Batı Akdeniz İhracatçılar Birliği (BAİB) Yönetim Kurulu Başkanı Ümit Mirza Çavuşoğlu, Bulgaristan sınır kapısındaki TIR yoğunluğunu azaltmak için Romanya’nın Köstence Limanı’na gemiyle günde en az 300 TIR göndermeyi hedeflediklerini bildirdi. Çavuşoğlu, 2023 yılında 2696 olan ihracatçı sayısının 2024’te 2599’a düşmesinden yakınarak, bu düşüşün endişe verici olduğunu bildirdi.
Çavuşoğlu, bölge ticareti ve gümrük kapılarındaki yığılmaların önünde geçmek için yaptıkları çalışmalar hakkında bilgi verdi. Ukrayna-Rusya Savaşı etkisinin ihracatçı açısından azalmaya başladığına değinen Çavuşoğlu, ”Bu sene Rusya’da sebze meyvede ciddi bir artış yaşadık, bu kadar düşüşümüze rağmen. Diğer ülkelerde de düşüşlerimiz oldu. Yavaş yavaş oradaki farkı da kapatıp artıya geçiyoruz. Bu sene savaş bitecek gibi görünüyor. Sektörümüz orada ciddi mücadele ediyor ve bekliyor. Savaş biter ve para akışı olursa bir çok sektör orada ciddi iş yapacaktır. Ama en önde biz görünüyoruz. Gıda, inşaat, tarımdan her alanda öndeyiz, bir çok artımız var. Burası bizim için bir artı olacak” diye konuştu.
"Suriye'ye Ticarette Umut Yok"
Suriye tarafından çok bir umutları olmadığına değinen Çavuşoğlu, “ Küçük ve küçüğün üstü ihracatçı için büyük bir avantaj var orada. Bu avantaj ise özellikle inşaat sektörüdür. Kobiler ve üstünde bile şuanda bir ışık görünmüyor. Söylenildiği gibi paralar gelirse o zaman işler değişir. Şuandaki görüntü asgari ücretin 20 dolar olduğu seviyeler, paranın olmadığı yerde gerçek anlamda bir ihracat yapmak oralarda çok zor. Bizim bölgeden ziyade Güneydoğu’daki, sınırdaki firmalar ciddi yol alacaktır” ifadelerine yer verdi.
Bulgaristan Kapıkule Sınır Kapısı’nda her dönem hem keyfi hem de kapasiteyi kaldırmadığı için beklemeler yaşadıklarını belirten Çavuşoğlu, kapıdan 1 milyona yakın araç(TIR-yük) giriş çıkışının yaşandığını kaydetti.
Türkiye’den bir günde kapıdan maksimum 1450 TIR'ın geçiş yaptığını aktaran Çavuşoğlu,” Bu bir rekordur. Maksimum kapasitede çalışıyoruz. Bizim burada kapı sayımız artarsa geçişimiz hızlanacak. Bunun ikinci ayağı, bizim taraf hemen kapı açmaya hazır. Bulgaristan’da bunu yapan yok. Bizden geçse bile Bulgaristan’da kalacak. İki taraf birden kapı açmadan geçişi büyütmemiz çok zor. Dönem dönem hem keyfi bu tip uygulamalardan dolayı uzun süredir alternatif bir kapı daha olmasını istiyoruz. Zaman içinde Romanya’yı, Yunanistan’ı İtalya’yı gündeme aldık. Ama yaptığımız araştırmalarda en sıcak kesim Köstence Limanı’na inebilmek” ifadelerine yer verdi.
"Köstence Limanı'na Gemiyle İhracat"
Romanya Karasu Limanı’ndan Köstence’ye TIR taşıyan geçişlerle girebilmeyi hedeflediklerinin altını çizen Çavuşoğlu, “Bununla ilgili resmi olarak değil özel sektörler olarak başladık. Liman işletmecisiyle görüşme yapıldı, onlarda sıcak bakıyorlar. Şunda haftada bir gemi karşılıklı çalışıyor. Her güne karşılıklı seferler koyabileceklerini söylüyorlar. Ama bizim fiziki şartları görmemiz gerekiyor. Laboratuvar olması önemli, çalışmaya başlamışlar ama akredite olmaları gerekiyor. Onlar uygun olursa oradan gemi seferleri başlayacak. Bu olursa Bulgaristan üzerindeki yükü hafifletip beklemeleri önleyeceğiz” dedi.
"En Az 300 TIR Göndermeyi Hedefliyoruz"
Çavuşoğlu, Romanya’nın 2025 yılının sonuna doğru laboratuvarın akredite etmesini beklediklerinin altını çizerek, hedeflerinin günde en az 300 TIR'ı gönderebilmek olduğunu kaydetti.
Aralık ayında TIR sayısının bazen 2000 bini bulduğunu ve o zaman sıkıntı yaşadıklarını dile getiren Çavuşoğlu, “Burada belirtilmesi gereken sıkışık zamanda gönderim. Diğer zamanda göndermezsek kapıyı atıl bırakırız. Bunun içinde bizim çok iyi hazırlık yapıp, sürekli orayı çalışır halde bırakmamız gerekiyor. Asıl giriş kapımız olan Bulgaristan’ı da gözardı etmememiz gerekiyor.300-400 gibi bir rakamlarla gitmeyi hedefliyoruz. Prosedürlerini tamamladıktan sonra mayıs ayı içinde bakanlıkları devreye sokacağız” dedi.
"100 İhracatçı Çekildi"
İhracatta çok az birlikte gerçekleşen fiyat artışları olduğunun altını çizen Çavuşoğlu, “Kilogram bazında bölgemizin ihracat rakamı 0.7 dolarken bu sene 0.77’ye yükseldi, yüzde 10’luk bir artış yaşandı. Bu bizim için çok sevindirici. Ama üzücü olan kısımda ihracatçı sayımızdaki düşüştü. İnsanlar yıldı ve çekildi. 2023 yılında 2696 olan fiili ihracatçı sayımız 2024’de 2599’a düştü. Yaklaşık 100 ihracatçı eksildi. Bunlar battı çıktı anlamında değil ama ihracattan çekildi. İhracata girenlerin yanında çıkan daha fazla. İnsanlar muhtemelen iç piyasaya yöneldi. Bu çok olumlu değil. Biraz daha fazla eğilerek ihracatçı sayısında artış sağlamalıyız” ifadelerine yer verdi.