Antalya'da Kaş Çevre ve Kültür Derneği, Mimarlar Odası Antalya Şubesi, Doğa Derneği, Finike Toraçder, Peyzaj Mimarları Odası ve 127 vatandaş, Avukat Tuncay Koç’un hazırladığı dosya ile Finike-Demre-Kaş-Kalkan Bölünmüş Yol Projesi'nin iptali istemiyle dava açtı. Ayrıca TEMA Vakfı da projeye karşı başka bir dava süreci başlattı.
Finike-Demre-Kaş-Kalkan Bölünmüş Yol Projesi'ne Dava Açıldı
Kaş Çevre ve Kültür Derneği'nden Avukat Tuncay Koç tarafından yapılan yazılı açıklamada; 2021 yılında Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından başlatılan ÇED sürecinin, 17 Ocak 2025'te Bakanlık duyuru sayfasından ÇED OLUMLU kararı verilerek ilan edildiği hatırlatıldı.
Bu duyuruda karar tarihi ve sayısı bulunmadığına dikkat çeken Avukat Tuncay Koç, "Planlanan otoyolun, mevcut kıyı yolu ile temel farkı Demre ile Kalkan arasındaki yolu 15 dakika kısaltacak olmasıdır. Bu da yapılmak istenen yolun çift şeritli olmasından dolayı saatlik hızı artıracak olmasından dolayıdır. Bu karara karşı geçen hafta Kaş Çevre ve Kültür Derneği, Mimarlar Odası Antalya Şubesi, Peyzaj Mimarları Odası, Doğa Derneği, Finike Toraçder yanında 127 yurttaş davacı olmuştur." ifadelerini kullandı.
Doğal Alanlar Tehlike Altında
Avukat Koç, projenin bölgedeki oluşturacağı çevre felaketlerini şöyle sıraladı:
"Alanda yaklaşık 1600 dönüm tarım ve zeytinlik arazi kamulaştırılacak ve yok olacaktır. Arazisi kamulaştırılacak köylülerle ilgili ÇED raporunda tek satır “kamulaştırma bedeliyle ekonominin canlanacağı” ifadesidir. Otoyolun geçeceği sahada 7000 hektar orman arazisi karayollarına tahsis edilecek ve rapora göre 66.073 ağaç kesilecektir. 11 Arkeolojik Sit, 9 Koruma Alanına doğrudan ya da dolaylı olarak zarar verecektir. Bu SİT’lerin bir kısmı (Kaputaş Doğal Sit Alanı ve Myra Arkeolojik Sit alanı gibi) 1. Derece SİT statüsünde bulunmaktadır. Yolun geçeceği hatta 22'si endemik 454 bitki cinsi projeden zarar görecektir. Bölgede topoğrafya ikiye bölünecek ve yaban hayatının alanı daralacaktır. Demre'de örtü altı tarım, Finike'de coğrafi işaretli Finike Portakalı üretimin yapıldığı kıymetli tarım alanları ve zeytinlikler zarar görecektir. Yol yapımı yarma çalışmalarında 19 milyon m3 hafriyat ortaya çıkacak bu hafriyatın inşa fazlası 12 milyon m3'ü üç ilçeye dökülecektir. Üç ilçede de bu büyüklükte döküm alanı bulunmamaktadır. Yol yapım çalışmaları sırasında tozlanma, patlatma ile bölge florası ile yeraltı suları zarar görecektir."
"Gerçek Maliyeti ÇED Raporunda Belli Değil"
Projenin maliyeti hakkında da bilgiler paylaşan Avukat Tuncay Koç, "Yolun maliyeti 2021 yılı verisine göre 2 milyar 165 milyon TL'dir.(o zamanki kura göre 250 milyon dolar) Asıl maliyeti oluşturacak 11 viyadük/köprü, 6 tünel ve kamulaştırılacak tarım arazilerinin bütçesi bu maliyete dahil değildir. Yani gerçek maliyet ÇED raporunda belli değildir. Sadece açıklanan maliyet Demre ve Kaş nüfusuna bölünse ve dağıtılsa, kişi başına 2770 dolar düşmektedir. (Tünel viyadük maliyetleri hariç) Bu miktar halka eşit şekilde dağıtılsa, ekolojiye ormana, SİT alanlarına, yeraltı sularına zarar verilmeden bölgenin kalkınması sağlanabilir." dedi.
"Demre-Kaş-Kalkan'ın Doğal Güzellikleri Ranta Açılacak"
Avukat Koç açıklamasını, "Görünüşte yol projesi olan projenin gerçek amacı servet aktarımı sağlamak ve ilerde Demre- Kaş - Kalkan arasında doğal güzellikleri ve deniz gören yamaçları hızla imara ve ranta açmaktır. Gerçek davacıların on binleri bulduğu bu davayı bölge halkıyla beraber yürüteceğimizi, adil bir yargılanma için davayı kamuoyunun takibinin şart olduğunu bilgilerinize sunarız." sözleriyle sonlandırdı.