Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, AKP Antalya 8. İl Kongresinde, 2016 ve 2019 yıllarında da vaat edilen ama bir türlü paylaşılmayan hızlı tren projesine, ortalamaya göre 3 kat maliyetli olan ve henüz yapımına başlanmayan Limak’ın ihalesini aldığı Antalya-Alanya Otoyol Projesi'ne ve ihale panosu bulunmayan Makyol’un yaptığı öğrenilen D-400 Karayolu üzerindeki kavşak projelerine değindi.
AKP Antalya 8’inci İl Kongresi için AKP’li Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan Antalya’da yaptığı konuşmada, Antalya-Eskişehir- Antalya-Kayseri, Antalya-İzmir, hızlı tren projelerine değindi. 2016 yılında Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme eski Bakanı Lütfi Elvan hızlı tren projelerinin başlayacağını açıklamıştı. Antalya Büyükşehir Belediyesi eski Başkanı AKP’li Menderes Türel de hızlı tren projelerinin başlayacağı ile ilgili söylemlerde bulunmuştu. Erdoğan 2019 yılında yine Antalya’da yaptığı konuşmada, Antalya'yı İstanbul'a ve İzmir'e Yüksek Hızlı Tren (YHT) hattı ile bağlayacaklarını belirtmişti.
Erdoğan, Eskişehir-Kütahya-Afyonkarahisar-Isparta-Antalya hızlı tren projesinde 3 kesim halinde etüt çalışmalarının sürdüğünü, Antalya'yı Konya'ya, Ankara üzerinden Edirne'den Kars'a uzanan doğu-batı hızlı tren koridoruna Karaman-Adana üzerinden Gaziantep başta olmak üzere güney illerine de hızlı tren ağıyla bağlayacaklarını ifade etmişti. Geçen yıllara rağmen hızlı tren projesi ile ilgili herhangi bir adım atılmadı.
İl Kongresi’nde yaptığı konuşmada bir diğer konuşmada ise, ortalama maliyete göre 3 kat pahalı olan Antalya-Alanya Otoyol Projesi’ne ve Makyol’a verildiği öğrenilen D-400 Karayolu üzerindeki Uncalı Mezarlığı karşısındaki yapımına başlanan ama alanda bilgilendirme panosu bulunmayan Makyol’un üstlendiği kavşak projesiyle ilgili konuştu. Cumhurbaşkanı Erdoğan, ortalamaya göre kilometre başı 8 milyon Dolar otoyol projelerine kıyasla kilometre başı 26 milyon Euro olan Antalya-Alanya Otoyol Projesi’nin başlayacağını belirtti. Aynı zamanda 30 Nisan 2024 tarihinde Antalya Büyükşehir Belediyesi Fen İşleri Dairesi Başkanlığı tarafından çıkarılan 4. Etap Tramvay Hattı Projesi’nde Öztaş İnşaat’ın4 milyar 348 milyon 319 TL’lik teklifi değil Makyol’un 12 milyar 435 milyon 863 bin TL’lik teklifi kabul edilmişti. En düşük tekliften 3 kat yüksek teklifin kabul edildiği tramvay projesini alan Makyol’un aynı zamanda Erdoğan’ın bahsettiği; D-400 Karayolu üzerindeki kavşak yapımını gayri resmi olarak yürüttüğü biliniyor. Cumhurbaşkanı onayına sunulan, Antalya Büyükşehir Belediyesi tarafından çıkılan tramvay hattı ihalesini kazanan Makyol’a verilen bu ihale sebebiyle gayri resmi şekilde kavşak yapım görevi mi verildiği sorgulanıyor. Ortaya atılan iddia Ulaştırma Bakanlığı’nın ve Karayolları 13. Bölge Müdürlüğü’nün herhangi bir açıklama yapmaması ile destekleniyor.
Erdoğan İki Proje Hakkında Konuştu
Cumhurbaşkanı Erdoğan, iki projeyle ilgili olarak yaptığı konuşmada “Ekim’de Antalya Alanya otoyolunun yapım özleşmesini imzaladık. Temelini atıp inşasına başlıyoruz. Toplam 122 kilometre uzunluğunda projelendirdiğimiz otoyolu turizmle birlikte ticaret ve tarım sektörüne hizmet edecek. Mevcut yolda 4.5 sat süren seyahat süresi 1 saate inecek. Şehir içi ulaşımını çözecek, Kepezüstü, Duraliler, Uncalı ve Sanayi kavşaklarından oluşan 4 kritik kavşakların temelini yakında atıyoruz. Bunlar şu an ki mevcut durumları ile sinyaliz hemzemin kavşak olarak hizmet sunuyor. Farklı seviyesi kavşak olacak şekilde yeniden inşa edeceğiz. Antalya’nın batısı ile doğusunu bağlayacak ve trafik yükünü hafifleteceğiz” dedi.
Otoyol İhalesini Limak Almıştı
Kamuoyunda tartışmalara neden olan emsal projelerde ve Türkiye’de yapılan otoyol projelerinde kilometre başı maliyetin 8 milyon Dolar olduğu biliniyor. Eski AKP Antalya Milletvekili Dr. Sadık Badak Antalya-Alanya otoyol Projesi’nde ise kilometre başı maliyet 26 milyon Euro olarak belirtilmişti. İhaleyi AKP’ye yakın olan Limak almıştı. 76,7 milyar TL bedel ile ihaleyi alan Limak, projenin başlangıç süresinin üzerinden geçmesi ve bu sürede artan enflasyon ve inşaat maliyeti giderleri sebebiyle alınan bedel yetersiz kalmıştı. Bunun üzerine proje için ihale bedelinin üzerine eklemeler yapılarak 3,2 milyar Euro’ya tekabül edildiği iddia edilmişti. Otoyolun toplam uzunluğu 122 kilometre olarak ifade edilirken projede 7 kavşak, 8 tünel, 19 viyadük bulunduğu belirtilmişti. Dr. Sadık Badak verdiği bir seminerde Antalya-Alanya Otoyol Projesi yerine Gazipaşa-Kepez 10-12 duraklı 170 kilometre Hızlı Demiryolu Projesi’nin 600 milyon Dolar’a mal olacağını ifade etmişti.
Kavşak Muamması Sürüyor
Antalya kamuoyunda uzun süredir konuşulan D-400 Karayolu üzerindeki kavşak projelerinde ilk kazma vurulmuştu. Geçtiğimiz aylarda Uncalı Mezarlık Kavşağı’nda başlatılan çalışma sürerken, projenin ihale bilgisi hala paylaşılmazken inşaat sahasında bilgilendirme panosu da bulunmuyordu. Geçtiğimiz ay Uncalı’da başlayan kavşak yapımı sürerken, Makyol’a yaptığı tespit edilen işin ihalesinin yapılıp yapılmadığıyla ilgili herhangi bir bilgi olmaması Antalya kamuoyunda eleştirilmişti. Alanda yapılan gözlemde inşaat çalışmasında kullanılan vincin üzerinde ki Karayolları Genel Müdürlüğü yazısı, verilen ihalede Karayolları’nın iş makinalarının kullanıldığı iddiasını doğurdu. İşin teknik boyutu ile ilgili denetleme işlemi için mi yoksa inşaat faaliyetleri için mi orada olduğu bilinmeyen Karayolları Bölge Müdürlüğü’ne ait olduğu düşünülen iş makinasıyla ilgili herhangi bir açıklama da yapılmadı. Aynı zamanda Antalya Büyükşehir Belediyesi tarafından çıkılan tramvay hattı ihalesini kazanan Makyol’a verilen bu ihale sebebiyle gayri resmi şekilde kavşak yapım görevi mi verildiği sorgulanıyor. Kamuoyuna açıklanması gereken ihale süreci, projenin hangi şirkete verildiği ve maliyet detayları ile ilgili kurumlardan herhangi bir açıklama yapılmadı. Kamu kaynakları ile yapılan projenin, bilgilerinin şeffaf şekilde paylaşılmaması büyük dikkat çekerken, işleyişin gayri resmi şekilde yürütülüp yürütülmediği Antalya kamuoyu tarafından sorgulanıyor? Şeffaflık ilkesi ile hareket edilmesi ve bilgilendirilmek istenen yurttaş yetkililerden açıklama bekliyor