Akdeniz Gerçek’in 16 Şubat 2024 günü, ‘Mendirek çökerse Kaleiçi çöker’ başlıklı haberi ile gündeme getirdiği Kaleiçi ve Yat Limanı’nın sorunları ve yaşanabilecek tehditleri aktarmıştı. Antalya Denizcileşme Platformu Başkanı İzzet Ünlü ve Denizcileşme Platformu üyesi Seyir Hidrografi ve Oşinografi Dairesi Başkanlığı’ndan emekli deniz astsubayı Necdet Hünük, yat limanının sorunlarını ve çözüm önerilerini hazırladıkları raporla aktardı.
“HIZLI ÖNLEM ALINMALI”
Antalya Kaleiçi Yat Limanı’ndaki mendirekte geçtiğimiz 2023 yılının Kasım ayında 15 taş kopmuştu. Bu kopmaların alanda artan bitki ve ağaç köklerinden olduğu öğrenilmiş ve mendireğin çökmesi durumunda Yivli Minare’nin, çatlaklar oluşan seyir terası, asansör ve Keçili Park’ın da çökebileceği iddia edilmişti. İzzet Ünlü mendireğin topuk görevi gördüğünü, mendirekte yaşanabilecek bir olumsuzlukta Ordu Evi ve Cumhuriyet meydanı arasındaki bölgenin büyük zarar görebileceğini ifade etmişti. Falezler üzerine kurulu kamu alanlarının ve Kaleiçi’nin çökme veya zarar görme ihtimali olduğu üzerinde durulması ve gereken işlemlerin yapılması için öneride bulunan İzzet Ünlü, Necdet Hünük ile Yat Limanı ve Kaleiçi’nde ki teknik sorunların çözümü için detaylı bir rapor hazırladı. Hazırlanan raporda mevcut yapının iyileştirilmesi, güncel derinlik haritasının çıkarılması, hakim rüzgar ve dalga modellemesi yapılması, mendireğin uzatılarak onarılması ve liman girişini emniyete alacak açık deniz kazıklı dalgakıran yapılması önerisinde bulundu.
“MENDİREK UZATILMALI”
Hazırlanan raporda, “Uzman kişilerce mevcut yapının durum tespitinin yapılarak mendirek ve rıhtımların mevcut halinin korunarak onarım ve güçlendirme çalışmalarının yapılması gerekmektedir. Planlama, dalga ve rügar modelleme çalışmaları ile proje ve onarım çalışmalarına altlık teşkil edecek şekilde bölgenin güncel derinlik haritasının oluşturulması gerekmektedir. Oluşturulacak taslak proje kapsamında Hidrografik ve Oşinografik deniz etütleri ile Jeolojik ve Jeoteknik etütlerin yapılması gerekmektedir. Antalya Körfezinin mevsimsel olarak rüzgar ve dalga etki modellemesinin yapılması gerekmektedir. Mevcut ana (dış) mendireğin onarılması. Dış tarafına dalga sönümleyici betondan imal edilmiş X blokların yerleştirilerek mendireğin güçlendirilmesi ve liman girişini dalga etkisinden koruyacak şekilde mevcut ana (dış) mendireğin yaklaşık 50-70m. Uzatılması lazımdır. Liman girişini dalga ve rüzgar etkisinden korumak ve mevcut kıyı yapılarına dalga etkisini azaltmak amacıyla kazıklı dalgakıran imalatının yapılması gerekmektedir. Liman girişinin iki taraflı açık kalması, dolgu yapılmadan bitişik nizam kazıklar çakılarak üzerinin beton birleştirici kirişlerle sabitlenmesi, kazıklar üzerine atılacak olan birleştirici beton kirişlerin açık deniz tarafında dışa bükümlü kavis yapılarak gelen dalganın geriş dönüşünün sağlanması bu şekilde yapılacak yapının dolgu ile denizin doğal yapısının bozulmasını önleyeceği ve çevreci olacağı da göz önünde bulundurulmalıdır” denildi.