Türk müziğinde iz bırakmış Peyk grubunun kurucusu ve solisti olan İrfan Alış, 53 yaşında hayatını kaybetti. Acı haber, grubun sosyal medya hesabından paylaşılan “İrfanımızı bu sabah kaybettik” mesajıyla duyuruldu. Bu haber, Alış’ın sevenlerini ve müzik dünyasını derin bir üzüntüye boğdu.
Duygusal Bir Veda
Oyuncu ve Büyük Ev Ablukada grubunun solisti Bartu Küçükçağlayan, Alış’a veda etmek için sosyal medya hesabından duygusal bir paylaşım yaptı. Küçükçağlayan, son karşılaştıklarında yaşadıkları anıyı anlatırken, “Denizden çıkıp bana sarıldığında ‘Oh, abi ne güzel serin ve ıslaksın’ dedim. Ayak üstü ‘Defansif Dizayn’ı övdün yine” sözleriyle anısını dile getirdi. Alış’ın her zaman dürüst ve samimi bir yaklaşım sergilediğini belirten Küçükçağlayan, “Senin sesini ilk kez bir şarkıda duyduğum gece öyle mutsuzdum ki yerleri yumrukladım. Bundan sonra yazamayacağın şarkılarda seçeceğin kelimelerin bir kısmını ben emanet alıyorum, abi. Çok insana dokundun” ifadeleriyle Alış’ın müziğe ve insanlara olan etkisini vurguladı.
Küçükçağlayan, Alış’a duyduğu sevgiyi ve minnettarlığı dile getirerek, “İyi ki karşılaştık. Sesin, sözün bize emanet. Seni kaybetmeyeceğim İrfan abi” sözleriyle Alış’a veda etti.
İrfan Alış Kimdir?
İrfan Alış, Türk alternatif müzik sahnesinde kendine özgü tarzı ve sosyal mesajlarıyla iz bırakan Peyk grubunun kurucusu ve solistidir. 1970’lerin başında İstanbul Bakırköy’de doğan Alış, müzik serüvenine 1991 yılında başladı. İstanbul Üniversitesi’nde tanıştığı Serdal Ersoy ile birlikte Peyk’in temellerini atan Alış, 1995 yılında gruba Ertan Çalışkan (davul) ve Özgür Ulusoy’un (keman, klavye), 2006 yılında ise Barış Tokgöz’ün (bas gitar) katılmasıyla grubun bugünkü kadrosunu oluşturdu.
İrfan Alış’ın kurucusu olduğu Peyk, rock, blues, reggae ve arabesk unsurları bir araya getirerek özgün bir melodik yapı yarattı. Çeyrek asrı aşan serüveninde grup, yalnızca müzikle sınırlı kalmayıp, arkadaşlık, dayanışma ve başkaldırının temsilcisi haline geldi. Alış ve Peyk, “Olta Dayanışma Albümleri” ile 500’e yakın müzisyenin bir araya geldiği, imece usulü hazırlanan 100’e yakın şarkıyı müzikseverlere sundu. Alış, bu projeyi “Umuda olta atmak” olarak nitelendiriyor ve müziğin gücüyle bir araya gelen insanlar arasında bir bağ kurmayı amaçlıyordu.
İrfan Alış, sokakların gerçek gündemi yansıttığına inanıyordu. 2021 yılında verdiği bir röportajda, “Biz gerçek gündemi yakalamaya çalışıyoruz. Çünkü sokak gerçek gündemdir ve bunu anlattığınız sürece zamansız oluyorsunuz,” diyerek müziğini toplumsal meseleleri anlatmak için kullandığını ifade etmişti. Alış’a göre, sadece güzel hikâyeler değil, dünyanın kirli taraflarını da anlatmak müzisyenin sorumluluğuydu. Yıllar boyunca İstanbul’da çalmadıkları sokak veya bar kalmadığını dile getirerek, kendi bağımsız yolunu yaratmaktan gurur duyduğunu belirtmişti.
İrfan Alış’ın son dönemlerinde üzerinde çalıştığı projelerden biri de, 1980 askeri darbesinin ardından hayatı alt üst olan bir kadının hikâyesini anlatan “Hamiyet” adlı müzikal projesiydi. Bu projede Alış’ın besteleri eşliğinde, darbe sonrası yaşam mücadelesi veren bir kadının hayatı sahneye taşındı. “Hamiyet”, toplumsal meselelere duyarlı sanat anlayışının bir yansıması olarak sanatseverlerden ilgi gördü.