Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği (ODMD) tarafından açıklanan Ocak-Eylül 2024 satış verilerine göre, Türkiye’de otomobil satışları geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 0,9 artarak 673 bin 73 adede ulaştı. Buna karşın hafif ticari araç pazarı, aynı dönemde yüzde 8,4 azalarak 174 bin 619 adet olarak kaydedildi.
Eylül Ayında Satışlarda Düşüş
Eylül ayı verilerine göre otomobil ve hafif ticari araç satışları toplamda yüzde 11,6 azalarak 85 bin 540 adette kaldı. Otomobil satışları eylülde yüzde 14,61 düşüşle 67 bin 434 adete gerilerken, hafif ticari araç pazarı ise yüzde 1,6 artış göstererek 18 bin 106 adede yükseldi.
10 Yıllık Ortalama Satışlar ile Karşılaştırma
Otomobil ve hafif ticari araç pazarının 10 yıllık eylül ayı ortalama satışlarına bakıldığında ise, toplam pazarın yüzde 33,4 arttığı görülüyor. Otomobil pazarı bu dönemde yüzde 37 artış kaydederken, hafif ticari araç pazarı yüzde 21,7 oranında büyüme gösterdi.
Segmentlere Göre Otomobil Satışları
Vergi oranları düşük olan A, B ve C segmentlerindeki araçlar, pazarın yüzde 86,6'sını oluşturdu. C segmenti otomobiller, 372 bin 395 satış ile yüzde 55,3 pazar payına sahip olurken, B segmenti 206 bin 650 adet satışla yüzde 30,7 pay aldı.
Gövde Tiplerinde SUV Araçlar Lider
Gövde tiplerine göre, SUV otomobiller yüzde 55,8 pazar payı ve 375 bin 248 satışla en çok tercih edilen araç tipi oldu. SUV'ları, yüzde 26 pay ve 174 bin 890 adet satışla sedan otomobiller, yüzde 17,1 pay ve 115 bin 133 adet satışla hatchback (H/B) otomobiller izledi.
Yakıt Türlerine Göre Otomobil Satışları
Benzinli otomobiller 427 bin 998 adet satış ile yüzde 63,6 pay aldı. Hibrit otomobiller yüzde 16,4 pay ile 110 bin 225 adet satılırken, dizel otomobil satışları 71 bin 326 adetle yüzde 10,6 pay aldı. Elektrikli otomobil satışları 58 bin 638 adet ile yüzde 8,7 paya ulaşırken, otogazlı otomobillerin satışı 4 bin 886 adetle yüzde 0,7 payda kaldı.
Elektrikli Araçlarda Önemli Artış
160 kW altındaki elektrikli otomobil satışları yüzde 97,1 artış göstererek pazarın yüzde 7'sini oluşturdu. Buna karşılık, 160 kW üstü elektrikli otomobil satışları yüzde 23,1 azalarak pazarın yüzde 1,7’sine sahip oldu.
Motor Hacmine Göre Satışlar
1600 cc altındaki otomobiller, yüzde 9,4 azalışla toplam satışların yüzde 74,1’ini oluşturdu. 1600-2000 cc aralığındaki otomobil satışları yüzde 2,2 düşüşle yüzde 0,6 pay aldı. 2000 cc üstü otomobil satışları ise yüzde 19,3 azalarak pazarın sadece yüzde 0,2'sini oluşturdu.
Şanzıman Tercihleri
Otomatik şanzımanlı otomobiller, 610 bin 778 adet satışla yüzde 90,7 pazar payına sahip olurken, manuel şanzımanlı otomobiller 62 bin 295 adetle yüzde 9,3 pay aldı.
Hafif Ticari Araçlarda Van Gövde Tipi Önde
Hafif ticari araç pazarında van gövde tipi, yüzde 73,1 pay ve 127 bin 631 satışla en çok tercih edilen model oldu. Kamyonet tipi araçlar ise yüzde 13,8 pay ve 24 bin 160 satışla ikinci sırada yer aldı.