ödül vermeye hazırlanıyor.

İLKEL SÖZLEŞMELERİ YENİLİYORUZ

Cengiz, Limak, Kolin(CLK)Akdeniz Enerji Genel Müdürü Halit Bakal, abonelere daha hızlı hizmet vermeyi planladıklarını, kesintiler başta olmak üzere vatandaşlara anında ulaşabilmek amacıyla müşteri bilgilerinin güncellenmesi gerektiğini vurgulayarak, “Arşivimize baktık yüzde 30'a yakın müşterinin herhangi bir sözleşmesi yok. Yüzde 25'e yakını bu hizmetleri belediyeler tarafından yürütüldüğü için 1965 yılından kalma çok ilkel sözleşmeler, bugünün ihtiyaçlarına cevap vermiyor. Bunun için sözleşmeleri yeniliyoruz” dedi.

Cengiz, Limak, Kolin (CLK) Akdeniz Elektrik Perakende Satış A.Ş. yetkilileri, Limak Lara Otel'de basın mensuplarıyla kahvaltılı basın toplantısı düzenledi. CLK Akdeniz Enerji Perakende Satış A.Ş. Genel Müdürü Halit Bakal ve Dağıtım Genel Müdürü Bülent Gürel'in katılımıyla yapılan toplantıda basın mensuplarına CLK'nın enerji alım satımı üzerine çalışmaları anlatıldı.

GÜNCELLEME GEREKİYOR

Halit Bakal sunumunda, Akdeniz Enerji'nin SMS yoluyla müşterilerine ulaşması için ve anında bilgilendirme yapabilmeleri için müşteri bilgilerinin güncellenmesi gerektiğini söyledi. Bakal, "Arşivimize baktık yüzde 30'a yakın müşterinin herhangi bir sözleşmesi yok. Yüzde 25'e yakını bu hizmetleri belediyeler tarafından yürütüldüğü için 1965 yılından kalma çok iptidai (ilkel) sözleşmeler bugünün ihtiyaçlarına cevap vermiyor. Bunun için sözleşmeleri yeniliyoruz" dedi.

Akdeniz Enerji'de yapılacak olan bu sözleşmelerin yenilenmesi sonucunda  fatura bilgileri, kesinti vs. hakkında SMS yoluyla vatandaşın bilgilendirileceğini vurguladı. Programlı elektrik bilgilerinin vatandaşa birebir ulaşacağını ifade eden Bakal, "Bu tür bilgilerden sizleri haberdar etmek için müşteri sözleşmelerinin yenilenmesi veya güncellenmesi gerekiyor" diye konuştu.

MAĞDURİYET ORTADAN KALKACAK

Bülent Gürel de güncelleme için sözleşmelerin yapılmasının önemine vurgu yaparak, "Son ödeme tarihi geçmesi halinde müşterilere bilgi gelecek. Ondan sonra SMS yoluyla. Artı olarak bölgemizde aşırı yoğunlukta olan kendi adına tüketim yapmayan ve başkası adına abonelik devam eden müşterilerimizi mağduriyetini ortan kaldırmış olacağız" dedi.

ABARTILACAK TARAFI YOK
Elektrik kesintileri hakkında şikâyetleri değerlendiren Bakal, basında çıkan kapalı ihbarname hakkında, "Usulsüz elektrik kullanımı tespit edildiğinde ihbarname bırakıp, 15 gün süre veriyoruz. Usulsüz elektrik kullanıyorsunuz diye. O an kesmiyoruz. Evinde bulamadığımız müşterilerimize bıraktığımız kapalı ihbarname basında baya yer aldı. 7 gün içerisinde uğrayınız sözleşmenizi güncelleyiniz diyoruz. Bunun bu kadar abartılacak bir tarafı yok" diye konuştu.

Bir gazetecinin  2013 yılında 1,5 milyar kilovat saat teknik kaybın ortaya çıktığını, bunun da vatandaşın faturalarına yansıyıp yansımadığı sorusuna yanıt veren Bakal, "Türkiye'nin tamamında herkese yansıtılıyor.  Dağıtım sayacından sayılan ve son ödeme noktasına gidene kadar hatlarda oluşan teknik kayıp, bu EPDK (Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu) tarafından maliyetlere dolaylı olarak yansıtılıyor" dedi. 

BİR KURUŞLUK ARTIŞ YOK

Bakal, özelleştirme sonrası ve önceki faturalarda çok büyük fark olduğu yönündeki soruya ise, "Dağıtım şirketi sizin kullanım noktanızdaki sayaçlardan okunuyor. Sizin sayaçtan okuduğu kilovatsaat miktarı değişebilir. Birim fiyatta bir kuruşluk bir artış olmadı. Ama tüketim miktarında şimdi, yüzde 98 civarında tüm müşterilerimizin tüketim miktarına ulaşabiliyoruz. Yani hedefimiz yüzde yüz sahadaki sayaçlarına ulaşabilmek. Onu da yakın zamanda yapacağız. Müşterinin kendi tüketim miktarından bir artış olduysa onu bilemeyeceğim. Fakat bizim birim fiyatlarda bir kuruşluk artış söz konusu değil. Ancak 4 bin 500 kilovat altı olan müşterilerimize ise geçen seneye göre daha ucuza elektrik satıyoruz" diye aktardı.

HİZMET HIZLI DEĞİL

Akdeniz Enerji A.Ş.'nin personel artışı olduğu söylenmesine rağmen, hizmetlerin yavaş olduğu sorusuna Bakal, "Bu toplumun refleksi. Bu hizmet kamudayken çok fazla üzerine düşülmez. Çok fazla sorgulanmaz kamudan özele geçtiği zaman müşteri daha duyarlı oluyor. Daha sorgular hale geliyor. Tüketici hakem heyetlerine giden şikayet oranı devir öncesine göre yüzde 25'lere düşmüş durumda. Tüketici hakem heyetlerine taşınanların yüzde 85'i ise, kayıp kaçak bedeli, dağıtım bedeli gibi bedellerin vatandaştan alınmasın talebi" diye konuştu.

SAAT 21.00’E KADAR HİZMET

Haftasonu çalışmaların yapılmaya başladığını ve cuma günü saat 21:00'a kadar hizmet verildiğini belirten Bakal, "PTT şubeleri bizim hizmet noktalarımız. Bunların dışında illegal olarak bizimle her hangi bir sözleşmesi olmadığı takdirde Antalya merkezde ve İlçelerde elektrik faturası tahsilatı yapan, faturamatik ve ödeme noktaları var. Bu noktalara, müşteriler gidiyor parasını yatırıyor. Bu kişiler, günü sonunda parasını yatırmıyor. Bana günün içerisinde bankalara, PTT şubelerine yatan para otomatik olan benim sistemime düşüyor. Gün sonunda saat 21:00'lara kadar bizim ekiplerimiz bağlama yapıyor" dedi.

30 MART SONRASI KESİNTİ BİTECEK

Bülent Gürel, yatırım amaçlı yapılan planlı kesimin 16 saat yapılabileceğini belirterek, "Planlı kesintisinin sayıyı önemli değil. Yıl içerisinde siz 5 kesimde yaparsınız yatırım amaçlı. 30 Mart'tan sonra çok kesinti olmayacak. Şu anda kesintilerimizin hepsi planlı kesinti. Bir yatırım yapıldıysa ne için yapıyor; müşteri memnuniyeti için. Hafta için kesim yaptığımız zaman çok sayıda ticarethane müşterileri etkileniyor. Hafta sonu ticarethaneler resmi daire ve kamu kurumları kapalı olduğu için daha az sayıda müşteri etkileniyor. Hafta sonu kesinti yapılmasını nedeni; asgari vatandaş etkilensin diye yapılıyor" şeklinde konuştu.

‘’YÖNETENLERİN TAKTİRİ’’

Akdeniz Enerji A.Ş'ye verilmeden önce özelleştirme yapılırken 1 milyar dolar verene değil de 546 milyon dolara neden verildiği konusundaki soruya  yanıt veren Bakal, "2036 yılına kadar burası bu şirkete kiralanmış. Mülkiyet satışı yok. Şirket mülkiyet adına yaptığı her türlü yatarımı da devlet adına yapıyor. 2036 yılında işini bitirip çekip gidecek. Ona o fiyata verildi de, buna bu fiyata niye verildi? Yani o siyasi idarenin yönetenlerin takdiri. Özelleştirme İdaresi, bir ihaleye çıkmış o zaman devredememiş daha sonra bir ihaleye daha çıkmış üretilmiş. Devlet buraları işletebiliyor olsaydı bunların hiçbirisinin işletme hakkı devri bile olsa satışı yapılmazdı. Düne kadar tahsil edilemeyen bedeller sizlere ve bizlere dolaylı olarak faturalarımıza yansıyor. Ancak şimdi de yüzde yüz tahsilât riski devralan şirkette, size yansıyan bir şey yok. 2014 sonunda bugünden daha iyi olacağız çünkü bir müşterinin şikâyeti mutlaka bizi rahatsız eder" dedi.

Gazetemiz muhabirinin, kaçak enerji kullanımının önüne nasıl geçileceği konusunda özel bir çalışma olup olmadığı, sorusuna yanıt veren Dağıtım Genel Müdürü Bülent Gürel, 60 kişinin bu konu üzerine çalıştığını belirtti. Gürel, "60 kişi bu konu üzerine çalışıyor. Belki ilerleyen süreçte, kaçak kullanım ihbarları yapılması noktasında vatandaşa ödül vermeyi düşünebiliriz" diye konuştu.

Mühübe DEMİRBAŞ

Editör: TE Bilisim