Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Müdürlüğü hava trafik kontrolörleri hak arayışı ve isteklerinin kabul edilmemesi üzerine inisiyatif almadan çalışma (İAÇ) kararı Türkiye genelinde havalimanlarında işleyişi yüzde 48 oranında yavaşlattı. Antalya Havalimanı’nda peş peşe meydana gelen krizler ve aksaklıklar gözleri 30 Haziran 2024’te son bulması beklenen İAÇ kararına çevirdi. Hava Trafik Kontrolörleri ve Diğer Ulaştırma Çalışanları Sendikası’ndan (HTK-SEN) çarpıcı açıklama geldi. İAÇ süresinin 3-14 Temmuz 2024’e kadar uzatıldığı öğrenildi.
HAK ARAMA KARARI MAĞDUR ETTİ
Türkiye’de turizm noktasında en büyük pay sahibi olan Antalya’da yaz sezonunun başlamasıyla hareketlenen turizme İAÇ darbesi peş peşe geldi. Hava trafik kontrolörleri özlük haklarını alma noktasında yaşadıkları mağduriyeti İAÇ kararıyla ortaya çıkarmaya çalışsa da binlerce yolcunun mağdur olduğu Türkiye’de ve Antalya’da yolcular ve uçuş firmaları arasında gerginlik had safhaya ulaştı.
14 TEMMUZ’A KADAR İAÇ SÜRECEK
Ülke genelinde dalga dalga yayılan krizinin 30 Haziran 2024’te son bulması beklenirken HTK-SEN’den beklenmedik bir açıklama geldi. HTK-SEN Yönetim Kurulu, ¨Haklı taleplerimiz hususunda farkındalık oluşturmak, ülkemizin çıkar ve menfaatleri doğrultusunda adımlar atılmasını sağlamak adına Sendika Yönetim Kurulumuzca 3-14 Temmuz 2024 tarihleri arasında inisiyatif almadan çalışma faaliyetinin (İAÇ) icra edilmesi kararlaştırılmıştır¨ şeklinde açıklama yaptı.
¨HİÇBİR ÇABA GÖSTERİLMEMİŞ¨
Hava trafik kontrolörlerinin İAÇ kararını değerlendiren HTK-SEN Yönetim Kurulu, ¨Aradan geçen zaman diliminde çözüm için hiçbir çaba gösterilmemiş, verilen sözler doğrultusunda herhangi bir somut çalışma yapılmamıştır. Bunun yerine, etkisi tüm sektör paydaşları ve kamuoyu tarafından net bir şekilde hissedilen İAÇ faaliyetine ‘etkisiz’ denmekle yetinilmiş, neticeleri yok sayılmaya çalışılmıştır. Ancak bir yandan da ‘etkisiz’ olarak nitelenen faaliyeti yakından takip etmek ve hava trafik kontrolörlerimiz üzerinde baskı oluşturmak adına ilgili meydan müdürlüklerinden düzenli olarak izahat niteliğinde raporlar talep edilmesi çelişkiyi net bir biçimde ortaya koymaktadır¨ dedi.
¨GÜNEŞİ BALÇIKLA SIVAMAYIN¨
HTK-SEN Yönetim Kurulu yaptığı açıklamada ¨Bilinmelidir ki İAÇ'nin etkilerini ağız birliğiyle inkar etmek, gerçeklere göz yumarak direnç kırmaya çalışmak hiçbir şeyi çözümlemediği gibi, her geçen gün yoğunlaşan yaz trafiğiyle birlikte sektörel sorunları daha da derinleştirecektir. Avrupa hava sahası yoğunluğu vb. gerekçelere sığınarak kamuoyundaki tepki ve farkındalığı geçiştirmeye çalışıp, buzdağının üstünü kapatmaya uğraşmak güneşi balçıkla sıvamaya çalışmakla eşdeğerdir. Sürecin başından beri her türlü iyi niyeti sergileyen, aylarca bürokratik kanallara derdini anlatıp netice alamayınca sesini duyurmak adına ilk olarak hava trafiğinin az olduğu kış aylarında İAÇ faaliyeti icra eden hava trafik kontrolörlerimiz, akabinde verilen sözlere istinaden bu faaliyete ara verip aylarca sabır ve umutla beklemiştir. Fakat bu büyük beklentiye karşın verilen hiçbir sözün tutulmamış olması bugün yaşananların asli sebebidir¨ diyerek verilen sözlerin tutulmadığına işaret etti.
¨MESULİYET BİZİM DEĞİLDİR¨
Somut bir çözüm ortaya konulmadığı takdirde yaz boyunca sürecek olan İAÇ faaliyetinin beraberinde getirdiği her türlü neticenin, bu sorunu kasti şekilde çözümsüz bırakanların mesuliyetinde olduğunu belirten HTK-SEN Yönetim Kurulu, İAÇ kararının 3-14 Temmuz 2024 tarihleri arasında icra edilmesini kararlaştırdı.