Bursa Tüketiciler Derneği (BTD) Başkanı Sıtkı Yılmaz, araç muayene istasyonlarında kredi kartı ödemelerinde alınan komisyon ve KDV tutarları konusunda artan şikayetleri dile getirdi. TÜVTÜRK ve diğer muayene istasyonlarında uygulanan ek ücretlerin hukuksuz olduğunu vurguladı.
Kredi kartı komisyonları tüketiciyi mağdur ediyor
Kredi kartıyla yapılan tek çekim ödemelerin nakit ödeme olarak kabul edilmesi gerektiğini belirten BTD Başkanı Sıtkı Yılmaz, tüketicilerin birçok sorunla karşılaştığını ifade etti. Yılmaz, özellikle TÜVTÜRK araç muayene istasyonlarında kredi kartı ile yapılan ödemelerde alınan "Ödeme Kuruluşu Hizmet Bedeli" ve komisyon KDV’sinin hukuka aykırı olduğunu belirtti. Ayrıca, fren ve egzoz gazı muayenesi yapan şirketlerin de bu uygulamaya katıldığını dile getirerek şu ifadeleri kullandı:
“Orhangazi İlçe Başkanımız Hasan Ersoy da bu hukuksuz uygulamaya maruz kalanlardan biridir. Her türlü mal ve hizmet satışlarında tüketicinin bilgilendirilmesi esastır. Şube başkanımız alınan komisyon ücreti konusunda bilgilendirilmemiştir. Kendisinden 73.93 Türk Lirası komisyon ve 14.78 Türk Lirası KDV olmak üzere toplam 88.71 Türk Lirası ücret alınmıştır. Şirket tekel durumunu kötüye kullanmaktadır. Merkez Bankasının finansal tüketicilerden alınacak ücretlere ilişkin usul ve Esaslar Hakkında tebliğine göre 'satıcı ve sağlayıcıların; (9/7) Kuruluşların gerçekleştirilen işlemlerinde ücret bilgisine işlem fişi üzerinde açıkça yer alması zorunludur' demektedir. Bu hizmeti veren şirket kestiği faturada tüketicinin tek çekimli kredi kartında aldığı komisyonu açıkça yazmak yerine, 'ödeme kuruluşu hizmet bedeli' olarak kayda geçmektedir. Bu bedele ayrıca yüzde 20 KDV uygulanmaktadır.Bu durum hem tüketici yasasına hem de uygulamadaki Merkez Bankası tebliği 9/7 maddesine aykırıdır”
Tüketici korunması yasasına aykırı uygulama
Yılmaz, bu komisyon ve KDV tahsilatının Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun ve Finansal Tüketicilerden Alınacak Ücretlere İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında yönetmelik ile çeliştiğini belirtti. Şikayetlerin giderek arttığını vurgulayan Yılmaz, şu açıklamayı yaptı:
"Ülke genelinde birçok muayene istasyonu, milyonlarca araçtan bu komisyonları tahsil ederek tüketiciyi mağdur etmektedir. Bu hukuksuz uygulamaya bir son verilmesi gerekiyor."
Tüketici bilgilendirilmeden komisyon alınıyor
BTD Başkanı, ayrıca tüketicinin bilgilendirilmeden bu ücretlerin alındığını ve faturada bu komisyonların farklı isimlerle gösterildiğini ifade etti. Yılmaz, Orhangazi İlçe Başkanı Hasan Ersoy’un da bu mağduriyeti yaşadığını belirtti. Konuyla ilgili olarak, "Her türlü mal ve hizmet satışlarında tüketicinin bilgilendirilmesi esastır. Ancak alınan komisyon ücretleri konusunda bilgilendirme yapılmamıştır" dedi.
Hukuki mücadele sürecek
Yılmaz, bu hukuksuz uygulamalara karşı tüketicilerin yanlarında olacaklarını ve gerekli hukuki desteği sunacaklarını ifade etti. Şu şekilde devam etti:
“Tüketicinin ekonomik çıkarlarının korunması devletin güvencesi altındadır. Bu hukuksuz uygulamaya son verilmesi için devletin yetkili kurum ve kuruluşlarının kapsamlı bir denetimine ihtiyaç bulunmaktadır. Tüketicimiz yalnız değildir. Bu hukuksuz uygulama nedeniyle tüketicilerimize her türlü hukuki desteği vermekteyiz. Haksız ve hukuksuz uygulamalar er geç yargıdan dönecektir. Tüketicinin örgütlü ve kararlı mücadelesiyle bu sorunu yargı ve denetim talebimizle çözeceğimize inanıyoruz”