Teleferik kazasının iddianamesi tamamlandı! Mesut Kocagöz ve diğer sanıklara istenen cezalar
Antalya’da bulunan Tünektepe Teleferik ve Sosyal Tesisleri'nde 12 Nisan 2024 tarihinde meydana gelen kaza ile ilgili iddianame tamamlandı. İddianamenin tamamı haberimizde...
Antalya’da bulunan Tünektepe Teleferik ve Sosyal Tesisleri'nde 12 Nisan 2024 tarihinde meydana gelen kaza ile ilgili iddianame tamamlandı. Tutuklu yargılanan Kepez Belediye Başkanı Mesut Kocagöz'ün de aralarında bulunduğu 12 sanık için yapılan suçlama ve ceza talepleri belli oldu.
Antalya Cumhuriyet Başsavcılığı tarafından hazırlanan iddianame 36 sayfadan oluşuyor. İddianamede göre; Mesut Kocagöz, Ahmet Buğra Samsunlu, Edip Kemal Bahadır, Serdar Tezcan, Okan Erol, Serkan Yellice, Suphi Kaplan, Orhan Karaoğlan, Kazım Kılıç, Hüseyin Ay, Özgür Ermiş ve Aziz Azizoğlu'na yöneltilen suçlamalar ile talep edilen cezalar da yer aldı.
Mesut Kocagöz ile İlgili Bölüm
'Ticaret Sicil Gazetesine göre, Kocagöz'ün yetkisi 19/02/2024'te son bulmuş olmasına rağmen, teleferik ile ilgili işlem ve bakımların sorumluluğunu üstlenmiş. Ancak, yapılan işlemlerde ciddi eksiklikler ve kusurlar tespit edilmiş.
ANET A.Ş. ile MegaTower A.Ş. Arasındaki Bakım Sözleşmesi ve İşletme İhmalinin Detayları
ANET A.Ş. ile MegaTower A.Ş. arasında yapılan bakım sözleşmesi incelendiğinde, belirtilen kalemlerin çok daha azını içerdiği ve bakımların kısıntıya uğratıldığı anlaşılıyor. MegaTower çalışanlarının mesleki yeterliliklerinin olmadığı, bakımların usulüne uygun denetlenmediği ve teleferik sistemindeki güvenlik açıklarının göz ardı edildiği belirlenmiş.
Soruşturmanın Sonuçları ve Kocagöz'ün Sorumluluğu
Yapılan soruşturma sonucunda, kazanın yaşanmasında asli kusurlu olarak kabul edilen Kocagöz'ün, TCK 85/2 maddesi kapsamında suç işlediği tespit edilmiş. Ayrıca, bilinçli taksirle gerçekleşen eylemlerinin TCK'nın 22/3 maddesi ve TCK 180/1 maddesi kapsamında değerlendirilerek, işletme ihmalinin kazaya neden olduğu belirlenmiştir.'
Alkol Olayı
'Teleferik kazasında yaşanan trajedinin ardından yapılan araştırmalarda, şüpheli Serkan Yellice'nin olay öncesinde alkol kullandığına dair iddialar ortaya atıldı. Tanıklardan biri olan Mehmet Coşkun'un ifadesine göre, olay günü saat 17.20'de meydana gelen kaza öncesinde Serkan Yellice ile bir buluşma gerçekleşti. Ancak, Yellice'nin alkol tüketip tüketmediği önemli bir soru işareti olarak duruyor.
İş Yerinden Alkol Alışverişi: İddiaları Doğruluyor mu?
Mehmet Coşkun'un ifadesinde, Serkan Yellice'nin iş yerlerinden biri olan büfeden alkol aldığına dair iddialar doğrulanmış gibi görünüyor. Coşkun'un aktardığına göre, Yellice iş yerine gelerek bir kutu bira satın aldı ve bunu kasada bulunan Coşkun'a ödetti. Ancak, Yellice'nin ne kadar alkol tükettiği ve kazaya etkisinin olup olmadığı henüz netlik kazanmış değil.
Güvenlik Kamerası Görüntüleri: Gerçeği Ortaya Koyacak mı?
İş yerine ait güvenlik kamerası görüntülerinin incelenmesi, olayın detaylarını aydınlatabilir. Ancak, Mehmet Coşkun'un ifadesine göre, güvenlik kamerası sistemi bir süredir arızalı olduğu için kontrol edilemediği belirtiliyor.'
Ahmet Buğra Samsunlu
Ahmet Buğra SAMSUNLU'nun ANET A.Ş'de makine mühendisi olarak çalıştığı ve 28/11/2023 tarihine kadar Genel Müdür Yardımcısı olarak görev yaptığı belirtiliyor. 28/11/2023 tarihinden itibaren ise ANET A.Ş'de Genel Müdür Vekili olarak görev aldığı biliniyor. SAMSUNLU'nun görev süresi boyunca teleferik sisteminin işletilmesi ve bakımından sorumlu olduğu ifade ediliyor.
Makaraların Değişimi ve Tornalanması Arasındaki Çelişki
Belgelere göre, SAMSUNLU'ya imza yetkisi verildiği ancak bu durumun imzasının kendisinin sorumluluğunu ortadan kaldırmayacağı belirtiliyor. Ayrıca, MegaTower A.Ş'ye yapılan bakımlarda eksikliklerin bulunduğu ve makara sistemindeki arıza ile ilgili çelişkili bilgiler olduğu vurgulanıyor. Örneğin, makaraların değiştiği yazılırken, aslında makaraların tornalandığına dair belirtiler bulunuyor.
Bakım Sözleşmeleri ve Kısıntılar
ANET A.Ş ile MegaTower A.Ş arasındaki bakım sözleşmesinin teknik projede belirtilen bakım kalemlerinden azını içerdiği ortaya çıkmıştır. Bu durum, bakımların kısıntıya uğratıldığına işaret etmektedir. Ayrıca, MegaTower A.Ş'nin personelinin gerekli yetkinliklere sahip olmadığı tespit edilmiştir.
Kazaya Sebep Olan Faktörler
Kazanın meydana geldiği 5 numaralı direkte uzun süredir bakım yapılmadığı belirlenmiştir. Bu durum, şüphelinin görev yaptığı döneme tekabül etmektedir. Ayrıca, kurumun işleyişindeki aksaklıklar ve eksiklikler, kazanın meydana gelmesinde etkili olmuştur.
Edip Kemal Bahadır
Anadolu Teleferik A.Ş'nin yönetim kurulu üyesi ve vekaleten yönetim kurulu başkanı olan Şüpheli Edip Kemal Bahadır'ın, 28 Kasım 2023 tarihinden itibaren başkanlık görevini üstlendiği belirtiliyor. Ancak, bahsedilen tarih öncesinde yönetim kurulu üyesi olarak görev alması ve sonrasında vekaleten başkanlık yapması, tesisin bakımı ve işletmesiyle ilgili sorumluluklarını da beraberinde getiriyor.
ANET A.Ş ve MegaTower A.Ş Arasındaki Bakım Sözleşmesi
ANET A.Ş ile MegaTower A.Ş arasında yapılan bakım sözleşmesiyle ilgili dikkat çeken bir durum var. Teknik projeye aykırı olmasına rağmen, belirtilen işlerin kabul edildiği ifade ediliyor. Üst istasyon otomasyon sorumlusu Suphi Kaplan, makine onarım sorumlusu Kazım Kılıç ve makine bakım onarım sorumlusu Orhan Karaoğlan'ın mesleki belgelere sahip olmadıkları tespit edilmiş. Bununla birlikte, genel müdür sıfatıyla bu sorumlulukların ihmal edildiği iddia ediliyor.
Bakım İşlerinin Denetimi ve İhmal İddiaları
MegaTower şirketinin teleferiğin bakım işlerini üstlenmesine rağmen, bu şirketin sahibi olan Serdar Tezcan'ın bakımlara ilişkin periyodik muayeneleri yapan Anadolu Teleferik A.Ş'nin sahibi olması dikkat çekiyor. Bu durumda, yapılan bakımların uygun şekilde denetlenmediği belirtiliyor. Ayrıca, Anadolu Teleferik A.Ş'nin akreditasyon yetkisinin bulunmaması, işin yapılması için gerekli onay merciinin olmaması gibi unsurlar da değerlendiriliyor.
Bakım İşlerindeki Aksaklıklar ve Sorumluluklar
Teknik kılavuzda yer alan bakım aralıkları ve değişmesi gereken parçaların belirtilmesine rağmen, bazı eksikliklerin bulunduğu ortaya çıkıyor. Özellikle makaraların tornalanmaması ve bakım sözleşmesinin teknik projede belirtilen kalemlerin altında kalması, bakımların kısıntıya uğratıldığı şüphesini doğuruyor. Bu durum, 2024 bakımında geçmişten gelen ihmaller zincirine işaret ediyor.
Serdar Tezcan
Antalya Sarısu-Tünektepe Teleferik hattında yaşanan bir kaza, dikkatleri şüpheli Serdar Tezcan'a çeviriyor. Tezcan, Anadolu Teleferik A.Ş., Mega TOWER A.Ş. ve Mega Tronik Makine A.Ş.'nin tamamının sahibi ve yönetim kurulu başkanı olarak görünüyor. Ancak işler göründüğü kadar düzgün değil. Anet Antalya İnşaat Turizm Sanayi ve Ticaret A.Ş. ile Mega Tower Çelik Konstrüksiyon Turizm İnşaat İthalat Sanayi A.Ş. arasında yapılan sözleşmeye rağmen, Mega TOWER A.Ş.'nin işveren olarak belirlenmesi dikkat çekiyor. Teknik kılavuzlarda belirtilen makara değişimi gerekliliklerine rağmen, ANET A.Ş. ile yapılan anlaşmada teknik detaylara uymama kararı alınmış. Ayrıca, teknik dokümanlarda bulunmayan makara lastiklerinin tornalanması gibi işlemler de gerçekleştirilmiş.
Teknik Denetimlerde Ortaya Çıkan Sorunlar
Yıllık denetimler sırasında belirlenen prosedürlerin uygulanmadığı görülüyor. Cıvata denetimlerinde tork anahtarı kullanılması gerektiği halde bu adımların atlandığı belirtiliyor. Ayrıca, makine bilirkişileri tarafından yapılan kontrollerde, teleferik direklerinde cıvataların gevşek olduğu tespit edilmiş. Bu durum, güvenlik açısından ciddi riskler oluşturuyor.
Sorumlu Kişiler ve Belgelerin Eksikliği
Kazayla ilgili sorumlulukların belirlenmesinde, işletme çalışanlarının yetkinlikleri de sorgulanıyor. Üst istasyon otomasyon sorumlusu Suphi Kaplan, makine onarım sorumlusu Kazım Kılıç ve makine bakım onarım sorumlusu Orhan Karaoğlan'ın mesleki belgelere sahip olmadıkları tespit edilmiş. Ayrıca, yapılan işlemlerin belgelenmesinde de eksiklikler var. Hangi direkte hangi işlemlerin yapıldığına dair kanıtlayıcı belgelerin bulunmaması, soruşturmayı zorlaştırıyor.
Sonuç ve Suçlamalar
Antalya Teleferik kazasıyla ilgili detaylı inceleme sonucunda, şüpheli Serdar Tezcan'ın ağır ihmalleri bulunduğu belirlenmiş.
Okan Erol
MegaTower A.Ş'nin teleferik sistemlerinin bakımı ve işletmesinden sorumlu olan ANET A.Ş'de görev yapan Okan EROL'un, teleferik sistemlerinden biri olan Tünektepe Teleferik'in mühendisi olduğu belirlendi. Görevi, MegaTower A.Ş ile koordinasyon sağlamak ve teleferiğin bakımını yapmaktı. Ancak yapılan incelemelerde, EROL'un bu görevi yerine getirmediği ortaya çıktı.
Sorumluluklarını Yerine Getirmeyen Çalışanlar Kimlerdi?
ANET A.Ş'nin teleferik sistemlerinin bakımından sorumlu olan MegaTower A.Ş'de görev yapan üst istasyon otomasyon sorumlusu Suphi Kaplan, makine onarım sorumlusu Kazım Kılıç ve makine bakım onarım sorumlusu Orhan Karaoğlan, gerekli mesleki belgelere sahip olmadan görevlerini yerine getirmişlerdi. Ancak bu eksikliği tespit eden EROL'un gerekli denetimi yapmadığı ve bu kişilerin görevlerine devam etmesine izin verdiği belirlendi.
Kazadan Önceki Olaylar Nasıldı?
Kazadan hemen önce alt istasyonda bulunan EROL'un, bir yolcu tarafından telefonda uyarıldığı ve kabinde kıvılcım olduğu bildirildi. Ancak bu duruma müdahale etmediği ve sistemdeki arızayı gidermek için gerekli önlemleri almadığı tespit edildi. Bu ihmali sonucunda teleferik sisteminin yeniden çalıştırılmasıyla kaza meydana geldi.
Olayın Hukuki Boyutu Nasıl Değerlendirildi?
Yapılan değerlendirmeler sonucunda, EROL'un teleferik kazasında asli kusurlu olduğu kabul edildi. Ayrıca, kabinlerin uzun süreli kurtarma çalışmaları sırasında havada savrulması sonucunda başka kabinlerde bulunan yolcuların hayatını tehlikeye attığı belirlendi. Bu nedenle, EROL'un TCK 85/2 ve TCK 180/1 maddelerinde belirtilen suçları işlediği ve bilinçli taksirle hareket ettiği sonucuna varıldı.
Serkan Yellice
Teleferik kazasıyla ilgili olarak, şüpheli Serkan YELLİCE'nin ANET A.Ş'ye ait Teleferik işletmesinde tesis amiri olarak görev yaptığı bilinmektedir.
Kazanın Gelişimi ve Şüphelinin İhmaline Dair Bulgular
Kazanın meydana gelmesiyle ilgili olarak, şüpheli Serkan YELLİCE'nin alt istasyon otomasyon görevlisi olarak bulunduğu belirlenmiştir. Kazadan hemen önceki süreçte sistemin arıza kodları verdiği ve ardından acil durumun gerçekleştiği log kayıtlarından anlaşılmıştır. Şüpheli, sistemin aksaklığını bildiren Okan EROL'dan bilgi aldıktan sonra sistemde gerekli müdahaleleri yapmıştır.
Alkol Kullanımı ve İhmal İddiaları
Şüphelinin kazadan hemen önce alkol kullandığının belirlenmesi, ihmal iddialarını güçlendirmektedir. Alkol kullanımının, şüphelinin görevini ihmal etmesine neden olabileceği düşünülmektedir.
Yasal Durum ve Sorumluluklar
Şüphelinin, kaza sonucunda ölüm ve yaralanmalara sebep olduğu belirtilmektedir. Yasal olarak, yapılan eksik işler ve kusurlu davranışlar sonucunda ortaya çıkan bu durum, şüphelinin asli kusurlu olduğu kabul edilmektedir.
Suphi Kaplan
Şüpheli Suphi Kaplan'ın üst istasyon otomasyon sorumlusu olarak görev yaptığı, ancak bu görev için gerekli eğitimi veya belgeyi almadığı ortaya çıktı. Dosya içerisinde yer alan evraklara göre, Suphi Kaplan'ın eğitimsizliği açıkça görülmekte. Bu durumun, yaşanan teleferik kazasının ana sebeplerinden biri olduğu düşünülüyor.
Sistemdeki Arızalar ve İhmal
Kazadan hemen önceki log kayıtlarında, sistemde arıza kodlarının belirdiği ve ardından acil durum stopunun gerçekleştiği tespit edildi. Ancak, Suphi Kaplan'ın bu aksaklığı bildiren yolcular ve alt istasyon görevlisi Serkan Yellice'nin uyarılarına rağmen, gerekli önlemleri almamış olması dikkat çekiyor. Sistemin tekrar çalışmasına izin veren hamlelerin yapılmasının ardından ise kazanın gerçekleştiği belirlendi. Dolayısıyla, bu durumun da şüphelinin ihmaline neden olabilecek bir davranış olduğu ortaya çıktı.
Yasal Sorumluluk ve Sonuçlar
Yapılan incelemeler sonucunda, Suphi Kaplan'ın ihmali sonucu teleferik kazasının meydana geldiği ve bu nedenle asli kusurlu olduğu belirlendi. TCK 85/2 maddesi kapsamında suç işlediği tespit edilen Kaplan, Memiş Gümüş'ün ölümüne ve diğer yaralıların olmasına sebep oldu. Ayrıca, yapılan eksik işler ve kusurlu davranışların kazaya neden olduğu ve bu durumun öngörülebilir olduğu da göz önüne alındığında, eylemin bilinçli taksirle gerçekleştiği kabul edildi.
Orhan Karaoğlan
MegaTower A.Ş'de mekanik bakım görevlisi olan Orhan Karaoğlan, soruşturma kapsamında önemli bir rol oynuyor. İddialara göre, Karaoğlan, MegaTower adına çalışırken söz konusu bakım işlerini gerçekleştirmiş. Bu durumda, olası hatalarda ve eksikliklerde sorumluluk taşıdığı ifade ediliyor. Ayrıca, gerekli eğitim ve belgelere sahip olmaması da ihmali olarak değerlendiriliyor.
Soruşturmada Suçlamalar Artıyor: Taksirle Ölüme Sebebiyet Verme
Soruşturma sonuçlarına göre, kazanın yaşanmasında tali kusurlu olarak kabul edilen 28 numaralı kabin yolcusu Memiş Gümüş'ün ölümünden sorumlu tutuluyor. Ayrıca, diğer müşteki ve mağdurların yaralanmalarına sebep olduğu belirtiliyor. Bu durum, Türk Ceza Kanunu'nun 85/2 maddesinde belirtilen taksirle ölüme sebebiyet verme suçuyla ilişkilendiriliyor.
İhmal ve Kusurlu Davranışlar Önemli Rol Oynuyor
Yapılan incelemelerde, eksik işlerin ve kusurlu davranışların kazaya yol açabileceği öngörülmüş. Bu nedenle, eylemin bilinçli bir taksirle gerçekleştiği değerlendiriliyor ve Türk Ceza Kanunu'nun 22/3 maddesinde belirtilen durumun oluştuğu belirtiliyor.
Teleferik Kazasında Uzun Süren Kurtarma Çalışmaları
Kaza sonrası yaşanan kurtarma çalışmaları sırasında teleferik sisteminin durması ve kabinlerin uzun süre havada savrulması, başka kabinlerde bulunan kişilerin de yaşamlarını tehlikeye soktu. Bu durum, Türk Ceza Kanunu'nun 180/1 maddesinde belirtilen suçla ilişkilendiriliyor.
Kazım Kılıç
MegaTower A.Ş'de mekanik bakım görevlisi olarak çalışan Kazım Kılıç, bahsedilen işlemleri şirket adına yerine getirmiştir. Bu görevi yerine getirirken eksiklik veya kusurların sorumluluğunu üstlenen Kılıç'ın, aynı zamanda bu işi yapabilmesi için gerekli eğitim ve belgelere sahip olmadığı belirtilmektedir.
Kazanın yaşanmasında sorumluluğu bulunan Memiş Gümüş, 28 numaralı kabin yolcusu olarak tanımlanmaktadır. Gümüş'ün ölümü ve diğer mağdurların yaralanmasıyla sonuçlanan bu olay, TCK 85/2 maddesinde belirtilen suçu işlemektedir.
Yapılan incelemelerde, eksik işlerin ve kusurlu davranışların, söz konusu sonucu hazırlayabilecek nedenler olduğu öngörülmektedir. Bu durumda, eylemin bilinçli taksirle gerçekleştiği ve TCK'nın 22/3 maddesinde belirtilen durumun oluştuğu kabul edilmektedir.
Hüseyin Ay
MegaTower A.Ş'de teknisyen olarak çalışan Hüseyin Ay'ın, bahsedilen işlemleri MegaTower adına yerine getirdiği belirtiliyor. Bu durumda, olası eksiklikler ve kusurlarda Hüseyin Ay'ın iş gereği ihmal düzeyinde sorumluluğu bulunuyor.
Suçun İşlenmesi ve Sonuçları
Mahkeme tarafından yapılan değerlendirme sonucunda, 28 numaralı kabin yolcusu Memiş Gümüş'ün ölümüne ve diğer müşteki ve mağdurların yaralanmalarına sebep olmak suretiyle TCK 85/2 maddesinde belirtilen suçun işlendiği tespit edildi. Yapılan eksik işler ve kusurlu davranışların, bu sonucu hazırlayabilecek nedenler olduğu öngörüldü.
Bilinçli Taksir ve Hukuki Durum
Eylemin bilinçli taksirle gerçekleştiği nazara alınarak TCK'nın 22/3 maddesinde belirtilen durumun oluştuğu vurgulandı. Ayrıca, teleferik sisteminin durması ve kabinlerin uzun süren kurtarma çalışmaları sırasında havada savrulması sonucu diğer kabinlerde bulunan kişilerin yaşamını tehlikeye sokacak bir duruma neden olduğu belirtildi. Bu da TCK 180/1 maddesi kapsamında suçun işlendiği değerlendirildi.
Özgür Ermiş
MegaTower A.Ş'de mekanik bakım sorumlusu olarak görev yaptığı iddia edilen Özgür Ermiş'in tutuklandığı bildirildi. İddiaya göre, Ermiş, şirket adına yerine getirilen işlemlerde eksikliklerin ve kusurların oluşabileceği durumlarda ihmal düzeyinde sorumluluk taşıyor.
TCK 85/2 Maddesi Kapsamında Suçlama
Özgür Ermiş'in, TCK 85/2 maddesi uyarınca suçlandığı belirtildi. İddialara göre, kabin yolcusu Memiş Gümüş'ün ölümüne ve diğer müşteki ve mağdurların yaralanmasına neden olan olayda sorumluluğu bulunduğu ileri sürüldü. Yapılan eksik işlerin ve kusurlu davranışların, bu tür bir sonucu hazırlayabilecek nedenler olduğu öne sürüldü.
Bilinçli Taksirle Suç İşleme İddiası
Şüpheliye yöneltilen suçlamalarda, eylemin bilinçli taksirle gerçekleştiği iddia edildi. TCK'nın 22/3 maddesinde belirtilen durumun oluştuğu ve bu durumun teleferik sisteminin durması ve kabinlerin uzun süren kurtarma çalışmaları sırasında yaşanan olaylarla bağlantılı olduğu ileri sürüldü. Bu durumun, kabinlerdeki kişilerin yaşamını tehlikeye sokacak bir duruma neden olduğu belirtildi.
Aziz Azizoğlu
Şüpheliler arasında bulunan Aziz Azizoğlu'nun MegaTower A.Ş'de makine teknisyeni olarak çalıştığı belirtiliyor. Ancak, bu görevi sadece bir isim olarak değil, aynı zamanda MegaTower adına çeşitli işlemleri gerçekleştirdiği için yerine getiriyor. Bu bağlamda, herhangi bir eksiklik veya kusur durumunda sorumluluğunun olduğu ve bu kusurların bir kazaya neden olabileceği vurgulandı.
TCK 85/2 Maddesi Kapsamında Suçlamalar
Şüpheliler arasında bulunan ve 28 numaralı kabinde seyahat eden Memiş Gümüş'ün ölümüne neden olduğu iddia edilen eylem, TCK 85/2 maddesi kapsamında suçlanıyor. Bu suçlamaya göre, yapılan işlerdeki eksiklik ve kusurlu davranışların, bu sonucu hazırlayabilecek nedenler olduğu öngörüldüğünde, eylemin bilinçli taksirle gerçekleştiği belirtildi.
TCK 180/1 Maddesi ve Tehlike Oluşturma Suçlamaları
Aynı zamanda, teleferik sisteminin durması ve kabinlerin uzun süren kurtarma çalışmaları sırasında havada savrulması sonucunda diğer kabinlerdeki yolcuların yaşamını tehlikeye sokulması, TCK 180/1 maddesi kapsamında suçlanıyor. Bu durumda da, yapılan eksikliklerin ve kusurlu davranışların bu sonucu hazırlayabilecek nedenler olduğu göz önüne alındığında, eylemin bilinçli taksirle gerçekleştiği belirtildi.
Antalya’da bulunan Tünektepe Teleferik ve Sosyal Tesisleri'nde 12 Nisan 2024 tarihinde meydana gelen kaza ile ilgili iddianame tamamlandı.