Antalya Şehir Tiyatroları'nda Bir İlk! Antalya Şehir Tiyatroları'nda Bir İlk!

Antalya şehir merkezinden geçen ve ilçeleri birbirinden ayıran Karayolları Genel Müdürlüğü yetkisindeki D-400 yolu üzerinde, trafik yoğunluğunun azaltılması için yapılacak kavşak projelerinin yılbaşından önce başlayacağı açıklanmıştı. Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy ile Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu tarafından duyurulan projelerin ne şekilde ihale edildiği ve ihalelere hangi firmaların teklif verdiği ya da sürecin rekabetçi bir yapıda yürütülüp yürütülmediği konusunda herhangi bir açıklama yapılmaması eleştiri oklarını bakanlıklara yöneltmişti. Uncalı’da Mezarlık Kavşağı’nda başlayan projeyle ilgili kamuoyuna açık sistemlerde herhangi bir ihale bilgisi görülmezken, çalışma yapılan alanda bilgilendirme panosunun yer almaması dikkat çekti. Alanda temelin kazıldığı ve direklerin çakılması aşamasına geçildiği görüldü. 

TEMEL SORULAR YANITSIZ KALDI

Batı Çevre yolu ile D-400 yolu kesişiminde başlayan projeyle ilgili Karayolları 13. Bölge Müdürlüğü’nden konuyla ilgili herhangi bir açıklama yapılmazken, kurumun üst yöneticisine de ulaşılamadı. Kepezüstü, Duraliler, Uncalı ve Sanayi kavşaklarının yapımı için çalışmalara yıl sonuna kadar başlanacağı açıklanmıştı. Bu projelerle ilgili ise ‘İhalenin yapılıp yapılmadığı; yapıldıysa ihaleyi kimin aldığı’ gibi en temel sorular yanıtsız kaldı. Kamuoyuna açıklanması gereken ihale süreci, projenin hangi şirkete verildiği ve maliyet detayları ile ilgili kurumlardan herhangi bir açıklama yapılmadı.  Kamu kaynakları ile yapılan projenin, bilgilerinin şeffaf şekilde paylaşılmaması büyük dikkat çekerken, işleyişin gayri resmi şekilde yürütülüp yürütülmediği Antalya kamuoyu tarafından sorgulanıyor? Şeffaflık ilkesi ile hareket edilmesi ve bilgilendirilmek istenen yurttaş yetkililerden açıklama bekliyor. 

BAKAN TRAFİK NEFES ALACAK DEMİŞTİ

Bakan Ersoy, Kepezüstü, Duraliler, Uncalı ve Sanayi kavşaklarının yapımı ile Kumluca Çevre Yolu’nun modernizasyonuna yönelik çalışmaların başlayacağını belirtmişti. Ersoy, “Antalya’mızın trafiğine nefes aldıracak bu önemli projeler için geri sayım başladı. İlk kazma yıl bitmeden vurulacak. Ayrıca Alanya Otoyolu Projesi ve bölgenin ulaşım altyapısını güçlendirecek diğer adımlar da planlamalar arasında yer alıyor” demişti.

ANTALYA-ALANYA OTOYOL PROJESİ İLE BAĞLANTISI VAR MI?

Emsal projelerine göre çok daha maliyetli olan ve geçiş garantisi verilen Antalya-Alanya Otoyol Projesi’ni Limak almıştı. Kavşak projesinin, Antalya-Alanya Otoyol Projesi’ni alan firmaya yaptırıldığı iddiasına yetkililer herhangi bir cevap vermezken, kamuoyu net cevap bekliyor. Bağlantı yolları ile 122 kilometre uzunluğunda olması planlanan ama projesine henüz başlanmayan Antalya-Alanya Otoyol Projesi’nin 3,2 milyar Euro olduğu ve kilometre başı maliyetinin 8 milyon Dolar olan emsallerinin 3 katı fiyatlı olarak kilometre başı 26 milyon Euro olarak belirlendiği uzmanlarca kaydedilmişti.

YÜKSEK MALİYET DİKKAT ÇEKİYOR

Antalya-Alanya Otoyol Projesinin enflasyon farkı ile birleştiğinde 3,2 milyar Euro’luk maliyeti göz önüne alındığında proje ile yıllık 6,6 milyar TL tasarruf sağlanacağı ifade edilmişti. Eski AKP Milletvekili Sadık Badak, Konuyla ilgili verdiği seminerde projenin yüksek maliyeti yerine başta Antalya-Alanya Hızlı Tren Projesi’nin daha düşük maliyetle yapılabileceğini ifade etmişti. Badak altrenatif olarak sahil yolunun güçlendirilebileceğini de belirtmişti. Bakan Uraloğlu, en düşük teklifi sunan Limak İnşaat Sanayi ve Ticaret A.Ş.’nin ihaleyi kazandığını açıklamıştı. Antalya-Alanya Otoyolu ihalesi, 16 Aralık 2023 tarihinde yapılmıştı. Yap-işlet-devret modeli ile yapılacak olan otoyol projesinin ihalesini Limak İnşaat, 76 milyar 698 milyon 550 bin 661 TL'ye kazanmıştı. Enflasyon farkı da baz alınan projenin yüksek maliyeti dikkat çekmekle birlikte, proje kapsamında olup olmadığı bilinmeyen kavşak ve viyadük yapımları ile ilgili kamuoyu cevap bekliyor.

BAKANLIK ŞEHİR İÇİNDE BİRÇOK KAVŞAK YAPMIŞTI

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı D-400 yolunun Antalya şehir merkezi bölümü üzerine daha önce çok sayıda üst geçit ve kavşak yapmıştı. Bunlar İller Bankası yönündeki Yonca Kavşak, Çallı’da bulunan 15 Temmuz Kavşağı ve üstgeçidi, Kepez Belediyesi kavşağındaki katlı kavşak ve altgeçit, TEDAŞ Kavşağı’nda ki alt ve üst geçitler, Havaalanı üzerindeki alt ve üst geçitler, EXPO’nun üzerindeki üst ve alt geçit düzenlemelerini yapmıştı.


 

Muhabir: Arda KIR