Eğitim-Sen Antalya şubesi tarafından yayınlanan raporda, yıkılan okullar yerine yeni okul binalarının yapımında hala büyük eksiklik olduğu öğrencilerin eğitim hakkından mahrum kaldığı, okul binalarının depreme dayanıklı olup olmadığı gibi sorunlar ele alındı. Yayınlanan raporla ilgili bilgiyi aktaran Eğitim-Sen Antalya Şube Başkanı Kadir Öztürk, “6 Şubat 2023’te meydana gelen Kahramanmaraş merkezli depremler, Türkiye tarihinin büyük felaketlerinden biri olarak yaşanmıştır ve etkileri halen sürmektedir. Depremlerde binlerce insan hayatını kaybetmiş, milyonlarca kişi evsiz kalmış, şehirler büyük bir yıkıma uğramıştır. Depremin en ağır etkilediği alanlardan birisi de eğitim sistemi ve okullar olmuştur. Deprem sonrasında yüzlerce okul kullanılamaz hale gelirken, yüz binlerce öğrenci eğitim hakkından mahrum kalmıştır. Depremlerin üzerinden iki yıl geçmiş olmasına rağmen deprem bölgesinde eğitim hâlâ ciddi sorunlarla karşı karşıyadır. Üstelik yalnızca deprem bölgesi değil, Türkiye genelindeki okulların depreme dayanıklılığı konusunda gerekli adımların atılmamış olması endişe verici bir durumdur. Deprem bölgesindeki illerde eğitim, felaketin üzerinden iki yıl geçmiş olmasına rağmen hâlâ tam anlamıyla normalleşebilmiş değildir. Bölgede eğitimin sürekliliğini sağlamaya yönelik çeşitli adımlar atılsa da söz konusu adımların yetersiz ve plansız kaldığı görülmektedir” denildi.
ÖĞRENCİ VE EĞİTİM EMEKÇİLERİNİN DURUMU
Deprem nedeniyle evlerini kaybeden birçok aile hâlâ kalıcı konutlara yerleştirilebilmiş değildir. Bu durum, öğrencilerin düzenli ve sağlıklı şekilde eğitim almasını engellemektedir. Çocuklar, geçici barınma alanlarında yaşadıkları için ders çalışmakta zorlanmakta, ulaşım imkânları kısıtlı olduğu için okula devam oranları düşük seyretmektedir. Eğitim emekçileri açısından da benzer bir sorun söz konusudur. Birçok öğretmen, bölgedeki barınma imkânlarının yetersizliği nedeniyle ya tayin istemek zorunda kalmakta ya da büyük zorluklarla yaşamlarını sürdürmeye çalışmaktadır. Deprem bölgesinde öğretmen açığının ciddi boyutlara ulaşmasının temel nedenlerinden birisi de mevcut fiziki koşulların yetersizliğidir. Deprem bölgesinde okullaşma oranı hızla düşmüştür.6 Şubat depremleri sonrasında Hatay’da 2021-2022’ye göre 65.248, Malatya’da29.383, Kahramanmaraş’ta 29.091, Adıyaman’da 18.452 öğrenci azalmıştır. Hatay’da öğrenci sayısı 120.000’den 77.295’e düşmüştür. Okul öncesi eğitimde%14,41, ilkokulda %10, ortaokulda %18, lise düzeyinde %28 azalma görülmüştür. Konteyner okullarda eğitim gören öğrenci sayısı Hatay’da 7.650, Defne’de 700’dür. İskenderun’da 3.600 öğrenci başka bölgelere göç etmiş ve %36 oranında devamsızlık yaşanmaktadır. Malatya’da 23.000 öğrenci bölgeyi terk etmiş, %8 oranında devamsızlık tespit edilmiştir. Adıyaman’da deprem döneminde öğrenci sayısı 18 bin 452 kişi azalmış, okul terki artmıştır. Afet bölgesindeki kız çocuklarının okula erişimi zorlaşırken, hijyen, güvenlik ve sosyalleşme gibi temel ihtiyaçları karşılanmamaktadır. MEB verilerine göre Hatay’da 6.343 öğretmen hâlâ konteynerlerde yaşamaktadır. Öğrencilerin büyük bölümü de hâlâ konteyner kentlerde kalmaktadır. 21 metrekarelik alanlarda 4-5 kişi birlikte yaşamak zorunda bırakılmaktadır” dedi.
ÖĞRENCİLER KARANLIKTA OKULA GİDİYOR
Başkan Öztürk, “AFAD’ın elektrik ve su giderlerini MEB’e devretme talebi reddedilmiş, öğretmenlerden bireysel abonelik almaları istenmiştir. Sık sık elektrik ve su kesintileri sık yaşanmaktadır. Deprem sonrası kırsal kesimlere taşınan öğrenciler için ücretsiz ulaşım sağlanmamıştır. Malatya’da otobüs eksikliği büyük bir sorun teşkil etmektedir. İkili eğitim sistemi nedeniyle öğrenciler karanlıkta okula gitmek ve eve dönmek zorunda kalmaktadır. Deprem bölgesinde okul öncesi için verilen ücretsiz yemek uygulaması geç başlatılmıştır. Sağlık örgütlerinin araştırmalarına göre, Hatay’da ailelerin %76,3’ü güvencesiz çalışmakta, %56,7’sinin düzenli geliri bulunmamaktadır. Çocukların %33,5’i düzenli gıdaya erişememektedir. 5 yaş altı çocukların %6,2’si bodur, %8,9’u zayıf, %4,4’ü ise aşırı kiloludur” dedi.