T24'de yer alan habere göre, bu dönemde, yerli elektrikli araç Togg'un tanıtımı ve elektrikli araç pazarındaki patlama ön plana çıkarken, Çinli otomobil markalarının Türkiye pazarına girişi dikkat çekici bir gelişme olarak kaydedildi. Bu süreçte, Ticaret Bakanlığı'nın müdahaleleri ve ikinci el araç kısıtlamaları sektör dinamiklerini değiştirdi.
Yüksek talep, artan fiyatlarla birlikte ortaya çıktı. Döviz rallisinin otomobil fiyatlarını hızla yükseltmesi, tüketicilerin satın alma kararlarını ertelemesine neden oldu. Pandeminin üretimi etkilemesi ve küresel arz sorunları, Türkiye otomotiv sektöründe talebin arzı karşılayamadığı bir dönemi başlattı.
Togg'un yerli elektrikli aracı T10X'in piyasaya sürülmesi, Mart ayında başlayan ön siparişlerle büyük bir ilgi gördü. Ayrıca, Tesla'nın Türkiye pazarına girişi, elektrikli araç segmentine ivme kazandırdı. 2023'ün Ocak-Kasım döneminde Türkiye'deki elektrikli araç satışları bir önceki yıla göre yaklaşık %900 artarak 60 bin adedi aştı ve elektrikli araçların pazar payı %7'yi geçti.
Çinli otomobil markaları, 2023'te Türkiye pazarında güçlü bir varlık gösterdi. Chery, Leap Motor, Honqqi, DFSK, Voyah, BYD, Hozon Neta ve SWM gibi markalar, agresif pazarlama stratejileriyle dikkat çekti ve Kasım ayı sonunda pazar payları %5'e ulaştı.
Ticaret Bakanlığı, yaz aylarında ikinci el araç satışlarına getirdiği kısıtlamalarla sektördeki yatırım amaçlı satışlara son verdi. Belirli şartlarda satılamama, kimlik doğrulama gereklilikleri ve ikinci el fiyatlarının sıfır araç fiyatını aşamaması gibi düzenlemelerle pazarın dinamikleri değişti.
2024'te otomotiv sektöründe daralma bekleniyor ve bu daralma oranının %35'e kadar çıkabileceği tahmin ediliyor. Ticaret Bakanlığı'nın ikinci el araç kısıtlamalarını Haziran 2024'e kadar uzatması, otomobillerin en azından bir 6 ay daha yatırım aracı olmayacağını gösteriyor. Çinli markaların 2024'te Türkiye pazarında daha fazla varlık göstermesi ve Türkiye'nin otomotiv sektöründeki geleceği, sektördeki gelişmelerle birlikte merakla beklenmektedir.