Son dönemde, aynı marka ürünlerin çeşitli marketlerde neredeyse 2-3 katı fiyattan satışa sunulduğu gözlemleniyor. Fahiş fiyat olarak tanımlanan bu uygulama, vatandaşların alışverişlerinde tasarruf yapmak adına marketten markete gitmelerine neden oluyor. İstanbul Aydın Üniversitesi Öğretim Görevlisi Avukat Özlem Şen, bu durumun hukuki boyutları hakkında bilgilendirmelerde bulundu.
Yasal Düzenlemeler ve Cezalar
Avukat Özlem Şen, fahiş fiyat artışlarının Türk Ticaret Kanunu, Tüketici Koruma Kanunu ve perakende ticaretle ilgili düzenlemeler kapsamında yaptırım ve cezalara tabi olduğunu belirtti. Mayıs ayında yapılan düzenlemelerle, fahiş fiyat uygulamalarına karşı idari para cezaları artırıldı. Şen, “Fahiş fiyatların cezası 100 bin liradan 1 milyon liraya çıktı. Stokçuluk yapan firmalar ise artık 12 milyon liraya kadar ceza alabilirler,” dedi.
Vatandaşların Hakları ve Şikayet Yöntemleri
Pandemi süreciyle birlikte yaygınlaşan fahiş fiyat ve stokçuluk uygulamalarına karşı vatandaşların çeşitli hakları bulunuyor. Özlem Şen, marketlerde fahiş fiyat artışlarını fark eden vatandaşların e-Devlet üzerinden Haksız Fiyat Artışı Şikayet Bildirimi formunu doldurarak şikayet edebileceğini belirtti. İnternet erişimi olmayanlar ise ALO 175 Tüketici Danışma Hattı'nı arayarak şikayetlerini iletebilirler. Ayrıca, CİMER üzerinden yapılan şikayetler de Ticaret Bakanlığı'na yönlendiriliyor.
E-Ticaret Sitelerinde de Fahiş Fiyat Artışı
Avukat Şen, fahiş fiyat artışlarının yalnızca marketlerde değil, e-ticaret sitelerinde de görüldüğünü vurguladı. İnternet ortamında karşılaşılan fahiş fiyat artışları ve stokçuluk ile ilgili Reklam Kurulu devreye girerek içeriğin engellenmesi veya kaldırılması yönünde kararlar alabiliyor. Şikayetler, e-Devlet, ALO 175 ve CİMER üzerinden de yapılabilir.
Denetimlerin Artırılması Gerekiyor
Şen, yasal düzenlemelerin yeterli olduğunu ancak denetimlerin artırılması gerektiğini belirterek, fahiş fiyat artışlarının ve stokçuluğun önüne geçilmesi gerektiğini vurguladı.